The The effect of Pomeranian Metropolitan Railway on spatial-functional structure of Gdańsk (Poland)

Abstract

The concept of sustainable mobility, due to its complex nature, is one of the most important topics of urban studies. Although the link between transport development and spatial planning is necessary for its realization, this issue of the subject is rarely discussed in the Polish literature. The purpose of this study is to initially investigate the hitherto implemented and to identify potential changes in the urban mobility and spatial-functional structure, following the launch of the Pomeranian Metropolitan Railway (PMR). The analysis of scientific publications, cartographic materials and documents on local and regional development programming allowed the following conclusions to be drawn:
(i) the location of the PMR line corresponds to the current and future demand for urban transport; (ii) the location of some railway stops far from potential traffic sources requires that the integration of railways with other means of transport should be much deeper than that to date; (iii) intensification of the development around PMR stops is planned in the future – it will increase the attractiveness of railways in comparison with individual transport.

Keywords:

public transport, urban railway, Gdansk, spatial-functional structure, spatial planning

Banister D., 2008, The sustainable mobility paradigm, “Transport Policy” 15.
  Google Scholar

Beim M., 2011, Sprawny transport publiczny w polskich miastach, Instytut Sobieskiego, Warszawa.
  Google Scholar

Beister M., Górny J., Połom M., 2015, Rozwój infrastruktury tramwajowej w Polsce w okresie członkostwa w Unii Europejskiej, „Technika Transportu Szynowego” 7/8.
  Google Scholar

Bieda K., 2010, Kolej aglomeracyjna – nowy czynnik w rozwoju przestrzennym Krakowa, „Czasopismo Techniczne. Architektura” nr 107.
  Google Scholar

Bul R., Rychlewski J., 2012, Kolej aglomeracyjna jako podstawowy element systemu transportu publicznego w aglomeracji poznańskiej, [w:] Szymczak M. (red.), Transport publiczny w aglomeracji poznańskiej – propozycje usprawnień, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 35–49.
  Google Scholar

Ciastoń-Ciulkin A., Pashkevich A., 2015, Znaczenie oferty przewozowej w kształtowaniu ruchu pasażerskiego na przykładzie kolejowej linii aglomeracyjnej na trasie Kraków Główny–Wieliczka Rynek Kopalnia, „Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie” nr 3(107).
  Google Scholar

Dukała D., 2013, Pomorska Kolej Metropolitalna: rewolucja w trójmiejskim transporcie publicznym, „Geoinżynieria: drogi, mosty, tunele” nr 1.
  Google Scholar

Feltynowski M., Rzeńca P., 2012, Analiza porównawcza transportu kolejowego i samochodowego w aglomeracji łódzkiej w kontekście realizacji projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, [w:] Feltynowski M., Kina E., Niepiekło B., Tomaszewska A. (red.), Po kolei. Miejsca, wyzwania, inspiracje, SKN Spatium, Łódź, s. 263–276.
  Google Scholar

Gadziński J., Beim M., 2009, Dostępność przestrzenna lokalnego transportu publicznego w Poznaniu, „Transport Miejski i Regionalny” nr 5.
  Google Scholar

Gadziński J., Radzimski A., 2016, The first rapid tram line in Poland: How has it affected travel behaviours, housing choices and satisfaction, and apartment prices?, “Journal of Transport Geography” No. 5.
  Google Scholar

Gałka P., 2016, Zastosowanie koncepcji Airport Link w Polsce na przykładzie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka” nr 61.
  Google Scholar

Gdańsk 2030 Plus Strategia Rozwoju Miasta, 2014, Urząd Miejski w Gdańsku, Gdańsk.
  Google Scholar

Gdańskie Badania Ruchu 2016 wraz z opracowaniem transportowego modelu symulacyjnego Gdańska. Raport III. Raport z przeprowadzenia badań i pomiarów, 2016, Urząd Miejski w Gdańsku, Gdańsk.
  Google Scholar

Gehl J., 2014, Miasta dla ludzi, Wydawnictwo RAM, Kraków.
  Google Scholar

Giedryś A., Raczyński J., 2014, Łódzka Kolej Aglomeracyjna – the new railway system for the Lodz agglomeration, „TTS Technika Transportu Szynowego” nr 21.
  Google Scholar

Goliszek S., Połom M., 2016, Wpływ budowy nowej linii tramwajowej w Olsztynie na zmianę dostępności transportem zbiorowym, „Acta Scientrium Polonorum, Administratio Locorum” 15(3).
  Google Scholar

Grzelec K., Kołodziejski H., Wyszomirski O., 2015, Koncepcja integracji taryfowej transportu zbiorowego w Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka” nr 57.
  Google Scholar

Jursz H., 2013, Koleją z Wrzeszcza na Kaszuby, Oskar, Gdańsk.
  Google Scholar

Kopeć K., 2014, Pomorska Kolej Metropolitalna jako element zrównoważonego rozwoju systemu transportowego aglomeracji gdańskiej, „Zeszyty Naukowe. Problemy Transportu i Logistyki” nr 28.
  Google Scholar

Kopeć K., 2015, Pomorska Kolej Metropolitalna jako nowy element kształtowania komunikacji w aglomeracji gdańskiej, „Logistyka” nr 3.
  Google Scholar

Korolczuk M., 2015, Duży wzrost ruchu na ul. Słowackiego, www.trojmiasto.pl (dostęp 19 lipca 2016).
  Google Scholar

Koźlak A., 2009, Kierunki zmian w planowaniu rozwoju transportu w miastach jako efekt dążenia do zrównoważonego rozwoju, „Transport Miejski i Regionalny” 7/8.
  Google Scholar

Koźlak A., 2011, Perspektywy włączenia transportu kolejowego w obsługę portów lotniczych w Polsce, „Logistyka” nr 6.
  Google Scholar

Koźlak A., 2013, Kolej aglomeracyjna jako podstawa systemu komunikacyjnego obszarów metropolitalnych w Polsce, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” nr 143.
  Google Scholar

Kuligowski W., Stanisz A. (red.), 2016, Cultures of motorway. Localities through mobility as an anthropological issue, TIPI, Wielichowo.
  Google Scholar

Kruszyna M., 2013, Integracja transportu publicznego na bazie kolei dla dużej i koncentrycznej aglomeracji (Aglomeracja Wrocławska), „Przegląd Komunikacyjny” nr 11.
  Google Scholar

Lorens P., 2015, Scenariusze rozwoju przestrzennego obszaru metropolitalnego Trójmiasta, „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna” nr 29.
  Google Scholar

Molecki A., Molecki B., Szymański K., 2009, Kolej aglomeracyjna w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym – analiza niewykorzystanego potencjału, „Rynek Kolejowy” nr 3.
  Google Scholar

Mogridge M.J., 1997, The self-defeating nature of urban road capacity policy: A review of theories, disputes and available evidence, “Transport Policy” 4.
  Google Scholar

Parysek J.J., 2016, Dla kogo miasto? Dla ludzi czy dla samochodów?, „Studia Miejskie” t. 23.
  Google Scholar

Pazdro P., Judek S., Skibicki J., 2010, Kolej metropolitalna w trójmieście – inne spojrzenie, „Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej” nr 27.
  Google Scholar

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta Gdańska. Projekt z dnia 30.05.2017 r., 2017, Biuro Rozwoju Gdańska, Gdańsk.
  Google Scholar

Urry J., 2004, The ‘system’ of automobility, “Theory, Culture & Society” 4/5.
  Google Scholar

Wojciechowski A., 2012, Miejsce Warszawskiej Kolei Dojazdowej w systemie logistyki miejskiej Aglomeracji Warszawskiej, „Logistyka” nr 3.
  Google Scholar

Gdańskie Autobusy i Tramwaje Sp. z o.o., www.gait.pl (dostęp 12 sierpnia 2017).
  Google Scholar

http://www.gdansk.pl/biznes/Gdansk-w-liczbach,a,33608 (dostęp 25 maja 2017).
  Google Scholar

Interaktywny Plan Gdańska, www.mapa.gdansk.gda.pl (dostęp 15 lipca 2017).
  Google Scholar

Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., www.pkm-sa.pl (dostęp 15 sierpnia 2017).
  Google Scholar


Published
2020-11-28

Cited by

Połom, M., & Tarkowski, M. (2020). The The effect of Pomeranian Metropolitan Railway on spatial-functional structure of Gdańsk (Poland). Studia Miejskie, 30, 39–55. https://doi.org/10.25167/sm2018.030.03

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.