INNOWACJE W TRANSPORCIE MIEJSKIM PASAŻERÓW UWZGLĘDNIAJĄCE POTRZEBY OSÓB O OGRANICZONEJ MOBILNOŚCI NA PRZYKŁADZIE MIASTA BERLIN

Kamil PĘDZIWIATR



Joanna KASIŃSKA



Abstrakt

W artykule skoncentrowano się na problemie niwelowania barier poprzez wdrażanie innowacji w transporcie miejskim pasażerów o ograniczonej mobilności, a więc niepełnosprawnych, a także starszych, kobiet w ciąży, osób z małymi dziećmi, dużym bagażem czy też otyłych. Innowacje te służyć mają nie tylko zwiększaniu dostępności transportu miejskiego dla tych grup użytkowników, ale również poszanowaniu prawa człowieka do godnego życia. Praktyczne rozwiązania przedstawiono na przykładzie miasta Berlin, w którym dziennie z usług transportu miejskiego korzysta średnio aż 3,8 mln pasażerów, a co szósty z nich jest właśnie osobą o ograniczonej mobilności. Problem ten systematycznie zyskuje na znaczeniu w kontekście m.in. przyrostu demograficznego na świecie, choroby cywilizacyjnej, którą jest otyłość, a także z uwagi na proces starzenia się europejskich społeczeństw.

Słowa kluczowe:

transport miejski pasażerów, osoby o ograniczonej mobilności, innowacje w transporcie miejskim

ADA, 1990, The Americans with Disabilities Act of 1990, https://www.eeoc.gov/eeoc/history/35th/1990s/ada.html (dostęp: 30.11.2017).
  Google Scholar

AENEAS, 2010, http://www.aeneas-project.eu/docs/StayingMobile/StayingMobilePL.pdf (dostęp: 26.11.2017).
  Google Scholar

Barrierefreie Informationstechnik-Verordnung, BITV, 2011, https://www.gesetze-im-internet.de/bitv_2_0BJNR184300011.html (dostęp: 26.11.2017).
  Google Scholar

BVG, 2003, The Accessibility of Urban Transport to People with Reduced Mobility. Final report, http://www. eukn.eu/fileadmin/Lib/files/EUKN /2010/accessible-transport.pdf (dostęp: 26.11.2017).
  Google Scholar

Der Verbund Bericht 2016, 2016, Berlin-Brandenburg, http://images.vbb.de/assets/downloads/file/666218.pdf (dostęp: 06.11.2017).
  Google Scholar

DDA, 1995, Disability Discrimination Act, http://www.rnib.org.uk/information-everyday-living-your-rights/disability-discrimination-act-dda (dostęp: 30.11.2017).
  Google Scholar

European Conference of Ministers of Transport, 2006, http://www.dipb.org/ECMT_Improving_Transport_Accessibility_for__All.pdf (dostęp: 26.11.2017).
  Google Scholar

Evaluation of Regulation 1107/2006. Final report. Main report and Appendices A-B. June 2010, 2010, https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/facts-fundings/evaluations/doc/2010_reg_1107_2006.pdf(dostęp: 06.11.2017).
  Google Scholar

Gasteiner A., 2010, Age-friendly public transport, Salzburg AG (public transport provider), Customer Service,prezentacja w ramach ANEAS Project.
  Google Scholar

Geliftet – fahrinfo – online auf BVG.de, 2007, „BVG Plus”, nr 02, http://unternehmen.bvg.de (dostęp:06.11.2017).
  Google Scholar

GOAL, 2012, Growing Older, staying mobile. Transport needs of an ageing society Collaborative ProjectTPT.2011.1-2. Transport needs for an ageing society FP7-TPT-2011-RTD-1. Grant Agreement Number284924, Deliverable D4.1 Older People and Public Transport, http://www.goal-project.eu/images/reports/d2-1_goal_final_20120725.pdf (dostęp: 06.11.2017).
  Google Scholar

Holley-Moore G., Creighton H., 2015, The Future of Transport in an Ageing Society, http://www.ilcuk.org.uk/index.php/publications/publication_details/the_future_of_transport_in_an_ageing_society (dostęp:07.11.2017).
  Google Scholar

Jankowska M., 2011, Prawa osób niepełnosprawnych w międzynarodowych aktach prawnych, kn.pfron.org.pl/download/5/78/03MariaJankowska.pdf (dostęp: 08.11.2017).
  Google Scholar

Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych, 2006, (ONZ), 61/06 Convention on the Rights of Person with Disabilities, Resolution adopted by the General Assembly, A/RES/61/106, 13 December 2006, art. 1, http://www.unic.un.org.pl/dokumenty/Konwencja_Praw_Osob_Niepelnosprawnych.pdf (dostęp: 26.11.2017).
  Google Scholar

Kremmin N., 2006, Nur die Wahrsagerin könnte aktueller sein, „BVG Plus’’ nr 11, s. 5.
  Google Scholar

NICHES+ CONSORTIUM, 2010, Report on implementation issues and transferability of innovative concepts,Brussels.
  Google Scholar

NICHES+, 2010, Innowacyjne koncepcje transportu miejskiego. Od teorii do praktyki, http://www.rupprecht-consult.eu/uploads/tx_rupprecht/NICHES_overview_concepts_PL.pdf (dostęp: 06.11.2017).
  Google Scholar

Popiel M., 2016, Innowacje służące poprawie dostępności transportu miejskiego dla osób niepełnosprawnych – wybrane przykłady, „Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG”, nr 19(3), www.ejournals.eu/pliki/art/8909 (dostęp: 06.11.2017).
  Google Scholar

Rozporządzenie Dotyczące Praw Pasażerów, 2011, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (Dz. Urz. UE L 55 z 28.02.2011 r.).
  Google Scholar

Schon 20.000 User auf „Meine BVG”, 2007, „BVG Plus”, nr 05, http://unternehmen.bvg.de (dostęp: 06.11.2017).
  Google Scholar

Schröder M., 2013, Mit System geleitet, „BVG Plus”, nr 03.
  Google Scholar

The Delta Center, 2013, Trends in Universal Design. An Anthology with global perspectives, theoretical aspects and real world examples, http://www.niepelnosprawni.gov.pl/container/dostepnosc.-projektowanie-uniwersalne/Trends-in-Universal-Design.PDF (dostęp: 07.11.2017).
  Google Scholar

Ustawa o wyrównywaniu szans osób z niepełnosprawnością. Projekt, http://www.niepelnosprawni.pl/files/www.niepelnosprawni.pl/public/formularze/ustawa_ostateczna.pdf (dostęp: 08.11.2017).
  Google Scholar

Wegner B., 2006, Training macht Mut, „BVG Plus”, nr 09.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-10-31

Cited By / Share

PĘDZIWIATR, K., & KASIŃSKA, J. (2020). INNOWACJE W TRANSPORCIE MIEJSKIM PASAŻERÓW UWZGLĘDNIAJĄCE POTRZEBY OSÓB O OGRANICZONEJ MOBILNOŚCI NA PRZYKŁADZIE MIASTA BERLIN. Studia Miejskie, 27, 81–90. https://doi.org/10.25167/sm2017.027.06

Autorzy

Kamil PĘDZIWIATR 

Autorzy

Joanna KASIŃSKA 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.