Autostrady i porty lotnicze w kształtowaniu przestrzeni miejskiej i podmiejskiej
Abstrakt
Lotniska i autostrady należą do infrastruktury wielkoskalowej. W obu przypadkach można zaobserwować dynamiczny rozwój takich obiektów w Polsce. Autor badał ich wpływ na rynek nieruchomości i lokalne wzorce mobilności. W obu przypadkach można wyznaczyć obszary negatywnego wpływu tego rodzaju infrastruktury transportowej. Odzwierciedla to negatywny wpływ na ceny gruntów, jednak te interakcje są przestrzennie zróżnicowane. W przypadku lotnisk obszary, które znajdują się w ramach osi ruchu statków powietrznych, cierpią z powodu wysokiego poziomu hałasu i zwiększonej emisji zanieczyszczeń. To obniża jakość życia mieszkańców tych terenów, a pośrednio wpływa na rynek nieruchomości. W przypadku autostrad możemy znaleźć obszary, w których takie negatywne działania są bardziej uciążliwe niż w innych. Osiedla znajdujące się w pobliżu węzłów autostrad i dróg lokalnych mogą rozwinąć się szybciej, ponieważ reprezentują wysoki poziom dostępności do głównych stref urbanistycznych, a często są oddzielone od negatywnych efektów dźwiękowych przez system ekranów akustycznych. Zarazem jednak osiedla w bezpośrednim sąsiedztwie autostrady, ale bez dostępu do węzła, są odcięte od pozytywnego wpływu występowania węzłów komunikacyjnych. W tym przypadku społeczności lokalne mają ograniczone możliwości poruszania się spowodowane przez autostradę jako korytarz w przestrzeni, który jest trudny lub wręcz niemożliwy do przekroczenia.
Słowa kluczowe:
oddziaływanie portów lotniczych, oddziaływanie autostrad, aerotropolis, przestrzeń miejska i podmiejskaBibliografia
Aydin Y., Kallenbach M., 2007, Noise Perception, Heart Rate and Blood Pressure in Relation to Aircraft Noise in the Vicinity of the Frankfurt Airport, „Clinical Research in Cardiology”, vol. 96, No 6, s. 347-358.
Google Scholar
Frey B. S., 2005, Why do High Income People Participate More in Politics?, „Public Choice”, vol. 11, No 1, s. 101-105.
Google Scholar
Garreau J., 1991, Edge City: Life on the New Frontier, Doubleday, New York.
Google Scholar
Gordon A., 2008, Naked Airport: A Cultural History of the World’s Most Revolutionary Structure, University of Chicago Press, Chicago.
Google Scholar
Górka Z., Trzepacz P., 2006, Węzły autostrady A4 jako czynnik rozwoju oraz przemian w zagospodarowaniu peryferyjnych osiedli Krakowa, [w:] I. Jażdżewska (red.), Nowe przestrzenie w mieście ich organizacja i funkcje, XIX Konwersatorium Wiedzy o Mieście, Łódź, s. 345-351.
Google Scholar
Górka Z., Prawelska-Skrzypek G., Warmuz M., 1984a, Desintegration of Rural System Caused by Highway. (The Village of Morawica Example), „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Prace Geograficzne”, z. 60, s. 17-28.
Google Scholar
Górka Z., Prawelska-Skrzypek G., Warmuz M., 1984b, Przemiany wsi pod wpływem autostrady na przykładzie Morawicy koło Krakowa, [w:] Przewodnik Ogólnopolskiego Zjazdu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, Lublin 13-15IX1984, Lublin, s. 163-167.
Google Scholar
Górka Z., Prawelska-Skrzypek G., Warmuz M., 1985, Użytkowanie ziemi we wsi Morawica, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Prace Geograficzne", z. 62, s. 73-82.
Google Scholar
Greiser E., Greiser C., Janhsen K., 2007, Night-time Aircraft Noise Increases Prevalence of Prescriptions ofAntihypertensive and Cardiovascular Drugs Irrespective of Social Class - the Cologne-Bonn Airport Study, „Journal of Public Health" No 15, s. 327-337.
Google Scholar
Güller M., Güller M., 2003, From Airport to Airport City, Gustavo Gili Edt., Barcelona.
Google Scholar
Jones T.L., 2004, Compact City Policies for Megacities: Core Areas and Metropolitan Regions, [w:] M. Jenks, R. Burgess (eds.), Compact Cities, Sustainable Urban Forms for Developing Countries, Spon Press, London-New York.
Google Scholar
Kasarda J.D., 2008, Airport Cities: The Evolution, Insight, London.
Google Scholar
Knipschild P., 1977, Medical Effects of Aircraft Noise: Community Cardiovascular Survey, International Archives of Occupational and Environmental Health, s. 185-190.
Google Scholar
Lopez M.H., Levine P„ Both D., Kiesa A., Kierby E., Marcelo K., 2006, The 2006 Civic and Political Health of the Nation: A Detailed Look at How Youth Participate in Politics and Communities, http://civicyouth.org/PopUps/2006_CPHS_Report_update.pdf
Google Scholar
Mikulski M., Glass A., 1980, Polski transport lotniczy 1918-1978, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa.
Google Scholar
Neuman M., 2005, The Compact City Fallacy, „Journal of Planning Education and Research”, vol. 25, s. 11-26.
Google Scholar
Raloff J., 1982, Noise Can be Hazardous to Our Health, „Science News", vol. 121, No 23, s. 377-381.
Google Scholar
Raloff J., 1983, Airport Noise Linked with Heart Disease, „Science News”, vol. 123, No 19, s. 294.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Dz.U. z 1999 r., Nr 43, poz. 430.
Google Scholar
Trzepacz P., 2008, Porty lotnicze jako czynnik oddziaływania na przestrzeń gospodarczą i sieć osadniczą Polski (rękopis pracy doktorskiej dostępny w Bibliotece Jagiellońskiej).
Google Scholar
Trzepacz P„ 2009, Porty lotnicze jako czynnik rozwoju dużych miast Polski, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Usług”, z. 30, s. 261-277.
Google Scholar
Trzepacz P., Więcław-Michniewska J„ 2007, Infrastructural Determinants of Spatial Structure in Cracow’s Suburban Zonę - a Case of the Michałowice and Zabierzów Communities, „Europa”, vol. 21, No 16, s. 63-78.
Google Scholar
Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, Dz.U. z 2002 r., Nr 130, poz. 1112.
Google Scholar
Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, Dz.U. z 2004 r., Nr 204, poz. 2086.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.