Eksurbanizacja współczesnych miast

Paweł Nowak




Abstrakt

Eksurbanizacja swoje początki miała w XIX w. i jej główną przyczyną było pojawianie się coraz to efektywniejszych form transportu mieszkańców miasta. Na początku były to linie kolejowe i tramwajowe, później transport samochodowy, który ma obecnie największy wpływ na kształt i krajobraz współczesnych miast (Polit 2010). Eksurbanizacji towarzyszy degradacja krajobrazu zarówno miasta, jak i terenów pod- miejskich. Pierwsze przykłady tego zjawiska możemy zaobserwować w Stanach Zjednoczonych i tam też zdaniem autora należy szukać rozwiązań problemu. Nigdzie urban sprawl nie uformował kształtu obecnych aglomeracji miejskich w takim stopniu jak w Stanach Zjednoczonych. Z tego względu możemy tu znaleźć szereg rozwiązań, takich jak kontrola gęstości zabudowy, cen domów czy wyznaczenie nieprzekraczalnej granicy miasta – jak miało to miejsce w Portland (Egan 1996). Wyznaczenie tych granic może być kluczowym zadaniem, które nie tylko zatrzyma proces eksurbanizacji, ale także stymulować będzie przebudowę wewnętrzną miast i rewitalizację terenów zdegradowanych.

Słowa kluczowe:

eksurbanizacja, suburbanizacja, przekształcenia miast, urban growth boundary, urban sprawl

Alexander C., 1977, Pattern language: Towns, buildings, construction, Oxford University Press, Oxford.
  Google Scholar

Anderson H.A., 1999, Use and implementation of urban growth boundaries, University of Colorado, Colorado.
  Google Scholar

Böhm A., 2008, Prokrajobrazowe instrumenty planistyczne w Niemczech,„Czasopismo Techniczne Politechniki Krakowskiej” kwiecień.
  Google Scholar

Cruickshank D. (reż.), 2008, Dan Cruickshank’s adventures in architecture, Connections [motion picture], Wielka Brytania.
  Google Scholar

Egan T., 1996, Drawing a hard line against urban sprawl, “New York Times” 30.11.
  Google Scholar

Frumkin H.M., 2002, Urban sprawl and public health, Public Health Reports, maj.
  Google Scholar

Klodawsky H. (reż), 2010, Malls R Us [motion picture], Francja, Kanada.
  Google Scholar

Pawłowska K., 2001, Idea swojskości miasta, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.
  Google Scholar

Polit A., 2010, Idea miasta zwartego a rzeczywistość, „Czasopismo Techniczne Politechniki Krakowskiej” z. 14.
  Google Scholar

Reilly C., 2013, Tysons Corner, on the verge of a do-over, “The Washington Post” 2.01.
  Google Scholar

Sylwestrzak J., 2009, Miasto przyszłości miastem zwartym, „Kwartalnik Kultura Miasta” styczeń.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-11-03

Cited By / Share

Nowak, P. (2020). Eksurbanizacja współczesnych miast. Studia Miejskie, 20, 133–140. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2456

Autorzy

Paweł Nowak 

Statystyki

Downloads



Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.