Typology and the Importance of Shopping Centers in the Cities of Silesia

Abstract

Shopping centers are an integral part of modern urban area and an important center of economic and social life. Their extensive range of shopping, entertainment and cultural activities attracts both residents and tourists, people in each age group. They have become a new urban space and alternative to the market and downtown. In the Silesian urban area there are numerous types of modern shopping malls, from the first to the fourth generation.

Keywords:

shopping centers, functional types of shopping centers, location of trade, urban development

Ciechomski W., 2010, Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań.
  Google Scholar

CBRE Research, 2012, Poland Retail Destinations.
  Google Scholar

Dietl J., 1991, Handel we współczesnej gospodarce. Instytucje, organizacja, technologia, strategia, PWE, Warszawa.
  Google Scholar

Dudek-Mańkowska S., Fuhrmann M., 2009, Centra handlowe trzeciej generacji w Warszawie jako nowe produkty turystyczne, [w:] Kultura i turystyka. Wspólnie zyskać!, red. A. Stasiak, Wydawnictwo WSTH w Łodzi, Łódź.
  Google Scholar

DTZ, 2012, Przewodnik – centra handlowe w Polsce, październik.
  Google Scholar

Gachowski M., 2004. Kwestia celowości i istnienia centrum miasta w warunkach transformacji społeczno-urbanistycznej, [w:] Przemiany struktury przestrzennej miast w sferze funkcjonalnej i społecznej, red. J. Słodczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  Google Scholar

Handel wewnętrzny w Polsce 2006–2011, 2011, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.
  Google Scholar

http://www.ekonomia24.pl/artykul/94191.html?p=2
  Google Scholar

http://www.icsc.org/srch/lib/euro_standard_only.pdf
  Google Scholar

http://www.prch.org.pl
  Google Scholar

Kaczmarek T., 2010, Struktura przestrzenna handlu detalicznego: od skali globalnej do lokalnej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
  Google Scholar

Kochaniec A., 2011, Rola centrów handlowych w kreowaniu wizerunku miast, [w:] Kreowanie wizerunku miast, red. A. Grzegorczyk, A. Kochaniec, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Promocji, Warszawa.
  Google Scholar

Lambert J., 2006, One Step Closer to a Pan-European Shopping Center Standard, “Research Review”, Vol. 13, No. 2.
  Google Scholar

Mańkowska-Dudek S., 2006, Funkcje wybranych centrów handlowych w Warszawie, [w:] Nowe przestrzenie w mieście ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  Google Scholar

Matysiak N., 2009, Współczesne centra handlowe w Polsce, „Handel Wewnętrzny”, nr 6 (323).
  Google Scholar

Międzynarodowa Rada Centrów Handlowych, www.icsc.org (14.11.2013).
  Google Scholar

Mikołajczyk J., 2012, Kreowanie wartości centrum handlowego – perspektywa interesariuszy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  Google Scholar

Mikołajczyk J., 2011, Centra handlowe jako forma koncentracji funkcjonalno-przestrzennej handlu, [w:] Innowacje w marketingu i handlu, red. B. Borusiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, Zeszyty naukowe nr 184.
  Google Scholar

Modele biznesu w handlu detalicznym, 2010, red. M. Sławińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  Google Scholar

Polska Rada Centrów Handlowych, www.prch.org.pl (14.11.2013).
  Google Scholar


Published
2020-10-31

Cited by

Twardzik, M. (2020). Typology and the Importance of Shopping Centers in the Cities of Silesia. Studia Miejskie, 16, 129–145. https://doi.org/10.25167/sm.2420

Authors

Małgorzata Twardzik 
https://orcid.org/0000-0002-1073-0176

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.