PUBLIC PASSENGER TRANSPORT INNOVATIONS TAKING ACCOUNT OF THE NEEDS OF PEOPLE WITH REDUCED MOBILITY ON THE EXAMPLE OF BERLIN
Kamil PĘDZIWIATR
Joanna KASIŃSKA
Abstract
The article focuses on the problem of eliminating barriers by implementing innovations in public transport for passengers with reduced mobility, such as the disabled, but also elderly people, pregnant women, people with small children, passengers with large luggage or the obese. These innovations are intended not only to increase the accessibility of public transport for these groups of users, but also to respect their human rights to live with dignity. Practical solutions are based on the City of Berlin, with an average of 2.6 million passengers per day using public transport services, among whom one in six is in fact a person with reduced mobility. This problem is systematically gaining importance, among others, in the context of global demographic growth, civilization diseases, like obesity, and also due to the aging of European societies.
Keywords:
public passenger transport, people with reduced mobility, innovations in public passenger transportReferences
ADA, 1990, The Americans with Disabilities Act of 1990, https://www.eeoc.gov/eeoc/history/35th/1990s/ada.html (dostęp: 30.11.2017).
Google Scholar
AENEAS, 2010, http://www.aeneas-project.eu/docs/StayingMobile/StayingMobilePL.pdf (dostęp: 26.11.2017).
Google Scholar
Barrierefreie Informationstechnik-Verordnung, BITV, 2011, https://www.gesetze-im-internet.de/bitv_2_0BJNR184300011.html (dostęp: 26.11.2017).
Google Scholar
BVG, 2003, The Accessibility of Urban Transport to People with Reduced Mobility. Final report, http://www. eukn.eu/fileadmin/Lib/files/EUKN /2010/accessible-transport.pdf (dostęp: 26.11.2017).
Google Scholar
Der Verbund Bericht 2016, 2016, Berlin-Brandenburg, http://images.vbb.de/assets/downloads/file/666218.pdf (dostęp: 06.11.2017).
Google Scholar
DDA, 1995, Disability Discrimination Act, http://www.rnib.org.uk/information-everyday-living-your-rights/disability-discrimination-act-dda (dostęp: 30.11.2017).
Google Scholar
European Conference of Ministers of Transport, 2006, http://www.dipb.org/ECMT_Improving_Transport_Accessibility_for__All.pdf (dostęp: 26.11.2017).
Google Scholar
Evaluation of Regulation 1107/2006. Final report. Main report and Appendices A-B. June 2010, 2010, https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/facts-fundings/evaluations/doc/2010_reg_1107_2006.pdf(dostęp: 06.11.2017).
Google Scholar
Gasteiner A., 2010, Age-friendly public transport, Salzburg AG (public transport provider), Customer Service,prezentacja w ramach ANEAS Project.
Google Scholar
Geliftet – fahrinfo – online auf BVG.de, 2007, „BVG Plus”, nr 02, http://unternehmen.bvg.de (dostęp:06.11.2017).
Google Scholar
GOAL, 2012, Growing Older, staying mobile. Transport needs of an ageing society Collaborative ProjectTPT.2011.1-2. Transport needs for an ageing society FP7-TPT-2011-RTD-1. Grant Agreement Number284924, Deliverable D4.1 Older People and Public Transport, http://www.goal-project.eu/images/reports/d2-1_goal_final_20120725.pdf (dostęp: 06.11.2017).
Google Scholar
Holley-Moore G., Creighton H., 2015, The Future of Transport in an Ageing Society, http://www.ilcuk.org.uk/index.php/publications/publication_details/the_future_of_transport_in_an_ageing_society (dostęp:07.11.2017).
Google Scholar
Jankowska M., 2011, Prawa osób niepełnosprawnych w międzynarodowych aktach prawnych, kn.pfron.org.pl/download/5/78/03MariaJankowska.pdf (dostęp: 08.11.2017).
Google Scholar
Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych, 2006, (ONZ), 61/06 Convention on the Rights of Person with Disabilities, Resolution adopted by the General Assembly, A/RES/61/106, 13 December 2006, art. 1, http://www.unic.un.org.pl/dokumenty/Konwencja_Praw_Osob_Niepelnosprawnych.pdf (dostęp: 26.11.2017).
Google Scholar
Kremmin N., 2006, Nur die Wahrsagerin könnte aktueller sein, „BVG Plus’’ nr 11, s. 5.
Google Scholar
NICHES+ CONSORTIUM, 2010, Report on implementation issues and transferability of innovative concepts,Brussels.
Google Scholar
NICHES+, 2010, Innowacyjne koncepcje transportu miejskiego. Od teorii do praktyki, http://www.rupprecht-consult.eu/uploads/tx_rupprecht/NICHES_overview_concepts_PL.pdf (dostęp: 06.11.2017).
Google Scholar
Popiel M., 2016, Innowacje służące poprawie dostępności transportu miejskiego dla osób niepełnosprawnych – wybrane przykłady, „Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG”, nr 19(3), www.ejournals.eu/pliki/art/8909 (dostęp: 06.11.2017).
Google Scholar
Rozporządzenie Dotyczące Praw Pasażerów, 2011, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (Dz. Urz. UE L 55 z 28.02.2011 r.).
Google Scholar
Schon 20.000 User auf „Meine BVG”, 2007, „BVG Plus”, nr 05, http://unternehmen.bvg.de (dostęp: 06.11.2017).
Google Scholar
Schröder M., 2013, Mit System geleitet, „BVG Plus”, nr 03.
Google Scholar
The Delta Center, 2013, Trends in Universal Design. An Anthology with global perspectives, theoretical aspects and real world examples, http://www.niepelnosprawni.gov.pl/container/dostepnosc.-projektowanie-uniwersalne/Trends-in-Universal-Design.PDF (dostęp: 07.11.2017).
Google Scholar
Ustawa o wyrównywaniu szans osób z niepełnosprawnością. Projekt, http://www.niepelnosprawni.pl/files/www.niepelnosprawni.pl/public/formularze/ustawa_ostateczna.pdf (dostęp: 08.11.2017).
Google Scholar
Wegner B., 2006, Training macht Mut, „BVG Plus”, nr 09.
Google Scholar