Systemy PRT jako szansa na radykalną poprawę transportu w mieście
Abstrakt
Poddając analizie efektywność współczesnej komunikacji miejskiej, można określić w prawie każdym mieście większe lub mniejsze problemy. Pojazdy samochodowe użytkowane są tylko przez kilkanaście minut na dobę i zazwyczaj przez nie więcej niż jedną osobę. Przez resztę czasu wymagają miejsc parkingowych, które zajmują tak trudny do wygospodarowania teren w mieście. Alternatywą jest transport grupowy. Jednak współczesne rodzaje komunikacji miejskiej, jakimi są głównie autobusy, tramwaje i metro, nie do końca spełniają swoje funkcje. Trudności te wymuszają na inżynierach szukanie coraz nowszych i bardziej efektywnych rozwiązań, bazujących na indywidualnej infrastrukturze. Takim rozwiązaniem są systemy PRT. Niniejsza praca ma na celu zaprezentowanie nowego rodzaju komunikacji miejskiej, jakim są systemy PRT oraz porównanie ich możliwości z innymi rodzajami miejskiego transportu. Najpierw przedstawiono w niej ogólną charakterystykę systemów PRT, ich cechy i rozwój. W dalszej części omówiono polskie spojrzenie na ten specyficzny typ transportu, czyli projekt MISTER. Prace kończy symulacja efektywnościowa systemu MISTER dla miasta Opola.
Słowa kluczowe:
PRT, transport miejski, ekologiczny transport, redukcja ruchu ulicznego, pojazdy sterowane komputerowo, MISTER, analiza przepustowościBibliografia
An effective solution for localised areas with high-frequency transport needs, http://www.ultraglobalprt. com/how-it-works/ (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Anderson J., 1996, Some lessons from the history of personal rapid transit (PRT), http://faculty.washington. edu/jbs/itrans/history.htm (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Autobus niskopodłogowy, http://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus_niskopodłogowy (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Booth C., 2007, The rails of Morgantown; PRT beginnings, http://www.da.wvu.edu/ show_article.php?&story_id=31053 (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Burger M., Cabintaxi PRT system, http://faculty.washington.edu/jbs/itrans/cabin.htm (10 stycznia 2012).
Google Scholar
Fichter D., 1991, Personal rapid transit. Whats in a name?, „The Futurist” nr 3.
Google Scholar
Huttman J., 1980, Fundamentals of personal rapid transit (book review), „Annals of Regional Science” nr 14.
Google Scholar
Ishii T., Iguchi M., Koshi M., 1977, CVS: Computer-controlledvehicle system, http://www.advancedtransit. net/system/files/PRT_IIICVS_ISHII_p77_compressed.pdf (14 grudnia 2011).
Google Scholar
Janowski A., 2011, Kto wierzy jeszcze w gondole?, http://www.strefabiznesu.nto.pl/artykul /opole-kto-wierzyjeszcze-w-gondole-75781.html (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Jarmuziewicz T., 2009, Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury – z upoważnienia ministra – na interpelację nr 11224, http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/3C2C83FD (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Kijowskie metro, http://ua2012.blox.ua/2011/11/Kijowskie-metro.html (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Masdar year 1 review, http://www.2getthere.eu/?p=990 (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Mikosza O., Uproszczona analiza zdolności przewozowej indywidualnego systemu transportu miejskiego
Google Scholar
MISTER („netro”), http://mister.com/images/MISTER-Capacity-Thruput-analysis-PL-6.pdf (15 stycznia
Google Scholar
Opis działania MISTER-a, http://www.mister.eu/opis-mistera.html (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Opole i Warka, http://www.mist-er.eu/opole.html (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Personal rapid transit is an economical solution, http://www.prtconsulting.com/ benefitsb.html (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Podróżowanie w stronę nowej mobilności. Doświadczenie Caravel. Raport końcowy projektu, 2009, red. R. Urbanczyk, Civitas Initiative, Kraków, http://www.civitas-initiative.org/docs/CIVITAS%20CARAVEL%20Final%20Proje ct%20Report%20PL.pdf (15 stycznia 2012).
Google Scholar
PRT benefits, PRT Consulting, http://www.prtconsulting.com/docs/Benefits.pdf (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Przyczyny wypadków drogowych według NIK-u, http://e-makler.com.pl/przyczyny-wypadkow-drogowychwedlug-nik-u/ (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Public transport, http://en.wikipedia.org/wiki/Public_transport (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Raney S., Young S., 2004, Morgantown people mover, http://www.cities21.org/ morgantown_TRB_111504. pdf (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Schneider J., Morgantown GRT infopage, http://faculty.washington.edu/jbs/itrans /morg.htm (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Solar PRT, http://www.solarevolution.com/solutions/presentations/ATRA20061118.xls (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Vehicle development history (ULTra), http://www.ultraprt.com/prt/vehicle/detailed-information/ (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Vehicle features & customisation, http://www.ultraglobalprt.com/how-it-works/vehicle-features-customisation/ (15 stycznia 2012).
Google Scholar
World’s first and largest urban PRT system is announced; Amritsar North India breaks ground on 12 December 2011, http://www.ultraglobalprt.com/wheres-it-used/amritsar-india/ (15 stycznia 2012).
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.