Systemy PRT jako szansa na radykalną poprawę transportu w mieście

Michał Deja


https://orcid.org/0000-0001-6219-8153

Dominik Matusek




Abstrakt

Poddając analizie efektywność współczesnej komunikacji miejskiej, można określić w prawie każdym mieście większe lub mniejsze problemy. Pojazdy samochodowe użytkowane są tylko przez kilkanaście minut na dobę i zazwyczaj przez nie więcej niż jedną osobę. Przez resztę czasu wymagają miejsc parkingowych, które zajmują tak trudny do wygospodarowania teren w mieście. Alternatywą jest transport grupowy. Jednak współczesne rodzaje komunikacji miejskiej, jakimi są głównie autobusy, tramwaje i metro, nie do końca spełniają swoje funkcje. Trudności te wymuszają na inżynierach szukanie coraz nowszych i bardziej efektywnych rozwiązań, bazujących na indywidualnej infrastrukturze. Takim rozwiązaniem są systemy PRT. Niniejsza praca ma na celu zaprezentowanie nowego rodzaju komunikacji miejskiej, jakim są systemy PRT oraz porównanie ich możliwości z innymi rodzajami miejskiego transportu. Najpierw przedstawiono w niej ogólną charakterystykę systemów PRT, ich cechy i rozwój. W dalszej części omówiono polskie spojrzenie na ten specyficzny typ transportu, czyli projekt MISTER. Prace kończy symulacja efektywnościowa systemu MISTER dla miasta Opola.

Słowa kluczowe:

PRT, transport miejski, ekologiczny transport, redukcja ruchu ulicznego, pojazdy sterowane komputerowo, MISTER, analiza przepustowości

An effective solution for localised areas with high-frequency transport needs, http://www.ultraglobalprt. com/how-it-works/ (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Anderson J., 1996, Some lessons from the history of personal rapid transit (PRT), http://faculty.washington. edu/jbs/itrans/history.htm (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Autobus niskopodłogowy, http://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus_niskopodłogowy (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Booth C., 2007, The rails of Morgantown; PRT beginnings, http://www.da.wvu.edu/ show_article.php?&story_id=31053 (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Burger M., Cabintaxi PRT system, http://faculty.washington.edu/jbs/itrans/cabin.htm (10 stycznia 2012).
  Google Scholar

Fichter D., 1991, Personal rapid transit. Whats in a name?, „The Futurist” nr 3.
  Google Scholar

Huttman J., 1980, Fundamentals of personal rapid transit (book review), „Annals of Regional Science” nr 14.
  Google Scholar

Ishii T., Iguchi M., Koshi M., 1977, CVS: Computer-controlledvehicle system, http://www.advancedtransit. net/system/files/PRT_IIICVS_ISHII_p77_compressed.pdf (14 grudnia 2011).
  Google Scholar

Janowski A., 2011, Kto wierzy jeszcze w gondole?, http://www.strefabiznesu.nto.pl/artykul /opole-kto-wierzyjeszcze-w-gondole-75781.html (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Jarmuziewicz T., 2009, Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury – z upoważnienia ministra – na interpelację nr 11224, http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/3C2C83FD (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Kijowskie metro, http://ua2012.blox.ua/2011/11/Kijowskie-metro.html (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Masdar year 1 review, http://www.2getthere.eu/?p=990 (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Mikosza O., Uproszczona analiza zdolności przewozowej indywidualnego systemu transportu miejskiego
  Google Scholar

MISTER („netro”), http://mister.com/images/MISTER-Capacity-Thruput-analysis-PL-6.pdf (15 stycznia
  Google Scholar

.
  Google Scholar

Opis działania MISTER-a, http://www.mister.eu/opis-mistera.html (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Opole i Warka, http://www.mist-er.eu/opole.html (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Personal rapid transit is an economical solution, http://www.prtconsulting.com/ benefitsb.html (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Podróżowanie w stronę nowej mobilności. Doświadczenie Caravel. Raport końcowy projektu, 2009, red. R. Urbanczyk, Civitas Initiative, Kraków, http://www.civitas-initiative.org/docs/CIVITAS%20CARAVEL%20Final%20Proje ct%20Report%20PL.pdf (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

PRT benefits, PRT Consulting, http://www.prtconsulting.com/docs/Benefits.pdf (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Przyczyny wypadków drogowych według NIK-u, http://e-makler.com.pl/przyczyny-wypadkow-drogowychwedlug-nik-u/ (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Public transport, http://en.wikipedia.org/wiki/Public_transport (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Raney S., Young S., 2004, Morgantown people mover, http://www.cities21.org/ morgantown_TRB_111504. pdf (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Schneider J., Morgantown GRT infopage, http://faculty.washington.edu/jbs/itrans /morg.htm (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Solar PRT, http://www.solarevolution.com/solutions/presentations/ATRA20061118.xls (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Vehicle development history (ULTra), http://www.ultraprt.com/prt/vehicle/detailed-information/ (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Vehicle features & customisation, http://www.ultraglobalprt.com/how-it-works/vehicle-features-customisation/ (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

World’s first and largest urban PRT system is announced; Amritsar North India breaks ground on 12 December 2011, http://www.ultraglobalprt.com/wheres-it-used/amritsar-india/ (15 stycznia 2012).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-10-24

Cited By / Share

Deja, M., & Matusek, D. (2020). Systemy PRT jako szansa na radykalną poprawę transportu w mieście. Studia Miejskie, 6, 85–104. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2336

Autorzy

Dominik Matusek 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.