Eksurbanizacja współczesnych miast

Paweł Nowak




Abstrakt

Eksurbanizacja swoje początki miała w XIX w. i jej główną przyczyną było pojawianie się coraz to efektywniejszych form transportu mieszkańców miasta. Na początku były to linie kolejowe i tramwajowe, później transport samochodowy, który ma obecnie największy wpływ na kształt i krajobraz współczesnych miast (Polit 2010). Eksurbanizacji towarzyszy degradacja krajobrazu zarówno miasta, jak i terenów pod- miejskich. Pierwsze przykłady tego zjawiska możemy zaobserwować w Stanach Zjednoczonych i tam też zdaniem autora należy szukać rozwiązań problemu. Nigdzie urban sprawl nie uformował kształtu obecnych aglomeracji miejskich w takim stopniu jak w Stanach Zjednoczonych. Z tego względu możemy tu znaleźć szereg rozwiązań, takich jak kontrola gęstości zabudowy, cen domów czy wyznaczenie nieprzekraczalnej granicy miasta – jak miało to miejsce w Portland (Egan 1996). Wyznaczenie tych granic może być kluczowym zadaniem, które nie tylko zatrzyma proces eksurbanizacji, ale także stymulować będzie przebudowę wewnętrzną miast i rewitalizację terenów zdegradowanych.

Słowa kluczowe:

eksurbanizacja, suburbanizacja, przekształcenia miast, urban growth boundary, urban sprawl

Alexander C., 1977, Pattern language: Towns, buildings, construction, Oxford University Press, Oxford.
  Google Scholar

Anderson H.A., 1999, Use and implementation of urban growth boundaries, University of Colorado, Colorado.
  Google Scholar

Böhm A., 2008, Prokrajobrazowe instrumenty planistyczne w Niemczech,„Czasopismo Techniczne Politechniki Krakowskiej” kwiecień.
  Google Scholar

Cruickshank D. (reż.), 2008, Dan Cruickshank’s adventures in architecture, Connections [motion picture], Wielka Brytania.
  Google Scholar

Egan T., 1996, Drawing a hard line against urban sprawl, “New York Times” 30.11.
  Google Scholar

Frumkin H.M., 2002, Urban sprawl and public health, Public Health Reports, maj.
  Google Scholar

Klodawsky H. (reż), 2010, Malls R Us [motion picture], Francja, Kanada.
  Google Scholar

Pawłowska K., 2001, Idea swojskości miasta, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.
  Google Scholar

Polit A., 2010, Idea miasta zwartego a rzeczywistość, „Czasopismo Techniczne Politechniki Krakowskiej” z. 14.
  Google Scholar

Reilly C., 2013, Tysons Corner, on the verge of a do-over, “The Washington Post” 2.01.
  Google Scholar

Sylwestrzak J., 2009, Miasto przyszłości miastem zwartym, „Kwartalnik Kultura Miasta” styczeń.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-11-03

Cited By / Share

Nowak, P. (2020). Eksurbanizacja współczesnych miast. Studia Miejskie, 20, 133–140. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2456

Autorzy

Paweł Nowak 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.