The The effect of Pomeranian Metropolitan Railway on spatial-functional structure of Gdańsk (Poland)
Marcin Połom
https://orcid.org/0000-0001-7867-6236
Maciej Tarkowski
https://orcid.org/0000-0002-9424-940X
Abstract
The concept of sustainable mobility, due to its complex nature, is one of the most important topics of urban studies. Although the link between transport development and spatial planning is necessary for its realization, this issue of the subject is rarely discussed in the Polish literature. The purpose of this study is to initially investigate the hitherto implemented and to identify potential changes in the urban mobility and spatial-functional structure, following the launch of the Pomeranian Metropolitan Railway (PMR). The analysis of scientific publications, cartographic materials and documents on local and regional development programming allowed the following conclusions to be drawn:
(i) the location of the PMR line corresponds to the current and future demand for urban transport; (ii) the location of some railway stops far from potential traffic sources requires that the integration of railways with other means of transport should be much deeper than that to date; (iii) intensification of the development around PMR stops is planned in the future – it will increase the attractiveness of railways in comparison with individual transport.
Keywords:
public transport, urban railway, Gdansk, spatial-functional structure, spatial planningReferences
Banister D., 2008, The sustainable mobility paradigm, “Transport Policy” 15.
Google Scholar
Beim M., 2011, Sprawny transport publiczny w polskich miastach, Instytut Sobieskiego, Warszawa.
Google Scholar
Beister M., Górny J., Połom M., 2015, Rozwój infrastruktury tramwajowej w Polsce w okresie członkostwa w Unii Europejskiej, „Technika Transportu Szynowego” 7/8.
Google Scholar
Bieda K., 2010, Kolej aglomeracyjna – nowy czynnik w rozwoju przestrzennym Krakowa, „Czasopismo Techniczne. Architektura” nr 107.
Google Scholar
Bul R., Rychlewski J., 2012, Kolej aglomeracyjna jako podstawowy element systemu transportu publicznego w aglomeracji poznańskiej, [w:] Szymczak M. (red.), Transport publiczny w aglomeracji poznańskiej – propozycje usprawnień, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 35–49.
Google Scholar
Ciastoń-Ciulkin A., Pashkevich A., 2015, Znaczenie oferty przewozowej w kształtowaniu ruchu pasażerskiego na przykładzie kolejowej linii aglomeracyjnej na trasie Kraków Główny–Wieliczka Rynek Kopalnia, „Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie” nr 3(107).
Google Scholar
Dukała D., 2013, Pomorska Kolej Metropolitalna: rewolucja w trójmiejskim transporcie publicznym, „Geoinżynieria: drogi, mosty, tunele” nr 1.
Google Scholar
Feltynowski M., Rzeńca P., 2012, Analiza porównawcza transportu kolejowego i samochodowego w aglomeracji łódzkiej w kontekście realizacji projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, [w:] Feltynowski M., Kina E., Niepiekło B., Tomaszewska A. (red.), Po kolei. Miejsca, wyzwania, inspiracje, SKN Spatium, Łódź, s. 263–276.
Google Scholar
Gadziński J., Beim M., 2009, Dostępność przestrzenna lokalnego transportu publicznego w Poznaniu, „Transport Miejski i Regionalny” nr 5.
Google Scholar
Gadziński J., Radzimski A., 2016, The first rapid tram line in Poland: How has it affected travel behaviours, housing choices and satisfaction, and apartment prices?, “Journal of Transport Geography” No. 5.
Google Scholar
Gałka P., 2016, Zastosowanie koncepcji Airport Link w Polsce na przykładzie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka” nr 61.
Google Scholar
Gdańsk 2030 Plus Strategia Rozwoju Miasta, 2014, Urząd Miejski w Gdańsku, Gdańsk.
Google Scholar
Gdańskie Badania Ruchu 2016 wraz z opracowaniem transportowego modelu symulacyjnego Gdańska. Raport III. Raport z przeprowadzenia badań i pomiarów, 2016, Urząd Miejski w Gdańsku, Gdańsk.
Google Scholar
Gehl J., 2014, Miasta dla ludzi, Wydawnictwo RAM, Kraków.
Google Scholar
Giedryś A., Raczyński J., 2014, Łódzka Kolej Aglomeracyjna – the new railway system for the Lodz agglomeration, „TTS Technika Transportu Szynowego” nr 21.
Google Scholar
Goliszek S., Połom M., 2016, Wpływ budowy nowej linii tramwajowej w Olsztynie na zmianę dostępności transportem zbiorowym, „Acta Scientrium Polonorum, Administratio Locorum” 15(3).
Google Scholar
Grzelec K., Kołodziejski H., Wyszomirski O., 2015, Koncepcja integracji taryfowej transportu zbiorowego w Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka” nr 57.
Google Scholar
Jursz H., 2013, Koleją z Wrzeszcza na Kaszuby, Oskar, Gdańsk.
Google Scholar
Kopeć K., 2014, Pomorska Kolej Metropolitalna jako element zrównoważonego rozwoju systemu transportowego aglomeracji gdańskiej, „Zeszyty Naukowe. Problemy Transportu i Logistyki” nr 28.
Google Scholar
Kopeć K., 2015, Pomorska Kolej Metropolitalna jako nowy element kształtowania komunikacji w aglomeracji gdańskiej, „Logistyka” nr 3.
Google Scholar
Korolczuk M., 2015, Duży wzrost ruchu na ul. Słowackiego, www.trojmiasto.pl (dostęp 19 lipca 2016).
Google Scholar
Koźlak A., 2009, Kierunki zmian w planowaniu rozwoju transportu w miastach jako efekt dążenia do zrównoważonego rozwoju, „Transport Miejski i Regionalny” 7/8.
Google Scholar
Koźlak A., 2011, Perspektywy włączenia transportu kolejowego w obsługę portów lotniczych w Polsce, „Logistyka” nr 6.
Google Scholar
Koźlak A., 2013, Kolej aglomeracyjna jako podstawa systemu komunikacyjnego obszarów metropolitalnych w Polsce, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” nr 143.
Google Scholar
Kuligowski W., Stanisz A. (red.), 2016, Cultures of motorway. Localities through mobility as an anthropological issue, TIPI, Wielichowo.
Google Scholar
Kruszyna M., 2013, Integracja transportu publicznego na bazie kolei dla dużej i koncentrycznej aglomeracji (Aglomeracja Wrocławska), „Przegląd Komunikacyjny” nr 11.
Google Scholar
Lorens P., 2015, Scenariusze rozwoju przestrzennego obszaru metropolitalnego Trójmiasta, „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna” nr 29.
Google Scholar
Molecki A., Molecki B., Szymański K., 2009, Kolej aglomeracyjna w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym – analiza niewykorzystanego potencjału, „Rynek Kolejowy” nr 3.
Google Scholar
Mogridge M.J., 1997, The self-defeating nature of urban road capacity policy: A review of theories, disputes and available evidence, “Transport Policy” 4.
Google Scholar
Parysek J.J., 2016, Dla kogo miasto? Dla ludzi czy dla samochodów?, „Studia Miejskie” t. 23.
Google Scholar
Pazdro P., Judek S., Skibicki J., 2010, Kolej metropolitalna w trójmieście – inne spojrzenie, „Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej” nr 27.
Google Scholar
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta Gdańska. Projekt z dnia 30.05.2017 r., 2017, Biuro Rozwoju Gdańska, Gdańsk.
Google Scholar
Urry J., 2004, The ‘system’ of automobility, “Theory, Culture & Society” 4/5.
Google Scholar
Wojciechowski A., 2012, Miejsce Warszawskiej Kolei Dojazdowej w systemie logistyki miejskiej Aglomeracji Warszawskiej, „Logistyka” nr 3.
Google Scholar
Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o., www.gait.pl (dostęp 12 sierpnia 2017).
Google Scholar
http://www.gdansk.pl/biznes/Gdansk-w-liczbach,a,33608 (dostęp 25 maja 2017).
Google Scholar
Interaktywny Plan Gdańska, www.mapa.gdansk.gda.pl (dostęp 15 lipca 2017).
Google Scholar
Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., www.pkm-sa.pl (dostęp 15 sierpnia 2017).
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Copyright (c) 2020 Studia Miejskie
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Marcin POŁOM, Michał BEGER, Emilia TOPA, RESEARCH OF THE WALKING AVAILABILITY AND THE PUBLIC TRANSPORT TO URBAN PARKS ON THE EXAMPLE OF GDAŃSK , Studia Miejskie: Vol. 27 (2017)