Rola Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w kształtowaniu struktury przestrzenno-funkcjonalnej Gdańska
Marcin Połom
https://orcid.org/0000-0001-7867-6236
Maciej Tarkowski
https://orcid.org/0000-0002-9424-940X
Abstrakt
Koncepcja zrównoważonej mobilności, z uwagi na swój kompleksowy charakter, jest jednym z najważniejszych tematów studiów miejskich. Choć dla jej urzeczywistnienia niezbędne jest powiązanie rozwoju transportu z planowaniem przestrzennym, to kwestia ta w polskiej literaturze przedmiotu jest rzadko poruszana. Celem niniejszego opracowania jest wstępne zbadanie dotychczasowych i określenie potencjalnych zmian w mobilności miejskiej oraz w strukturze przestrzenno-funkcjonalnej w następstwie uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). Analiza publikacji naukowych, materiałów kartograficznych oraz dokumentów z zakresu programowania rozwoju lokalnego i regionalnego pozwoliła na sformułowanie następujących wniosków: (1) przebieg linii PKM odpowiada obecnemu i przyszłemu zapotrzebowaniu na przewozy wewnątrzmiejskie; (2) położenie części przystanków w oddaleniu od potencjalnych źródeł ruchu wymaga znacznie głębszej niż dotychczasowa integracji kolei z innymi środkami transportu; (3) w przyszłości planowana jest intensyfikacja zabudowy wokół przystanków PKM, co podniesie jej atrakcyjność względem transportu indywidualnego.
Słowa kluczowe:
transport miejski, kolej miejska, Gdańsk, planowanie przestrzenne, struktura przestrzenno-funkcjonalnaBibliografia
Banister D., 2008, The sustainable mobility paradigm, “Transport Policy” 15.
Google Scholar
Beim M., 2011, Sprawny transport publiczny w polskich miastach, Instytut Sobieskiego, Warszawa.
Google Scholar
Beister M., Górny J., Połom M., 2015, Rozwój infrastruktury tramwajowej w Polsce w okresie członkostwa w Unii Europejskiej, „Technika Transportu Szynowego” 7/8.
Google Scholar
Bieda K., 2010, Kolej aglomeracyjna – nowy czynnik w rozwoju przestrzennym Krakowa, „Czasopismo Techniczne. Architektura” nr 107.
Google Scholar
Bul R., Rychlewski J., 2012, Kolej aglomeracyjna jako podstawowy element systemu transportu publicznego w aglomeracji poznańskiej, [w:] Szymczak M. (red.), Transport publiczny w aglomeracji poznańskiej – propozycje usprawnień, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 35–49.
Google Scholar
Ciastoń-Ciulkin A., Pashkevich A., 2015, Znaczenie oferty przewozowej w kształtowaniu ruchu pasażerskiego na przykładzie kolejowej linii aglomeracyjnej na trasie Kraków Główny–Wieliczka Rynek Kopalnia, „Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie” nr 3(107).
Google Scholar
Dukała D., 2013, Pomorska Kolej Metropolitalna: rewolucja w trójmiejskim transporcie publicznym, „Geoinżynieria: drogi, mosty, tunele” nr 1.
Google Scholar
Feltynowski M., Rzeńca P., 2012, Analiza porównawcza transportu kolejowego i samochodowego w aglomeracji łódzkiej w kontekście realizacji projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, [w:] Feltynowski M., Kina E., Niepiekło B., Tomaszewska A. (red.), Po kolei. Miejsca, wyzwania, inspiracje, SKN Spatium, Łódź, s. 263–276.
Google Scholar
Gadziński J., Beim M., 2009, Dostępność przestrzenna lokalnego transportu publicznego w Poznaniu, „Transport Miejski i Regionalny” nr 5.
Google Scholar
Gadziński J., Radzimski A., 2016, The first rapid tram line in Poland: How has it affected travel behaviours, housing choices and satisfaction, and apartment prices?, “Journal of Transport Geography” No. 5.
Google Scholar
Gałka P., 2016, Zastosowanie koncepcji Airport Link w Polsce na przykładzie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka” nr 61.
Google Scholar
Gdańsk 2030 Plus Strategia Rozwoju Miasta, 2014, Urząd Miejski w Gdańsku, Gdańsk.
Google Scholar
Gdańskie Badania Ruchu 2016 wraz z opracowaniem transportowego modelu symulacyjnego Gdańska. Raport III. Raport z przeprowadzenia badań i pomiarów, 2016, Urząd Miejski w Gdańsku, Gdańsk.
Google Scholar
Gehl J., 2014, Miasta dla ludzi, Wydawnictwo RAM, Kraków.
Google Scholar
Giedryś A., Raczyński J., 2014, Łódzka Kolej Aglomeracyjna – the new railway system for the Lodz agglomeration, „TTS Technika Transportu Szynowego” nr 21.
Google Scholar
Goliszek S., Połom M., 2016, Wpływ budowy nowej linii tramwajowej w Olsztynie na zmianę dostępności transportem zbiorowym, „Acta Scientrium Polonorum, Administratio Locorum” 15(3).
Google Scholar
Grzelec K., Kołodziejski H., Wyszomirski O., 2015, Koncepcja integracji taryfowej transportu zbiorowego w Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka” nr 57.
Google Scholar
Jursz H., 2013, Koleją z Wrzeszcza na Kaszuby, Oskar, Gdańsk.
Google Scholar
Kopeć K., 2014, Pomorska Kolej Metropolitalna jako element zrównoważonego rozwoju systemu transportowego aglomeracji gdańskiej, „Zeszyty Naukowe. Problemy Transportu i Logistyki” nr 28.
Google Scholar
Kopeć K., 2015, Pomorska Kolej Metropolitalna jako nowy element kształtowania komunikacji w aglomeracji gdańskiej, „Logistyka” nr 3.
Google Scholar
Korolczuk M., 2015, Duży wzrost ruchu na ul. Słowackiego, www.trojmiasto.pl (dostęp 19 lipca 2016).
Google Scholar
Koźlak A., 2009, Kierunki zmian w planowaniu rozwoju transportu w miastach jako efekt dążenia do zrównoważonego rozwoju, „Transport Miejski i Regionalny” 7/8.
Google Scholar
Koźlak A., 2011, Perspektywy włączenia transportu kolejowego w obsługę portów lotniczych w Polsce, „Logistyka” nr 6.
Google Scholar
Koźlak A., 2013, Kolej aglomeracyjna jako podstawa systemu komunikacyjnego obszarów metropolitalnych w Polsce, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” nr 143.
Google Scholar
Kuligowski W., Stanisz A. (red.), 2016, Cultures of motorway. Localities through mobility as an anthropological issue, TIPI, Wielichowo.
Google Scholar
Kruszyna M., 2013, Integracja transportu publicznego na bazie kolei dla dużej i koncentrycznej aglomeracji (Aglomeracja Wrocławska), „Przegląd Komunikacyjny” nr 11.
Google Scholar
Lorens P., 2015, Scenariusze rozwoju przestrzennego obszaru metropolitalnego Trójmiasta, „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna” nr 29.
Google Scholar
Molecki A., Molecki B., Szymański K., 2009, Kolej aglomeracyjna w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym – analiza niewykorzystanego potencjału, „Rynek Kolejowy” nr 3.
Google Scholar
Mogridge M.J., 1997, The self-defeating nature of urban road capacity policy: A review of theories, disputes and available evidence, “Transport Policy” 4.
Google Scholar
Parysek J.J., 2016, Dla kogo miasto? Dla ludzi czy dla samochodów?, „Studia Miejskie” t. 23.
Google Scholar
Pazdro P., Judek S., Skibicki J., 2010, Kolej metropolitalna w trójmieście – inne spojrzenie, „Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej” nr 27.
Google Scholar
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta Gdańska. Projekt z dnia 30.05.2017 r., 2017, Biuro Rozwoju Gdańska, Gdańsk.
Google Scholar
Urry J., 2004, The ‘system’ of automobility, “Theory, Culture & Society” 4/5.
Google Scholar
Wojciechowski A., 2012, Miejsce Warszawskiej Kolei Dojazdowej w systemie logistyki miejskiej Aglomeracji Warszawskiej, „Logistyka” nr 3.
Google Scholar
Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o., www.gait.pl (dostęp 12 sierpnia 2017).
Google Scholar
http://www.gdansk.pl/biznes/Gdansk-w-liczbach,a,33608 (dostęp 25 maja 2017).
Google Scholar
Interaktywny Plan Gdańska, www.mapa.gdansk.gda.pl (dostęp 15 lipca 2017).
Google Scholar
Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., www.pkm-sa.pl (dostęp 15 sierpnia 2017).
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin POŁOM, Michał BEGER, Emilia TOPA, BADANIA NAD DOSTĘPNOŚCIĄ PIESZĄ I TRANSPORTEM ZBIOROWYM DO PARKÓW MIEJSKICH NA PRZYKŁADZIE GDAŃSKA , Studia Miejskie: Tom 27 (2017)