ZARZĄDZANIE WIZERUNKIEM MIASTA - UWAGI HEURYSTYCZNE

Abstrakt

Pojmowanie miasta jako produktu, dobra rynkowego należy do kanonu studiów z zakresu ekonomiki miasta i innych obszarów badawczych. Ostatnio opublikowano wiele prac, które opisują różne przypadki kształtowania wizerunku miast. Wartykule na podstawie dotychczasowego dorobku w tej materii przedstawiono propozycję systematyzowania i porządkowania zagadnień z zakresu konstruowania i utrzymywania na rynku wizerunku miasta. Uwzględniono następujące elementy: marka geograficzna,strategiczna misja miasta, tworzenie znaku graficznego, oddziaływanie na odbiorcę oraz monitorowanie skuteczności podejmowanych działań rozpatrywane w kontekście sztuki, nauki i praktyki.

Słowa kluczowe:

wizerunek, marka geograficzna, renta wizerunkowa

Broi T. (red.), 2004, Ekonomika izarządzanie miastem, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
  Google Scholar

Czornik M., 2005, Promocja miasta, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice.
  Google Scholar

Domański T„ 2006, Skuteczna promocja miasta i regionu podstawowym zadaniem marketingu terytorialnego, [w:] T. Markowski (red.), Marketing terytorialny, „Studia KPZK PAN”, t. CXVI.
  Google Scholar

Dziuban Z., 2006, Fasada jako wydarzenie - czyli dlaczego nie można wejść dwa razy do tego samego miasta, „Autoportret. Pismo o Dobrej Przestrzeni”, nr 15.
  Google Scholar

Eco U., 2005, Historia piękna, przeł. A. Kuciak, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
  Google Scholar

Fleischer M., 2000, Obraz świata. Ujęcie z punktu widzenia teorii systemów i konstruktywizmu, „Acta Universitatis Wratislaviensis”, t. 13.
  Google Scholar

Gallarza M.G., Gil Saura I., Calderon Garcia H., 2002, Destination Image. Towards a Conceptual Framework, „Annals of Tourism Research” 29.
  Google Scholar

Glińska E., Florek M., Kowalewska A., 2009, Wizerunek miasta. Od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  Google Scholar

Jaworska W., 1991, Władysław Slewiński, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa.
  Google Scholar

Kaczmarek J„ Liszewski S., Włodarczyk B., 2006, Strategia rozwoju turystyki w Łodzi, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
  Google Scholar

Kaczmarek ]., Stasiak A., Włodarczyk B., 2005, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, PWE, Warszawa.
  Google Scholar

Kierunki rozwoju turystyki do 2015 roku, 2008, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa.
  Google Scholar

Lynch K., 1960, The Image of the City, The MIT Press, Cambridge.
  Google Scholar

Łotman J„ 2008, Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, przeł. B. Żyłko, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  Google Scholar

Malisz B., 1981, Zarys teorii kształtowania układów osadniczych, Arkady, Warszawa.
  Google Scholar

Markowska M., 2004, Momenty krytyczne i progi przestrzennego rozwoju miasta, [w:] T. Broi (red.), Ekonomika i zarządzanie miastem, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
  Google Scholar

Markowski T., 1999, Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Markowski T., 2006, Marketing miasta, [w:] T. Markowski (red.), Marketing terytorialny, „Studia KPZK PAN, t. CXVI.
  Google Scholar

San Martin H., Rodriguez del Bosque I.A., 2008, Exploring the Cognitive-Affective Nature of Destination Image and the Role of Psychological Factors in its Formation, „Tourism Management”, Vol. 29.
  Google Scholar

Szromnik A., 2007, Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Wolters Kluwer Polska, Kraków.
  Google Scholar

Szymczak M. (red.), 1999, Słownik języka polskiego, t. 3, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Vanolo A., 2008, The Image of the Creative City: Some Reflections on Urban Branding in Turin, „Cities”, Vol. 25.
  Google Scholar

Wittgenstein L., 2000, Dociekania filozoficzne, przeł. B. Wolniewicz, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Wittgenstein L., 2002, Tractatus logico-philosophicus, przeł. B. Wolniewicz, PWN, Warszawa
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-10-14

Cited By / Share

Kaczmarek, J. (2020). ZARZĄDZANIE WIZERUNKIEM MIASTA - UWAGI HEURYSTYCZNE. Studia Miejskie, 1, 29–38. https://doi.org/10.25167/sm.2227

Autorzy

Jacek Kaczmarek 
https://orcid.org/0000-0003-1750-1592

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.