Typologia i znaczenie centrów handlowych dla miast województwa śląskiego

Abstrakt

Centra handlowe są integralną częścią współczesnych miast i aglomeracji, stanowią ważny ośrodek życia gospodarczego i społecznego. Ich rozbudowana oferta handlowa, rozrywkowa i kulturalna przyciąga zarówno mieszkańców, jak i turystów, osoby w każdej grupie wiekowej, zawodowej, czy też ekonomicznej. Centra stają się nową przestrzenią miast, ich wizytówką, a nawet „miastem w mieście” – czyli alternatywą dla rynku i śródmieścia. W województwie śląskim występują liczne typy nowoczesnych centrów handlowych – od pierwszej do czwartej generacji. Pomimo ich dynamicznego rozwoju, dużego nasycenia rynku, planowane są następne inwestycje. Klienci – mieszkańcy – mogą więc liczyć na nową ofertę centrów, a podmioty sieci handlowo-usługowej na rosnącą konkurencję.

Słowa kluczowe:

centra handlowe, typy funkcjonalne centrów handlowych, lokalizacja handlu, rozwój miasta

Ciechomski W., 2010, Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań.
  Google Scholar

CBRE Research, 2012, Poland Retail Destinations.
  Google Scholar

Dietl J., 1991, Handel we współczesnej gospodarce. Instytucje, organizacja, technologia, strategia, PWE, Warszawa.
  Google Scholar

Dudek-Mańkowska S., Fuhrmann M., 2009, Centra handlowe trzeciej generacji w Warszawie jako nowe produkty turystyczne, [w:] Kultura i turystyka. Wspólnie zyskać!, red. A. Stasiak, Wydawnictwo WSTH w Łodzi, Łódź.
  Google Scholar

DTZ, 2012, Przewodnik – centra handlowe w Polsce, październik.
  Google Scholar

Gachowski M., 2004. Kwestia celowości i istnienia centrum miasta w warunkach transformacji społeczno-urbanistycznej, [w:] Przemiany struktury przestrzennej miast w sferze funkcjonalnej i społecznej, red. J. Słodczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  Google Scholar

Handel wewnętrzny w Polsce 2006–2011, 2011, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.
  Google Scholar

http://www.ekonomia24.pl/artykul/94191.html?p=2
  Google Scholar

http://www.icsc.org/srch/lib/euro_standard_only.pdf
  Google Scholar

http://www.prch.org.pl
  Google Scholar

Kaczmarek T., 2010, Struktura przestrzenna handlu detalicznego: od skali globalnej do lokalnej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
  Google Scholar

Kochaniec A., 2011, Rola centrów handlowych w kreowaniu wizerunku miast, [w:] Kreowanie wizerunku miast, red. A. Grzegorczyk, A. Kochaniec, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Promocji, Warszawa.
  Google Scholar

Lambert J., 2006, One Step Closer to a Pan-European Shopping Center Standard, “Research Review”, Vol. 13, No. 2.
  Google Scholar

Mańkowska-Dudek S., 2006, Funkcje wybranych centrów handlowych w Warszawie, [w:] Nowe przestrzenie w mieście ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  Google Scholar

Matysiak N., 2009, Współczesne centra handlowe w Polsce, „Handel Wewnętrzny”, nr 6 (323).
  Google Scholar

Międzynarodowa Rada Centrów Handlowych, www.icsc.org (14.11.2013).
  Google Scholar

Mikołajczyk J., 2012, Kreowanie wartości centrum handlowego – perspektywa interesariuszy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  Google Scholar

Mikołajczyk J., 2011, Centra handlowe jako forma koncentracji funkcjonalno-przestrzennej handlu, [w:] Innowacje w marketingu i handlu, red. B. Borusiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, Zeszyty naukowe nr 184.
  Google Scholar

Modele biznesu w handlu detalicznym, 2010, red. M. Sławińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  Google Scholar

Polska Rada Centrów Handlowych, www.prch.org.pl (14.11.2013).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-10-31

Cited By / Share

Twardzik, M. (2020). Typologia i znaczenie centrów handlowych dla miast województwa śląskiego. Studia Miejskie, 16, 129–145. https://doi.org/10.25167/sm.2420

Autorzy

Małgorzata Twardzik 
https://orcid.org/0000-0002-1073-0176

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.