Typologia i znaczenie centrów handlowych dla miast województwa śląskiego
Abstrakt
Centra handlowe są integralną częścią współczesnych miast i aglomeracji, stanowią ważny ośrodek życia gospodarczego i społecznego. Ich rozbudowana oferta handlowa, rozrywkowa i kulturalna przyciąga zarówno mieszkańców, jak i turystów, osoby w każdej grupie wiekowej, zawodowej, czy też ekonomicznej. Centra stają się nową przestrzenią miast, ich wizytówką, a nawet „miastem w mieście” – czyli alternatywą dla rynku i śródmieścia. W województwie śląskim występują liczne typy nowoczesnych centrów handlowych – od pierwszej do czwartej generacji. Pomimo ich dynamicznego rozwoju, dużego nasycenia rynku, planowane są następne inwestycje. Klienci – mieszkańcy – mogą więc liczyć na nową ofertę centrów, a podmioty sieci handlowo-usługowej na rosnącą konkurencję.
Słowa kluczowe:
centra handlowe, typy funkcjonalne centrów handlowych, lokalizacja handlu, rozwój miastaBibliografia
Ciechomski W., 2010, Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań.
Google Scholar
CBRE Research, 2012, Poland Retail Destinations.
Google Scholar
Dietl J., 1991, Handel we współczesnej gospodarce. Instytucje, organizacja, technologia, strategia, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Dudek-Mańkowska S., Fuhrmann M., 2009, Centra handlowe trzeciej generacji w Warszawie jako nowe produkty turystyczne, [w:] Kultura i turystyka. Wspólnie zyskać!, red. A. Stasiak, Wydawnictwo WSTH w Łodzi, Łódź.
Google Scholar
DTZ, 2012, Przewodnik – centra handlowe w Polsce, październik.
Google Scholar
Gachowski M., 2004. Kwestia celowości i istnienia centrum miasta w warunkach transformacji społeczno-urbanistycznej, [w:] Przemiany struktury przestrzennej miast w sferze funkcjonalnej i społecznej, red. J. Słodczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Google Scholar
Handel wewnętrzny w Polsce 2006–2011, 2011, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.
Google Scholar
http://www.ekonomia24.pl/artykul/94191.html?p=2
Google Scholar
http://www.icsc.org/srch/lib/euro_standard_only.pdf
Google Scholar
http://www.prch.org.pl
Google Scholar
Kaczmarek T., 2010, Struktura przestrzenna handlu detalicznego: od skali globalnej do lokalnej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Google Scholar
Kochaniec A., 2011, Rola centrów handlowych w kreowaniu wizerunku miast, [w:] Kreowanie wizerunku miast, red. A. Grzegorczyk, A. Kochaniec, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Promocji, Warszawa.
Google Scholar
Lambert J., 2006, One Step Closer to a Pan-European Shopping Center Standard, “Research Review”, Vol. 13, No. 2.
Google Scholar
Mańkowska-Dudek S., 2006, Funkcje wybranych centrów handlowych w Warszawie, [w:] Nowe przestrzenie w mieście ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Matysiak N., 2009, Współczesne centra handlowe w Polsce, „Handel Wewnętrzny”, nr 6 (323).
Google Scholar
Międzynarodowa Rada Centrów Handlowych, www.icsc.org (14.11.2013).
Google Scholar
Mikołajczyk J., 2012, Kreowanie wartości centrum handlowego – perspektywa interesariuszy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Mikołajczyk J., 2011, Centra handlowe jako forma koncentracji funkcjonalno-przestrzennej handlu, [w:] Innowacje w marketingu i handlu, red. B. Borusiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, Zeszyty naukowe nr 184.
Google Scholar
Modele biznesu w handlu detalicznym, 2010, red. M. Sławińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Polska Rada Centrów Handlowych, www.prch.org.pl (14.11.2013).
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Twardzik, Funkcjonowanie galerii handlowych w dzielnicy śródmiejskiej Katowic , Studia Miejskie: Tom 22 (2016)