Typology and the Importance of Shopping Centers in the Cities of Silesia
Abstract
Shopping centers are an integral part of modern urban area and an important center of economic and social life. Their extensive range of shopping, entertainment and cultural activities attracts both residents and tourists, people in each age group. They have become a new urban space and alternative to the market and downtown. In the Silesian urban area there are numerous types of modern shopping malls, from the first to the fourth generation.
Keywords:
shopping centers, functional types of shopping centers, location of trade, urban developmentReferences
Ciechomski W., 2010, Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań.
Google Scholar
CBRE Research, 2012, Poland Retail Destinations.
Google Scholar
Dietl J., 1991, Handel we współczesnej gospodarce. Instytucje, organizacja, technologia, strategia, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Dudek-Mańkowska S., Fuhrmann M., 2009, Centra handlowe trzeciej generacji w Warszawie jako nowe produkty turystyczne, [w:] Kultura i turystyka. Wspólnie zyskać!, red. A. Stasiak, Wydawnictwo WSTH w Łodzi, Łódź.
Google Scholar
DTZ, 2012, Przewodnik – centra handlowe w Polsce, październik.
Google Scholar
Gachowski M., 2004. Kwestia celowości i istnienia centrum miasta w warunkach transformacji społeczno-urbanistycznej, [w:] Przemiany struktury przestrzennej miast w sferze funkcjonalnej i społecznej, red. J. Słodczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Google Scholar
Handel wewnętrzny w Polsce 2006–2011, 2011, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.
Google Scholar
http://www.ekonomia24.pl/artykul/94191.html?p=2
Google Scholar
http://www.icsc.org/srch/lib/euro_standard_only.pdf
Google Scholar
http://www.prch.org.pl
Google Scholar
Kaczmarek T., 2010, Struktura przestrzenna handlu detalicznego: od skali globalnej do lokalnej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Google Scholar
Kochaniec A., 2011, Rola centrów handlowych w kreowaniu wizerunku miast, [w:] Kreowanie wizerunku miast, red. A. Grzegorczyk, A. Kochaniec, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Promocji, Warszawa.
Google Scholar
Lambert J., 2006, One Step Closer to a Pan-European Shopping Center Standard, “Research Review”, Vol. 13, No. 2.
Google Scholar
Mańkowska-Dudek S., 2006, Funkcje wybranych centrów handlowych w Warszawie, [w:] Nowe przestrzenie w mieście ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Matysiak N., 2009, Współczesne centra handlowe w Polsce, „Handel Wewnętrzny”, nr 6 (323).
Google Scholar
Międzynarodowa Rada Centrów Handlowych, www.icsc.org (14.11.2013).
Google Scholar
Mikołajczyk J., 2012, Kreowanie wartości centrum handlowego – perspektywa interesariuszy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Mikołajczyk J., 2011, Centra handlowe jako forma koncentracji funkcjonalno-przestrzennej handlu, [w:] Innowacje w marketingu i handlu, red. B. Borusiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, Zeszyty naukowe nr 184.
Google Scholar
Modele biznesu w handlu detalicznym, 2010, red. M. Sławińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Polska Rada Centrów Handlowych, www.prch.org.pl (14.11.2013).
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Copyright (c) 2020 Studia Miejskie
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Małgorzata Twardzik, The functioning of the shopping malls in downtown district of Katowice , Studia Miejskie: Vol. 22 (2016)