Funkcjonowanie galerii handlowych w dzielnicy śródmiejskiej Katowic
Abstrakt
Galerie handlowe stały się nieodłącznym elementem struktury współczesnych miast dużych oraz średniej wielkości w Polsce. W Katowicach funkcjonują dwa obiekty w dzielnicy śródmiejskiej i oddziałują pod wieloma względami na funkcjonowanie tego miasta. Rozpatrując ich miejsce w strukturze sieci handlowo-usługowej, można postawić tezę, że przyczyniają się zarówno do aktywizacji ekonomicznej strefy śródmiejskiej, czego dowodem mogą być licznie powstające placówki gastronomiczne, rekreacyjne, usługowe oraz handlowe, jak i do drenowania funkcji handlowej z ulic śródmiejskich.
Słowa kluczowe:
galerie/centra handlowe, handel wielkopowierzchniowy, miasto, dzielnica sródmiejskaBibliografia
Abramski A., 2000, Ulice Katowic, Graf-Mar, Zawiercie.
Google Scholar
Czerwiński S., 2012, Handel wielkopowierzchniowy Wrocławia – stan obecny i perspektywa rozwoju, [w:] Badania regionalnych i lokalnych struktur funkcjonalno-przestrzennych, red. D. Ilnicki, K. Janc, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego 29.
Google Scholar
Domański T., 2001, Strategie marketingowe dużych sieci handlowych, Wydwanictwo PWN, Warszawa–Łódź.
Google Scholar
Dzieciuchowicz J., 2012, Wielkie centrum handlowe w przestrzeni miejskiej i podmiejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Grzegorek G., 2012, Ulice i place Katowic, Prasa i Książka, Katowice.
Google Scholar
Kaczmarek T., 2010, Struktura przestrzenna handlu detalicznego. Od skali globalnej do lokalnej. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Google Scholar
Lukić A., Jakovčić M., 2004, Location and functions of hypermarkets and shopping centres in Zagreb, “Dela” 22.
Google Scholar
Matysiak N., 2009, Współczesne centra handlowe w Polsce, „Handel Wewnętrzny” nr 6.
Google Scholar
Maryas J., Kunc J., Tonev P., Szczyrba Z., 2014, Shopping and services related travel in the hinterland of Brno: Changes from the socialist period to the present, “Moravian Geographical Reports” vol. 22, No. 3.
Google Scholar
Pilarczyk B., Sławińska M., Mruk H., 2001, Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Przebudowa dworca kolejowego w Katowicach. Budowa Galerii Katowickiej, dossier prasowe, PKP, NEINVER 2011.
Google Scholar
Raport o stanie miasta Katowice, 2005, Urząd Miasta, Katowice.
Google Scholar
Rochmińska A., 2013, Atrakcyjność łódzkich centrów handlowych oraz zachowania nabywcze i przestrzenne ich klientów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Strużycki M., 2000, Koncentracja w handlu a współpraca producentów i dystrybutorów, Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji, Warszawa.
Google Scholar
Szaraniec L., 2010, Osady i osiedla Katowic, Śląsk, Katowice.
Google Scholar
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Katowice z dnia 25 kwietnia 2012 r.
Google Scholar
Twardzik M., 2013, Development of shopping malls in Poland, [w:] The impact of shopping malls on the outer metropolitan zones (the example of the Silesian Voivodship), red. K. Heffner, M. Twardzik, KPZK PAN, Warszawa. Studia Regionalia KPZK PAN vol. 37.
Google Scholar
Twardzik M., 2014, Nowoczesny handel w przestrzeni miast Aglomeracji Górnośląskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław.
Google Scholar
http://www.centrahandlowe.net/ (dostęp 12 kwietnia 2013).
Google Scholar
http://mapserver.um.katowice.pl/ (dostęp 21 marca 2014).
Google Scholar
www.przemiana.katowice.eu (dostęp 16 maja 2014).
Google Scholar
www.silesiacitycenter.com.pl (dostęp 20 maja 2014).
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Twardzik, Typologia i znaczenie centrów handlowych dla miast województwa śląskiego , Studia Miejskie: Tom 16 (2014)