Współczesne instrumenty kształtowania wizerunku miasta na przykładzie Wrocławia

Mateusz Rurański



Jerzy Niemczyk




Abstrakt

Od kilku lat możemy w Polsce obserwować swego rodzaju „walkę” miast o mieszkańca. Wiele miast także dzięki temu zaczęło zarządzać, a nie tylko administrować. Miasto staje się produktem, ale także oferentem dóbr, za które mieszkaniec, przedsiębiorca, turysta, będąc w  pewnym sensie klientem, płaci w formie podatków, a także rozmaitych, dodatkowych opłat. Takie spojrzenie na zależności między miastem a „klientem” doprowadziło do spopularyzowania marketingu terytorialnego. Celem artykułu jest zidentyfikowanie możliwości wykorzystania innych niż tradycyjne sposobów kształtowania wizerunku miasta. Przykłady empiryczne instrumentów kształtowania wizerunku miasta zostaną przedstawione w oparciu o obserwację tego typu działań wykorzystywanych we Wrocławiu.

Słowa kluczowe:

marketing, miasto, strategie zarządzania

Ashworth G.J., Voogt H., 1994, Marketing and place promotion, [w:] Place promotion – the use of publicity to sell towns and regions, eds. J.R. Gold, S.V. Ward, John Wiley & Sons, New York.

Bachmann K., 2005, Wielowrocław, „Polityka” nr 24.

Boyd D.M., Ellison N.B., 2008, Social network sites: definition, history and scholarship, „Journal of Computer-Mediated Communication” nr 13/2008.

Burkart R., 2000, Kommunikationswissenschaft. Grundlagen und Problemfelder. Umrisse einer interdisziplinären Sozialwissenschaft, Böhlau Verlag, Wien–Köln.

Florek M., 2011, Online city branding, [w:] City branding: theory and cases, ed. Dinnie K. Palgrave Macmillan, Basingstoke.

Gartner W., 2009, Image formation process, [w:] E. Glińska, M. Florek, A. Kowalewska, Wizerunek miasta –od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.

van Gelder S., 2011, City brand partnerships, [w:] City branding: theory and cases, ed. K. Dinnie, Palgrave Macmillan, Basingstoke.

Hofer M., 1998, Medienökonomie des Internet, LIT Verlag, Münster.

Kubicki P., 2011, Nowi mieszczanie w nowej Polsce, Instytut Obywatelski, Warszawa.

Łuczak A., 2002, Wizerunek miasta jako element strategii marketingowej, [w:] Marketing terytorialny, red. T. Markowski, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa.

Łuczak A., 2010, Istota tożsamości miasta, „Samorząd Terytorialny” nr 10.

Malewska K., 2010, Ograniczenia podejścia zasobowego w zarządzaniu strategicznym, [w:] Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii, red. A. Kaleta, K. Moszkowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.

Meffert H., 1989, Städtemarketing – Pflicht oder Kür?, “Planung und Analyse” Nr. 8.

Pürer H., 2003, Publizistik – und Kommunikationswissenschaft, UVK Verlagsgesellschaft, Konstanz.

Rossi L., Zibret B., de Clercq M., 2011, The city of the future. How leaders can create an inspiring, compelling and credible vision, A.T. Kearney.

Strategia „Wrocław w perspektywie 2020 plus”, Załącznik do uchwały nr LIV/3250/06 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 6 lipca 2006 r.

Szromnik A., 1997, Marketing terytorialny – geneza, rynki docelowe i podmioty oddziaływania, [w:] Marketing terytorialny – strategiczne wyzwania dla miast i regionów, red. T. Domański, Uniwersytet Łódzki, Łódź.

Szromnik A., 2010, Marketing terytorialny – miasto i region na rynku, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.

Żyminkowski T., 2003, Kształtowanie wizerunku banku, Wyd. Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.

technorati.com/blogs/directory/, 8.05.2012.

wa24.pl/index.php?option= com_content&view=article&id=49&Itemid=57, 28.04.2012.

www.facebook.com/wroclaw.wroclove, 14.05.2012.

www.wroclaw.pl/statystyki_serwisu.dhtml, 9.05.2012.

www.wroclawzwyboru.pl/o-blogu, 8.05.2012.
Pobierz


Opublikowane
2020-11-20

Cited By / Share

Rurański, M., & Niemczyk, J. (2020). Współczesne instrumenty kształtowania wizerunku miasta na przykładzie Wrocławia. Studia Miejskie, 11, 67–78. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2623

Autorzy

Mateusz Rurański 

Autorzy

Jerzy Niemczyk 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.