Promocja miast XXI w. poprzez ikony architektoniczne – przykład krzywego domku w Sopocie

Rafał Rouba




Abstrakt

Wiek XXI to okres coraz dynamiczniej rozwijającej się konkurencji między miastami. Wraz ze wzrostem stawek w globalnym konkursie na najpowabniejsze miejsce świata zwiększa się również zakres narzędzi mających na celu oczarowanie potencjalnego odbiorcy/turysty/mieszkańca. W ramach tych zmagań od dwóch – trzech dekad w ośrodkach miejskich zaczęły wyrastać obiekty architektoniczne, których głównym zadaniem było zaskoczenie oglądającego i przez to wyróżnienie miejsca swojej lokalizacji. Najsłynniejszym chyba budynkiem-ikoną architektoniczną jest powstały w Polowie lat dziewięćdziesiątych XX w. budynek Muzeum Fundacji Guggenheima w Bilbao. Artykuł analizuje przykład naszej rodzimej ikony architektonicznej – Krzywego Domku w  Sopocie, będącego jednym z pierwszych współczesnych obiektów w Polsce, których celem nadrzędnym w zamyśle architektów było zadziwienie odbiorcy. Autor na podstawie przeprowadzonych badań rozważa percepcję Krzywego Domku przez mieszkańców Sopotu, jak również przez turystów, bada marketingową siłę oddziaływania i testuje dystans odbiorców do niecodziennych koncepcji architektonicznych.

Słowa kluczowe:

miasta, promocja, ikony architektoniczne, Sopot, Krzywy Domek, turystyka

Anholt S., 2006, The Anholt-GMI City Brand Index. How the World sees the world’s best cities, „Place Branding" vol. 2, nr 1.

Castells M.,1996, The rise of the network society, Blackwell, Cambridge.

Cudny W., 2006a, Przemiany przestrzenne i funkcjonalne Tomaszowa Mazowieckiego w okresie transformacji, „Szlakami Nauki” nr 35, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.

Cudny W., 2006b, Przemiany w fizjonomii ul. Piotrkowskiej w Łodzi, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica” nr 7, s. 183-200.

Cudny W., 2008a, Rola prywatnych inwestorów w rewitalizacji terenów poprzemysłowych Łodzi, „Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego” nr 10, Komisja Krajobrazu Kulturowego, Sosnowiec, s. 379-385.

Cudny W., 2008b, The Radegast Station Holocaust Monument — its history, contemporary function and perception in the eyes of tourists and Lodź inhahitants, „Bulletin of Geography. Socio-Economic Series” vol. 9, s. 97-106.

Cudny W., 2011, Model przemian miasta postsocjalistycznego - przykład Łodzi, „Studia Miejskie” t. 4, s. 153-159.

Cudny W., 2012, Socio-economic transformation of smali towns in East Germany after 1990 — Colditz case study, „Bulletin of Geography. Socio-Economic Series” (w druku).

Gieryn T.F., 2002, What buildings do, „Theory and Society” vol. 31.

Gospodini A., 2004, Urban morphology and place identity in european cities: Built heritage and innovative design, „Journal of Urban Design" vol. 9, nr 2.

Haila A., 1997, The neglected builder ofglobal cities, [w:] Cities in transformation - transformation in cities. Social and symbolic change of urban space, red. O. Kalltorp, I. Elander, O. Ericson, M. Franzen, Avebury, Hampshire.

Harvey D.,1989, From managerialism to entrepreneurialism: The transformation in urban governance in late capitalism, „Geografiska Annaler” vol. 71B.

http://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/il/i3/i8/i7/rl387/KurylowiczE_DzieloArcydzielo.pdf.

http://popupcity.net/2009/05/top-20-of-the-worlds-best-city-icons/ (dostęp 10 maja 2011).

Jencks C., 2006, The iconic building is here to stay, „City” vol. 10, nr 1.

Kosiński W., 2008, Kontekst i kontrast, [w:] Definiowanie przestrzeni architektonicznej, red. D. Kozłowski, M. Misiągiewicz, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków.

Kuryłowicz E„ 2011, Dzieło-arcydzieło a ikona we współczesnym mieście. Detronizacja czy nobilitacja dla idoli XXI wieku? BPK, Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej, Kraków.

Technology, talent, and tolerance: Attracting the best and brightest to Memphis, 2002, aut. C. Coletta, D. Mabury, D. Williams, T. Jones, The Memphis Talent Magnet Report, Memphis.
Temelova J., 2004, Contemporary buildings in citypromotion: Attributes andfoundation ofhigh-profile structures.

The case ofPrague and Helsinki, „Research and Training NetWork Urban Europę” nr 10.

Ward J„ 2008, City branding, [w:] Crucial words. Conditionsfor temporary architecture, Birkhauser.

www.szancer.pl

Zukin, S., 1997, Cultural strategies and urban identities: Remarkingpublic space in New York, [w:] Cities in transformation - transformation in cities. Social and symbolic change of urban space, red. O. Kalltorp, I. Elander, O. Ericson, M. Franzen, Avebury, Hampshire.
Pobierz


Opublikowane
2020-11-21

Cited By / Share

Rouba, R. (2020). Promocja miast XXI w. poprzez ikony architektoniczne – przykład krzywego domku w Sopocie. Studia Miejskie, 7, 91–105. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2650

Autorzy

Rafał Rouba 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.