INNOWACJE W TRANSPORCIE MIEJSKIM PASAŻERÓW UWZGLĘDNIAJĄCE POTRZEBY OSÓB O OGRANICZONEJ MOBILNOŚCI NA PRZYKŁADZIE MIASTA BERLIN
Kamil PĘDZIWIATR
Joanna KASIŃSKA
Abstrakt
W artykule skoncentrowano się na problemie niwelowania barier poprzez wdrażanie innowacji w transporcie miejskim pasażerów o ograniczonej mobilności, a więc niepełnosprawnych, a także starszych, kobiet w ciąży, osób z małymi dziećmi, dużym bagażem czy też otyłych. Innowacje te służyć mają nie tylko zwiększaniu dostępności transportu miejskiego dla tych grup użytkowników, ale również poszanowaniu prawa człowieka do godnego życia. Praktyczne rozwiązania przedstawiono na przykładzie miasta Berlin, w którym dziennie z usług transportu miejskiego korzysta średnio aż 3,8 mln pasażerów, a co szósty z nich jest właśnie osobą o ograniczonej mobilności. Problem ten systematycznie zyskuje na znaczeniu w kontekście m.in. przyrostu demograficznego na świecie, choroby cywilizacyjnej, którą jest otyłość, a także z uwagi na proces starzenia się europejskich społeczeństw.
Słowa kluczowe:
transport miejski pasażerów, osoby o ograniczonej mobilności, innowacje w transporcie miejskimBibliografia
ADA, 1990, The Americans with Disabilities Act of 1990, https://www.eeoc.gov/eeoc/history/35th/1990s/ada.html (dostęp: 30.11.2017).
Google Scholar
AENEAS, 2010, http://www.aeneas-project.eu/docs/StayingMobile/StayingMobilePL.pdf (dostęp: 26.11.2017).
Google Scholar
Barrierefreie Informationstechnik-Verordnung, BITV, 2011, https://www.gesetze-im-internet.de/bitv_2_0BJNR184300011.html (dostęp: 26.11.2017).
Google Scholar
BVG, 2003, The Accessibility of Urban Transport to People with Reduced Mobility. Final report, http://www. eukn.eu/fileadmin/Lib/files/EUKN /2010/accessible-transport.pdf (dostęp: 26.11.2017).
Google Scholar
Der Verbund Bericht 2016, 2016, Berlin-Brandenburg, http://images.vbb.de/assets/downloads/file/666218.pdf (dostęp: 06.11.2017).
Google Scholar
DDA, 1995, Disability Discrimination Act, http://www.rnib.org.uk/information-everyday-living-your-rights/disability-discrimination-act-dda (dostęp: 30.11.2017).
Google Scholar
European Conference of Ministers of Transport, 2006, http://www.dipb.org/ECMT_Improving_Transport_Accessibility_for__All.pdf (dostęp: 26.11.2017).
Google Scholar
Evaluation of Regulation 1107/2006. Final report. Main report and Appendices A-B. June 2010, 2010, https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/facts-fundings/evaluations/doc/2010_reg_1107_2006.pdf(dostęp: 06.11.2017).
Google Scholar
Gasteiner A., 2010, Age-friendly public transport, Salzburg AG (public transport provider), Customer Service,prezentacja w ramach ANEAS Project.
Google Scholar
Geliftet – fahrinfo – online auf BVG.de, 2007, „BVG Plus”, nr 02, http://unternehmen.bvg.de (dostęp:06.11.2017).
Google Scholar
GOAL, 2012, Growing Older, staying mobile. Transport needs of an ageing society Collaborative ProjectTPT.2011.1-2. Transport needs for an ageing society FP7-TPT-2011-RTD-1. Grant Agreement Number284924, Deliverable D4.1 Older People and Public Transport, http://www.goal-project.eu/images/reports/d2-1_goal_final_20120725.pdf (dostęp: 06.11.2017).
Google Scholar
Holley-Moore G., Creighton H., 2015, The Future of Transport in an Ageing Society, http://www.ilcuk.org.uk/index.php/publications/publication_details/the_future_of_transport_in_an_ageing_society (dostęp:07.11.2017).
Google Scholar
Jankowska M., 2011, Prawa osób niepełnosprawnych w międzynarodowych aktach prawnych, kn.pfron.org.pl/download/5/78/03MariaJankowska.pdf (dostęp: 08.11.2017).
Google Scholar
Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych, 2006, (ONZ), 61/06 Convention on the Rights of Person with Disabilities, Resolution adopted by the General Assembly, A/RES/61/106, 13 December 2006, art. 1, http://www.unic.un.org.pl/dokumenty/Konwencja_Praw_Osob_Niepelnosprawnych.pdf (dostęp: 26.11.2017).
Google Scholar
Kremmin N., 2006, Nur die Wahrsagerin könnte aktueller sein, „BVG Plus’’ nr 11, s. 5.
Google Scholar
NICHES+ CONSORTIUM, 2010, Report on implementation issues and transferability of innovative concepts,Brussels.
Google Scholar
NICHES+, 2010, Innowacyjne koncepcje transportu miejskiego. Od teorii do praktyki, http://www.rupprecht-consult.eu/uploads/tx_rupprecht/NICHES_overview_concepts_PL.pdf (dostęp: 06.11.2017).
Google Scholar
Popiel M., 2016, Innowacje służące poprawie dostępności transportu miejskiego dla osób niepełnosprawnych – wybrane przykłady, „Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG”, nr 19(3), www.ejournals.eu/pliki/art/8909 (dostęp: 06.11.2017).
Google Scholar
Rozporządzenie Dotyczące Praw Pasażerów, 2011, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (Dz. Urz. UE L 55 z 28.02.2011 r.).
Google Scholar
Schon 20.000 User auf „Meine BVG”, 2007, „BVG Plus”, nr 05, http://unternehmen.bvg.de (dostęp: 06.11.2017).
Google Scholar
Schröder M., 2013, Mit System geleitet, „BVG Plus”, nr 03.
Google Scholar
The Delta Center, 2013, Trends in Universal Design. An Anthology with global perspectives, theoretical aspects and real world examples, http://www.niepelnosprawni.gov.pl/container/dostepnosc.-projektowanie-uniwersalne/Trends-in-Universal-Design.PDF (dostęp: 07.11.2017).
Google Scholar
Ustawa o wyrównywaniu szans osób z niepełnosprawnością. Projekt, http://www.niepelnosprawni.pl/files/www.niepelnosprawni.pl/public/formularze/ustawa_ostateczna.pdf (dostęp: 08.11.2017).
Google Scholar
Wegner B., 2006, Training macht Mut, „BVG Plus”, nr 09.
Google Scholar