BADANIA NAD DOSTĘPNOŚCIĄ PIESZĄ I TRANSPORTEM ZBIOROWYM DO PARKÓW MIEJSKICH NA PRZYKŁADZIE GDAŃSKA

Marcin POŁOM



Michał BEGER



Emilia TOPA



Abstrakt

W opracowaniu przedstawiono wyniki badań nad dostępnością przestrzenną parków miejskich jako istotnej destynacji mieszkańców obszarów zurbanizowanych. Analizę przeprowadzono na przykładzie Gdańska, w którym zagospodarowanie, a więc także lokalizacja obszarów zieleni, ma wielowiekowe tradycje. Parki miejskie odgrywają ważną rolę w codziennym życiu ze względu na ich funkcje – za szczególnie istotną na obszarach zurbanizowanych należy uznać rolę rekreacyjną. Kształtowanie rozwoju dzielnic mieszkaniowych w miastach powinno wiązać się z dobrą dostępnością przestrzenną do parków. W artykule wykazano możliwość zastosowania technik GIS w badaniach dostępności do parków miejskich jako narzędzia pomocnego w kształtowaniu polityki rozwoju przestrzennego, w szczególności obszarów mieszkaniowych.

Słowa kluczowe:

transport miejski, GIS, Gdańsk, analiza transportowa, zieleń miejska

Adamiec P., Trzaskowska E., 2012, Diagnoza stanu i walorów parków miejskich Lublina oraz wytyczne do ich kształtowania, „Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych”, nr 8/1, Lublin.
  Google Scholar

Bożętka B., 2008, Systemy zieleni miejskiej w Polsce – ewolucja i problemy kształtowania, Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 22, Warszawa.
  Google Scholar

Encyklopedia Gdańska, 2012, red. B. Śliwiński, Fundacja Gdańska, Gdańsk.
  Google Scholar

Global Green Space Report, 2013, http://www.greenspacereport.com/pdf/Husqvarna_Global_Green_Space_Report_2013.pdf (dostęp: 4.12.2016)
  Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny, 2013, Powierzchnia i ludność w przekroju terytorialnym w 2013 roku, [w:] Informacje i opracowania statystyczne, Warszawa.
  Google Scholar

Haber Z., Urbański P., 2008, Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań.
  Google Scholar

Hulicka A., 2015, Miasto zielone – miasto zrównoważone. Sposoby kształtowania miejskich terenów zielenie w nawiązaniu do idei Green City, „Prace Geograficzne”, z. 141.
  Google Scholar

Niewiadomski A., 2013, Struktura i znaczenie terenów zieleni w łodzi na tle dużych ośrodków miejskich w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis, Folia Geographica Physica”, nr 12.
  Google Scholar

Pawlikowska-Piechotka A., 2009, Zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne, Novae Res, Gdynia.
  Google Scholar

Szumacher I., 2011, Funkcje terenów zieleni miejskiej a świadczenia ekosystemów, „Prace i Studia Geograficzne”, t. 46.
  Google Scholar

Topa E., 2016, Topologia terenów parkowych i terenów zabudowy mieszkaniowej w wybranych dzielnicach Gdańska, Uniwersytet Gdański, Gdańsk (niepublikowana praca magisterska).
  Google Scholar

Urząd Statystyczny w Gdańsku, 2014, Gospodarstwa domowe i rodziny w województwie pomorskim. Charakterystyka demograficzna, [w:] Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011, Gdańsk.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-10-31

Cited By / Share

POŁOM, M., BEGER, M., & TOPA, E. (2020). BADANIA NAD DOSTĘPNOŚCIĄ PIESZĄ I TRANSPORTEM ZBIOROWYM DO PARKÓW MIEJSKICH NA PRZYKŁADZIE GDAŃSKA. Studia Miejskie, 27, 25–38. https://doi.org/10.25167/sm2017.027.02

Autorzy

Marcin POŁOM 

Autorzy

Michał BEGER 

Autorzy

Emilia TOPA 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.