Tanatotopografia pamięci w przestrzeni publicznej Poznania

Roman Matykowski


https://orcid.org/0000-0002-7263-8383

Magdalena Dura




Abstrakt

Nekropolie i ich lokalizacja w środowisku były przedmiotem tradycyjnych studiów z zakresu geografii religii, jak również badań nad krajobrazem kulturowym. Pojawił się nawet postulat rozwijania dyscypliny szczegółowej - nekrogeografu, zajmującej się m.in. zmianami morfologii krajobrazu cmentarzy. Humanistyczną interpretacją przestrzeni kultury, której składnikiem są nekropolie, zajął się J. Kaczmarek. Według niego „nekropolie są przestrzenią kultury życia”, pozwalającą zachować pamięć o zmarłych w życiu społeczeństwa. Jednakże obok nekropolii we współczesnej przestrzeni kulturowej powstają nowe miejsca pamięci o zmarłych - i pojawia się problem upamiętnienia miejsc związanych ze śmiercią. Układ tych miejsc w przestrzeni publicznej miasta można określić mianem tanatotopologii pamięci. Etymologia tego określenia wywodzi się od greckich słów: thanatos (oznaczającego w mitologii greckiej boga śmierci), topos (oznaczającego miejsce) i logos (oznaczającego naukę). Koncepcja topologii pamięci została zastosowana przez M. Cranga i P.S. Travlou do przedstawienia relacji pomiędzy czasem, miejscem i pamięcią w opisach literackich miast, m.in. spojrzeniu na Ateny przez Flauberta. Określenie to nawiązuje też do rozważań J. Kaczmarka o kontinuum ontologicznym miejsca, w którym wyróżnia on kategorię topologii bycia. Jej zadaniem - według przywołanego autora -jest „określenie istoty miejsca i odkrywanie prawideł pozwalających zrozumieć wydarzanie się miejsca w życiu jednostki, grupy, społeczeństwa”. W przestrzeni publicznej polskich miast pojawiło się w XX w. wiele oznakowanych miejsc śmierci. Jedne z nich są wyrazem pamięci zbiorowej o wydarzeniach historycznych, inne - wyrazem chęci upamiętnienia miejsca śmierci bliskiej osoby przez krąg najbliższej rodziny lub przyjaciół. Celem niniejszego opracowania jest charakterystyka upamiętnionych miejsc śmierci w przestrzeni publicznej Poznania.

Słowa kluczowe:

tanatotopografia pamięci, przestrzeń publiczna miasta

Alderman D.H., 2002, Street Names as Memorial Arenas: The Reputational Politics of Commemorating Martin Luther King Jr. in Georgia Country, „Historical Geography”, vol. 30, s. 99-120.
  Google Scholar

Crang M., Travlou P.S., 2001, The City and Topologies of Memory, „Environment and Planning D: Society and Space”, vol. 19, s. 161-177.
  Google Scholar

Deffontaines P., 1948, Geographie et Religions, Gallimard, Paris.
  Google Scholar

Francaviglia R.V„ 1971, The Cemetery as an Evolving Cultural Landscape, „Annals of the Associations of American Geographers”, vol. 61, s. 501-509.
  Google Scholar

Jędrzejczyk D., 2004, Geografia humanistyczna miasta, Dialog, Warszawa.
  Google Scholar

Johnson N.C., 2008, Public Memory, [w:] J.S. Duncan, N.C. Johnson, R.H. Schein (eds.), A Companion to Cultural Geography, Blackwell Publishing, Maiden, s. 316-327.
  Google Scholar

Kaczmarek J„ 2002, Nekropolie jako przestrzeń kultury, [w:] E. Orłowska (red.), Kultura jako przedmiot badań geograficznych. Studia teoretyczne i regionalne, Oddział Wrocławski PTG, Wydawnictwo UWr., Wrocław, s. 75-86.
  Google Scholar

Kaczmarek J., 2004, Od koncepcji miejsca do geografii wykluczenia, [w:] E. Orłowska (red.), Kulturowy aspekt badań geograficznych. Studia teoretyczne i regionalne, t. 4, Oddział Wrocławski PTG, Wydawnictwo UWr, Wrocław, s. 3-15.
  Google Scholar

Korzeniewski B., 2007, Wprowadzenie. Przemiany pamięci społecznej z perspektywy teorii kultury – polskie i niemieckie przestrzenie pamięci, [w:] B. Korzeniewski (red.), Przemiany pamięci społecznej a teoria kultury, Instytut Zachodni, Poznań, s. 7-22.
  Google Scholar

Miąskowski J.M., 1983, Kto się boi lokalnego patriotyzmu?, „Pomerania" nr 4, s. 9-11.
  Google Scholar

Miciukiewicz K., 2006, Pomiędzy sferą publiczną a przestrzenią publiczną w mieście, [w:] J.P. Hudzik, W. Woźniak (red.), Sfera publiczna. Kondycja - przejawy - przemiany, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 213-232.
  Google Scholar

Muszel M., 2007, Tanatoturystyka - mroczna strona turystyki, „Kultura i Społeczeństwo”, z. 1, s. 147-167.
  Google Scholar

Nijakowski L.M., 2006, Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Scholar, Warszawa.
  Google Scholar

Nora P., 2001, Czas pamięci, „Res Publica Nova”, nr 7, s. 37-43.
  Google Scholar

Pękala T., 2006, Sztuka i pamięć w sferze publicznej, [w:] J.P. Hudzik, W. Woźniak (red.), Sfera publiczna. Kondycja -przejawy - przemiany, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 201-211.
  Google Scholar

Seaton A.V., 1999, War and Thanatourism: Waterloo 1815-1914, „Annals of Tourism Research”, vol. 26, s. 130-158.
  Google Scholar

Sopher D.E., 1967, Geography of Religions, Prentice-Hall, New York.
  Google Scholar

Szpociński A., 2004, Tworzenie przestrzeni historycznej jako odpowiedź na nostalgię, „Kultura Współczesna”, nr 1, s. 58-67.
  Google Scholar

Tischner J., 1998, Filozofia dramatu, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  Google Scholar

Traba R., 2007, Społeczne ramy czytania historii, [w:] B. Korzeniewski (red.), Przemiany pamięci społecznej a teoria kultury, Instytut Zachodni, Poznań, s. 43-62.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-10-19

Cited By / Share

Matykowski, R., & Dura, M. (2020). Tanatotopografia pamięci w przestrzeni publicznej Poznania. Studia Miejskie, 2, 231–242. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2274

Autorzy

Roman Matykowski 
https://orcid.org/0000-0002-7263-8383

Autorzy

Magdalena Dura 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.