Modern instruments of creating the city image Wroclaw – the case study
Mateusz Rurański
Jerzy Niemczyk
Abstract
There is observable phenomenon concerning cities activity leading to competition for citizens. Many of cities start to govern not only to administrate. City becomes a product as well as provider of products and services. For that reason citizen, entrepreneur or tourist being in some sense a customer has to pay in form of taxes and other charges. Such perspective of perceiving relationships between city and customer has influence the popularity of regional marketing. The main aim of presented paper is to identify instruments allowing governance of city’s image. Empirical proofs regarding those instruments are illustrated on the example of Wroclaw city.
Keywords:
marketing, city, management strategyReferences
Ashworth G.J., Voogt H., 1994, Marketing and place promotion, [w:] Place promotion – the use of publicity to sell towns and regions, eds. J.R. Gold, S.V. Ward, John Wiley & Sons, New York.
Bachmann K., 2005, Wielowrocław, „Polityka” nr 24.
Boyd D.M., Ellison N.B., 2008, Social network sites: definition, history and scholarship, „Journal of Computer-Mediated Communication” nr 13/2008.
Burkart R., 2000, Kommunikationswissenschaft. Grundlagen und Problemfelder. Umrisse einer interdisziplinären Sozialwissenschaft, Böhlau Verlag, Wien–Köln.
Florek M., 2011, Online city branding, [w:] City branding: theory and cases, ed. Dinnie K. Palgrave Macmillan, Basingstoke.
Gartner W., 2009, Image formation process, [w:] E. Glińska, M. Florek, A. Kowalewska, Wizerunek miasta –od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
van Gelder S., 2011, City brand partnerships, [w:] City branding: theory and cases, ed. K. Dinnie, Palgrave Macmillan, Basingstoke.
Hofer M., 1998, Medienökonomie des Internet, LIT Verlag, Münster.
Kubicki P., 2011, Nowi mieszczanie w nowej Polsce, Instytut Obywatelski, Warszawa.
Łuczak A., 2002, Wizerunek miasta jako element strategii marketingowej, [w:] Marketing terytorialny, red. T. Markowski, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa.
Łuczak A., 2010, Istota tożsamości miasta, „Samorząd Terytorialny” nr 10.
Malewska K., 2010, Ograniczenia podejścia zasobowego w zarządzaniu strategicznym, [w:] Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii, red. A. Kaleta, K. Moszkowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Meffert H., 1989, Städtemarketing – Pflicht oder Kür?, “Planung und Analyse” Nr. 8.
Pürer H., 2003, Publizistik – und Kommunikationswissenschaft, UVK Verlagsgesellschaft, Konstanz.
Rossi L., Zibret B., de Clercq M., 2011, The city of the future. How leaders can create an inspiring, compelling and credible vision, A.T. Kearney.
Strategia „Wrocław w perspektywie 2020 plus”, Załącznik do uchwały nr LIV/3250/06 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 6 lipca 2006 r.
Szromnik A., 1997, Marketing terytorialny – geneza, rynki docelowe i podmioty oddziaływania, [w:] Marketing terytorialny – strategiczne wyzwania dla miast i regionów, red. T. Domański, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
Szromnik A., 2010, Marketing terytorialny – miasto i region na rynku, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Żyminkowski T., 2003, Kształtowanie wizerunku banku, Wyd. Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
technorati.com/blogs/directory/, 8.05.2012.
wa24.pl/index.php?option= com_content&view=article&id=49&Itemid=57, 28.04.2012.
www.facebook.com/wroclaw.wroclove, 14.05.2012.
www.wroclaw.pl/statystyki_serwisu.dhtml, 9.05.2012.
www.wroclawzwyboru.pl/o-blogu, 8.05.2012.
Bachmann K., 2005, Wielowrocław, „Polityka” nr 24.
Boyd D.M., Ellison N.B., 2008, Social network sites: definition, history and scholarship, „Journal of Computer-Mediated Communication” nr 13/2008.
Burkart R., 2000, Kommunikationswissenschaft. Grundlagen und Problemfelder. Umrisse einer interdisziplinären Sozialwissenschaft, Böhlau Verlag, Wien–Köln.
Florek M., 2011, Online city branding, [w:] City branding: theory and cases, ed. Dinnie K. Palgrave Macmillan, Basingstoke.
Gartner W., 2009, Image formation process, [w:] E. Glińska, M. Florek, A. Kowalewska, Wizerunek miasta –od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
van Gelder S., 2011, City brand partnerships, [w:] City branding: theory and cases, ed. K. Dinnie, Palgrave Macmillan, Basingstoke.
Hofer M., 1998, Medienökonomie des Internet, LIT Verlag, Münster.
Kubicki P., 2011, Nowi mieszczanie w nowej Polsce, Instytut Obywatelski, Warszawa.
Łuczak A., 2002, Wizerunek miasta jako element strategii marketingowej, [w:] Marketing terytorialny, red. T. Markowski, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa.
Łuczak A., 2010, Istota tożsamości miasta, „Samorząd Terytorialny” nr 10.
Malewska K., 2010, Ograniczenia podejścia zasobowego w zarządzaniu strategicznym, [w:] Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii, red. A. Kaleta, K. Moszkowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Meffert H., 1989, Städtemarketing – Pflicht oder Kür?, “Planung und Analyse” Nr. 8.
Pürer H., 2003, Publizistik – und Kommunikationswissenschaft, UVK Verlagsgesellschaft, Konstanz.
Rossi L., Zibret B., de Clercq M., 2011, The city of the future. How leaders can create an inspiring, compelling and credible vision, A.T. Kearney.
Strategia „Wrocław w perspektywie 2020 plus”, Załącznik do uchwały nr LIV/3250/06 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 6 lipca 2006 r.
Szromnik A., 1997, Marketing terytorialny – geneza, rynki docelowe i podmioty oddziaływania, [w:] Marketing terytorialny – strategiczne wyzwania dla miast i regionów, red. T. Domański, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
Szromnik A., 2010, Marketing terytorialny – miasto i region na rynku, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Żyminkowski T., 2003, Kształtowanie wizerunku banku, Wyd. Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
technorati.com/blogs/directory/, 8.05.2012.
wa24.pl/index.php?option= com_content&view=article&id=49&Itemid=57, 28.04.2012.
www.facebook.com/wroclaw.wroclove, 14.05.2012.
www.wroclaw.pl/statystyki_serwisu.dhtml, 9.05.2012.
www.wroclawzwyboru.pl/o-blogu, 8.05.2012.
Rurański, M., & Niemczyk, J. (2020). Modern instruments of creating the city image Wroclaw – the case study. Studia Miejskie, 11, 67–78. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2623