Funkcjonowanie galerii handlowych w dzielnicy śródmiejskiej Katowic


Abstrakt

Galerie handlowe stały się nieodłącznym elementem struktury współczesnych miast dużych oraz średniej wielkości w Polsce. W Katowicach funkcjonują dwa obiekty w dzielnicy śródmiejskiej i oddziałują pod wieloma względami na funkcjonowanie tego miasta. Rozpatrując ich miejsce w strukturze sieci handlowo-usługowej, można postawić tezę, że przyczyniają się zarówno do aktywizacji ekonomicznej strefy śródmiejskiej, czego dowodem mogą być licznie powstające placówki gastronomiczne, rekreacyjne, usługowe oraz handlowe, jak i do drenowania funkcji handlowej z ulic śródmiejskich.

Słowa kluczowe:

galerie/centra handlowe, handel wielkopowierzchniowy, miasto, dzielnica sródmiejska

Abramski A., 2000, Ulice Katowic, Graf-Mar, Zawiercie.
  Google Scholar

Czerwiński S., 2012, Handel wielkopowierzchniowy Wrocławia – stan obecny i perspektywa rozwoju, [w:] Badania regionalnych i lokalnych struktur funkcjonalno-przestrzennych, red. D. Ilnicki, K. Janc, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego 29.
  Google Scholar

Domański T., 2001, Strategie marketingowe dużych sieci handlowych, Wydwanictwo PWN, Warszawa–Łódź.
  Google Scholar

Dzieciuchowicz J., 2012, Wielkie centrum handlowe w przestrzeni miejskiej i podmiejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  Google Scholar

Grzegorek G., 2012, Ulice i place Katowic, Prasa i Książka, Katowice.
  Google Scholar

Kaczmarek T., 2010, Struktura przestrzenna handlu detalicznego. Od skali globalnej do lokalnej. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
  Google Scholar

Lukić A., Jakovčić M., 2004, Location and functions of hypermarkets and shopping centres in Zagreb, “Dela” 22.
  Google Scholar

Matysiak N., 2009, Współczesne centra handlowe w Polsce, „Handel Wewnętrzny” nr 6.
  Google Scholar

Maryas J., Kunc J., Tonev P., Szczyrba Z., 2014, Shopping and services related travel in the hinterland of Brno: Changes from the socialist period to the present, “Moravian Geographical Reports” vol. 22, No. 3.
  Google Scholar

Pilarczyk B., Sławińska M., Mruk H., 2001, Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  Google Scholar

Przebudowa dworca kolejowego w Katowicach. Budowa Galerii Katowickiej, dossier prasowe, PKP, NEINVER 2011.
  Google Scholar

Raport o stanie miasta Katowice, 2005, Urząd Miasta, Katowice.
  Google Scholar

Rochmińska A., 2013, Atrakcyjność łódzkich centrów handlowych oraz zachowania nabywcze i przestrzenne ich klientów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  Google Scholar

Strużycki M., 2000, Koncentracja w handlu a współpraca producentów i dystrybutorów, Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji, Warszawa.
  Google Scholar

Szaraniec L., 2010, Osady i osiedla Katowic, Śląsk, Katowice.
  Google Scholar

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Katowice z dnia 25 kwietnia 2012 r.
  Google Scholar

Twardzik M., 2013, Development of shopping malls in Poland, [w:] The impact of shopping malls on the outer metropolitan zones (the example of the Silesian Voivodship), red. K. Heffner, M. Twardzik, KPZK PAN, Warszawa. Studia Regionalia KPZK PAN vol. 37.
  Google Scholar

Twardzik M., 2014, Nowoczesny handel w przestrzeni miast Aglomeracji Górnośląskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław.
  Google Scholar

http://www.centrahandlowe.net/ (dostęp 12 kwietnia 2013).
  Google Scholar

http://mapserver.um.katowice.pl/ (dostęp 21 marca 2014).
  Google Scholar

www.przemiana.katowice.eu (dostęp 16 maja 2014).
  Google Scholar

www.silesiacitycenter.com.pl (dostęp 20 maja 2014).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-11-05

Cited By / Share

Twardzik, M. (2020). Funkcjonowanie galerii handlowych w dzielnicy śródmiejskiej Katowic. Studia Miejskie, 22, 77–87. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2480

Autorzy

Małgorzata Twardzik 
https://orcid.org/0000-0002-1073-0176

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.