Promocja miast XXI w. poprzez ikony architektoniczne – przykład krzywego domku w Sopocie
Rafał Rouba
Abstrakt
Wiek XXI to okres coraz dynamiczniej rozwijającej się konkurencji między miastami. Wraz ze wzrostem stawek w globalnym konkursie na najpowabniejsze miejsce świata zwiększa się również zakres narzędzi mających na celu oczarowanie potencjalnego odbiorcy/turysty/mieszkańca. W ramach tych zmagań od dwóch – trzech dekad w ośrodkach miejskich zaczęły wyrastać obiekty architektoniczne, których głównym zadaniem było zaskoczenie oglądającego i przez to wyróżnienie miejsca swojej lokalizacji. Najsłynniejszym chyba budynkiem-ikoną architektoniczną jest powstały w Polowie lat dziewięćdziesiątych XX w. budynek Muzeum Fundacji Guggenheima w Bilbao. Artykuł analizuje przykład naszej rodzimej ikony architektonicznej – Krzywego Domku w Sopocie, będącego jednym z pierwszych współczesnych obiektów w Polsce, których celem nadrzędnym w zamyśle architektów było zadziwienie odbiorcy. Autor na podstawie przeprowadzonych badań rozważa percepcję Krzywego Domku przez mieszkańców Sopotu, jak również przez turystów, bada marketingową siłę oddziaływania i testuje dystans odbiorców do niecodziennych koncepcji architektonicznych.
Słowa kluczowe:
miasta, promocja, ikony architektoniczne, Sopot, Krzywy Domek, turystykaBibliografia
Castells M.,1996, The rise of the network society, Blackwell, Cambridge.
Cudny W., 2006a, Przemiany przestrzenne i funkcjonalne Tomaszowa Mazowieckiego w okresie transformacji, „Szlakami Nauki” nr 35, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
Cudny W., 2006b, Przemiany w fizjonomii ul. Piotrkowskiej w Łodzi, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica” nr 7, s. 183-200.
Cudny W., 2008a, Rola prywatnych inwestorów w rewitalizacji terenów poprzemysłowych Łodzi, „Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego” nr 10, Komisja Krajobrazu Kulturowego, Sosnowiec, s. 379-385.
Cudny W., 2008b, The Radegast Station Holocaust Monument — its history, contemporary function and perception in the eyes of tourists and Lodź inhahitants, „Bulletin of Geography. Socio-Economic Series” vol. 9, s. 97-106.
Cudny W., 2011, Model przemian miasta postsocjalistycznego - przykład Łodzi, „Studia Miejskie” t. 4, s. 153-159.
Cudny W., 2012, Socio-economic transformation of smali towns in East Germany after 1990 — Colditz case study, „Bulletin of Geography. Socio-Economic Series” (w druku).
Gieryn T.F., 2002, What buildings do, „Theory and Society” vol. 31.
Gospodini A., 2004, Urban morphology and place identity in european cities: Built heritage and innovative design, „Journal of Urban Design" vol. 9, nr 2.
Haila A., 1997, The neglected builder ofglobal cities, [w:] Cities in transformation - transformation in cities. Social and symbolic change of urban space, red. O. Kalltorp, I. Elander, O. Ericson, M. Franzen, Avebury, Hampshire.
Harvey D.,1989, From managerialism to entrepreneurialism: The transformation in urban governance in late capitalism, „Geografiska Annaler” vol. 71B.
http://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/il/i3/i8/i7/rl387/KurylowiczE_DzieloArcydzielo.pdf.
http://popupcity.net/2009/05/top-20-of-the-worlds-best-city-icons/ (dostęp 10 maja 2011).
Jencks C., 2006, The iconic building is here to stay, „City” vol. 10, nr 1.
Kosiński W., 2008, Kontekst i kontrast, [w:] Definiowanie przestrzeni architektonicznej, red. D. Kozłowski, M. Misiągiewicz, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków.
Kuryłowicz E„ 2011, Dzieło-arcydzieło a ikona we współczesnym mieście. Detronizacja czy nobilitacja dla idoli XXI wieku? BPK, Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej, Kraków.
Technology, talent, and tolerance: Attracting the best and brightest to Memphis, 2002, aut. C. Coletta, D. Mabury, D. Williams, T. Jones, The Memphis Talent Magnet Report, Memphis.
Temelova J., 2004, Contemporary buildings in citypromotion: Attributes andfoundation ofhigh-profile structures.
The case ofPrague and Helsinki, „Research and Training NetWork Urban Europę” nr 10.
Ward J„ 2008, City branding, [w:] Crucial words. Conditionsfor temporary architecture, Birkhauser.
www.szancer.pl
Zukin, S., 1997, Cultural strategies and urban identities: Remarkingpublic space in New York, [w:] Cities in transformation - transformation in cities. Social and symbolic change of urban space, red. O. Kalltorp, I. Elander, O. Ericson, M. Franzen, Avebury, Hampshire.