Eksurbanizacja współczesnych miast
Paweł Nowak
Abstrakt
Eksurbanizacja swoje początki miała w XIX w. i jej główną przyczyną było pojawianie się coraz to efektywniejszych form transportu mieszkańców miasta. Na początku były to linie kolejowe i tramwajowe, później transport samochodowy, który ma obecnie największy wpływ na kształt i krajobraz współczesnych miast (Polit 2010). Eksurbanizacji towarzyszy degradacja krajobrazu zarówno miasta, jak i terenów pod- miejskich. Pierwsze przykłady tego zjawiska możemy zaobserwować w Stanach Zjednoczonych i tam też zdaniem autora należy szukać rozwiązań problemu. Nigdzie urban sprawl nie uformował kształtu obecnych aglomeracji miejskich w takim stopniu jak w Stanach Zjednoczonych. Z tego względu możemy tu znaleźć szereg rozwiązań, takich jak kontrola gęstości zabudowy, cen domów czy wyznaczenie nieprzekraczalnej granicy miasta – jak miało to miejsce w Portland (Egan 1996). Wyznaczenie tych granic może być kluczowym zadaniem, które nie tylko zatrzyma proces eksurbanizacji, ale także stymulować będzie przebudowę wewnętrzną miast i rewitalizację terenów zdegradowanych.
Słowa kluczowe:
eksurbanizacja, suburbanizacja, przekształcenia miast, urban growth boundary, urban sprawlBibliografia
Alexander C., 1977, Pattern language: Towns, buildings, construction, Oxford University Press, Oxford.
Google Scholar
Anderson H.A., 1999, Use and implementation of urban growth boundaries, University of Colorado, Colorado.
Google Scholar
Böhm A., 2008, Prokrajobrazowe instrumenty planistyczne w Niemczech,„Czasopismo Techniczne Politechniki Krakowskiej” kwiecień.
Google Scholar
Cruickshank D. (reż.), 2008, Dan Cruickshank’s adventures in architecture, Connections [motion picture], Wielka Brytania.
Google Scholar
Egan T., 1996, Drawing a hard line against urban sprawl, “New York Times” 30.11.
Google Scholar
Frumkin H.M., 2002, Urban sprawl and public health, Public Health Reports, maj.
Google Scholar
Klodawsky H. (reż), 2010, Malls R Us [motion picture], Francja, Kanada.
Google Scholar
Pawłowska K., 2001, Idea swojskości miasta, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.
Google Scholar
Polit A., 2010, Idea miasta zwartego a rzeczywistość, „Czasopismo Techniczne Politechniki Krakowskiej” z. 14.
Google Scholar
Reilly C., 2013, Tysons Corner, on the verge of a do-over, “The Washington Post” 2.01.
Google Scholar
Sylwestrzak J., 2009, Miasto przyszłości miastem zwartym, „Kwartalnik Kultura Miasta” styczeń.
Google Scholar
Autorzy
Paweł NowakStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.