ZARZĄDZANIE WIZERUNKIEM MIASTA - UWAGI HEURYSTYCZNE

Abstract

Understanding a city as product, market good belongs to the canon in the area of urban studies including urban management. Recently a lot ofworks presenting case studies concerning the process of creation the image ofdifferent citiesthroughout the world were published. Based on them the article proposes the concept ofpreparing the image ofthe city, introducing it and keeping on the market. Following issueslike
the image ofthe city, the geographical brand, the influence on people as well as monitoring the effectiveness will be included and discussed concerning art, science and practice.

Keywords:

image, geographical brand, image rent

Broi T. (red.), 2004, Ekonomika izarządzanie miastem, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
  Google Scholar

Czornik M., 2005, Promocja miasta, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice.
  Google Scholar

Domański T„ 2006, Skuteczna promocja miasta i regionu podstawowym zadaniem marketingu terytorialnego, [w:] T. Markowski (red.), Marketing terytorialny, „Studia KPZK PAN”, t. CXVI.
  Google Scholar

Dziuban Z., 2006, Fasada jako wydarzenie - czyli dlaczego nie można wejść dwa razy do tego samego miasta, „Autoportret. Pismo o Dobrej Przestrzeni”, nr 15.
  Google Scholar

Eco U., 2005, Historia piękna, przeł. A. Kuciak, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
  Google Scholar

Fleischer M., 2000, Obraz świata. Ujęcie z punktu widzenia teorii systemów i konstruktywizmu, „Acta Universitatis Wratislaviensis”, t. 13.
  Google Scholar

Gallarza M.G., Gil Saura I., Calderon Garcia H., 2002, Destination Image. Towards a Conceptual Framework, „Annals of Tourism Research” 29.
  Google Scholar

Glińska E., Florek M., Kowalewska A., 2009, Wizerunek miasta. Od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  Google Scholar

Jaworska W., 1991, Władysław Slewiński, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa.
  Google Scholar

Kaczmarek J„ Liszewski S., Włodarczyk B., 2006, Strategia rozwoju turystyki w Łodzi, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
  Google Scholar

Kaczmarek ]., Stasiak A., Włodarczyk B., 2005, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, PWE, Warszawa.
  Google Scholar

Kierunki rozwoju turystyki do 2015 roku, 2008, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa.
  Google Scholar

Lynch K., 1960, The Image of the City, The MIT Press, Cambridge.
  Google Scholar

Łotman J„ 2008, Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, przeł. B. Żyłko, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  Google Scholar

Malisz B., 1981, Zarys teorii kształtowania układów osadniczych, Arkady, Warszawa.
  Google Scholar

Markowska M., 2004, Momenty krytyczne i progi przestrzennego rozwoju miasta, [w:] T. Broi (red.), Ekonomika i zarządzanie miastem, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
  Google Scholar

Markowski T., 1999, Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Markowski T., 2006, Marketing miasta, [w:] T. Markowski (red.), Marketing terytorialny, „Studia KPZK PAN, t. CXVI.
  Google Scholar

San Martin H., Rodriguez del Bosque I.A., 2008, Exploring the Cognitive-Affective Nature of Destination Image and the Role of Psychological Factors in its Formation, „Tourism Management”, Vol. 29.
  Google Scholar

Szromnik A., 2007, Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Wolters Kluwer Polska, Kraków.
  Google Scholar

Szymczak M. (red.), 1999, Słownik języka polskiego, t. 3, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Vanolo A., 2008, The Image of the Creative City: Some Reflections on Urban Branding in Turin, „Cities”, Vol. 25.
  Google Scholar

Wittgenstein L., 2000, Dociekania filozoficzne, przeł. B. Wolniewicz, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Wittgenstein L., 2002, Tractatus logico-philosophicus, przeł. B. Wolniewicz, PWN, Warszawa
  Google Scholar


Published
2020-10-14

Cited by

Kaczmarek, J. (2020). ZARZĄDZANIE WIZERUNKIEM MIASTA - UWAGI HEURYSTYCZNE. Studia Miejskie, 1, 29–38. https://doi.org/10.25167/sm.2227

Authors

Jacek Kaczmarek 
https://orcid.org/0000-0003-1750-1592

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.