Egzo- i endogeniczna gospodarka turystyczna jako przykład kreowania i zarządzania przestrzenią w mieście


Abstrakt

Kluczowym pojęciem niezbędnym do podjęcia zaproponowanej drogi badawczej jest określenie produktu turystycznego. Jest on zbiorem użyteczności związanych z podróżami, czyli dostępnymi na rynku dobrami i usługami umożliwiającymi planowanie wyjazdów, ich odbywanie, wspominanie i gromadzenie doświadczeń z nimi związanych. Poszczególne fazy konstruowania i konsumpcji produktów turystycznych są podstawą do wyodrębnienia egzogenicznej i endogenicznej gospodarki turystycznej w miastach. Oryginalną  cechą prowadzonych rozważań jest zdefiniowanie zakresu endogenicznej gospodarki turystycznej oraz jej związków z zarządzaniem przestrzenią miejską. Podjęte zagadnienia mieszczą sie w problematyce badawczej ekonomiki miasta, marketingu geograficznego, geografii społeczno-ekonomicznej.

Słowa kluczowe:

endogeniczna gospodarka turystyczna, produkt turystyczny, zarządzanie miastem

Awedyk M., 2009, Pozaeuropejska turystyka poznawcza mieszkańców Polski w aspekcie przemian ustrojowych, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań.

Gaworecki W.W., 2010, Turystyka, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa.

Gołembski G., 2006, Związki turystyki z sektorem publicznym. Wprowadzenie, [w:] Kompendium wiedzy o turystyce, red. G. Gołembski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Gołembski G., 2007a, Przedsiębiorstwo turystyczne na rynku, [w:] Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne, oprać. M. Bednarska, G. Gołembski, E. Markiewicz, M. Olszewski, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa.

Gołembski G., 2007b, Zróżnicowanie przedsiębiorstw turystycznych, [w:] Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne, oprać. M. Bednarska, G. Gołembski, E. Markiewicz, M. Olszewski, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa.

Gospodarka turystyczna, 2008, red. A. Panasiuk, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca, 2011, red. A. Rapacz, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 157.

Grzelka D., 1996, Lokalizacja biur podróży na terenie Łodzi, „Turyzm” t. 6, z. 1, s. 5-29.

Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł. Organizacja. Zarządzanie, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa.

Kosmaczewska J., 2010, Turystyka socjalna jako narzędzie minimalizowania negatywnych skutków sezonowości w regionach turystycznych, [w:] Potencjał turystyczny. Zagadnienia ekonomiczne, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin. Zeszyty Naukowe nr 591, Ekonomiczne Problemy Usług nr 53.

Kowalczyk A., Derek M„ 2010, Zagospodarowanie turystyczne, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Latosińska J., 2011, Biura podróży w środowisku wielkomiejskim: Przykład Łodzi, [w:] Turystyka. Księga jubileuszowa w 70. rocznicę urodzin Profesora Stanisława Liszewskiego, red. B. Włodarczyk, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Liszewski S., 2007, Miasto jako obszar podaży i popytu turystycznego. Studium z geografii turyzmu, „Turyzm” t. 17, z. 1-2, s. 77-92.

Łopaciński K., 2006, Rozmiary turystyki w Polsce i na świecie, [w:] Kompendium wiedzy o turystyce, red. G. Gołembski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Maik W., 1992, Podstawy geografii miast, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

Meyer B., 2008a, Formy obsługi ruchu turystycznego, [w:] Gospodarka turystyczna, red. A. Panasiuk, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Meyer B., 2008b, Gospodarka turystyczna i przemysł turystyczny, [w:] Gospodarka turystyczna, red. A. Panasiuk, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Pender L., 2008, Wprowadzenie, [w:] Zarządzanie turystyką, red. L. Pender, R. Sharpley, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa.

Staniszewska K., 2010, Analiza rynku użytkowników sprzętu turystycznego w świetle zaspokojenia ich potrzeb - przykład Łodzi, maszynopis pracy magisterskiej, promotor J. Kaczmarek, Uniwersytet Łódzki.

Stasiak A., 2010, Cele i zadania turystyki społecznej — kitka uwago istocie zjawiska, [w:] Turystyka społeczna w regionie łódzkim, red. A. Stasiak, Wyd. Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, Łódź.

Suliborski A., 2010, Funkcjonalizm w polskiej geografii miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Włodarczyk B., 2011, Miasto i przestrzeń turystyczna, [w:] Turystyka. Księga jubileuszowa w 70. rocznicę urodzin Profesora Stanisława Liszewskiego, red. B. Włodarczyk, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Zmyślony P., 2009, Ekonomiczne aspekty kształtowania rozwoju turystyki kulturowej, [w:] Współczesne formy turystyki kulturowej, red. K. Buczkowska, A. Mikos von Rohrschedt, Akademia Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu, Poznań.
Pobierz


Opublikowane
2020-11-21

Cited By / Share

Kaczmarek, J. (2020). Egzo- i endogeniczna gospodarka turystyczna jako przykład kreowania i zarządzania przestrzenią w mieście. Studia Miejskie, 7, 17–28. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2643

Autorzy

Jacek Kaczmarek 
https://orcid.org/0000-0003-1750-1592

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.