ZARZĄDZANIE WIZERUNKIEM MIASTA - UWAGI HEURYSTYCZNE
Abstract
Understanding a city as product, market good belongs to the canon in the area of urban studies including urban management. Recently a lot ofworks presenting case studies concerning the process of creation the image ofdifferent citiesthroughout the world were published. Based on them the article proposes the concept ofpreparing the image ofthe city, introducing it and keeping on the market. Following issueslike
the image ofthe city, the geographical brand, the influence on people as well as monitoring the effectiveness will be included and discussed concerning art, science and practice.
Keywords:
image, geographical brand, image rentReferences
Broi T. (red.), 2004, Ekonomika izarządzanie miastem, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
Google Scholar
Czornik M., 2005, Promocja miasta, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice.
Google Scholar
Domański T„ 2006, Skuteczna promocja miasta i regionu podstawowym zadaniem marketingu terytorialnego, [w:] T. Markowski (red.), Marketing terytorialny, „Studia KPZK PAN”, t. CXVI.
Google Scholar
Dziuban Z., 2006, Fasada jako wydarzenie - czyli dlaczego nie można wejść dwa razy do tego samego miasta, „Autoportret. Pismo o Dobrej Przestrzeni”, nr 15.
Google Scholar
Eco U., 2005, Historia piękna, przeł. A. Kuciak, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
Google Scholar
Fleischer M., 2000, Obraz świata. Ujęcie z punktu widzenia teorii systemów i konstruktywizmu, „Acta Universitatis Wratislaviensis”, t. 13.
Google Scholar
Gallarza M.G., Gil Saura I., Calderon Garcia H., 2002, Destination Image. Towards a Conceptual Framework, „Annals of Tourism Research” 29.
Google Scholar
Glińska E., Florek M., Kowalewska A., 2009, Wizerunek miasta. Od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar
Jaworska W., 1991, Władysław Slewiński, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa.
Google Scholar
Kaczmarek J„ Liszewski S., Włodarczyk B., 2006, Strategia rozwoju turystyki w Łodzi, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
Google Scholar
Kaczmarek ]., Stasiak A., Włodarczyk B., 2005, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Kierunki rozwoju turystyki do 2015 roku, 2008, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa.
Google Scholar
Lynch K., 1960, The Image of the City, The MIT Press, Cambridge.
Google Scholar
Łotman J„ 2008, Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, przeł. B. Żyłko, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar
Malisz B., 1981, Zarys teorii kształtowania układów osadniczych, Arkady, Warszawa.
Google Scholar
Markowska M., 2004, Momenty krytyczne i progi przestrzennego rozwoju miasta, [w:] T. Broi (red.), Ekonomika i zarządzanie miastem, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
Google Scholar
Markowski T., 1999, Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Markowski T., 2006, Marketing miasta, [w:] T. Markowski (red.), Marketing terytorialny, „Studia KPZK PAN, t. CXVI.
Google Scholar
San Martin H., Rodriguez del Bosque I.A., 2008, Exploring the Cognitive-Affective Nature of Destination Image and the Role of Psychological Factors in its Formation, „Tourism Management”, Vol. 29.
Google Scholar
Szromnik A., 2007, Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Wolters Kluwer Polska, Kraków.
Google Scholar
Szymczak M. (red.), 1999, Słownik języka polskiego, t. 3, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Vanolo A., 2008, The Image of the Creative City: Some Reflections on Urban Branding in Turin, „Cities”, Vol. 25.
Google Scholar
Wittgenstein L., 2000, Dociekania filozoficzne, przeł. B. Wolniewicz, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Wittgenstein L., 2002, Tractatus logico-philosophicus, przeł. B. Wolniewicz, PWN, Warszawa
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Jacek Kaczmarek, Egzo- and endogenous tourist industry as an example of the creation and managing of urban space , Studia Miejskie: Vol. 7 (2012)