Opublikowane: 2020-11-21

Promocja miast XXI w. poprzez ikony architektoniczne – przykład krzywego domku w Sopocie

Rafał Rouba

Abstrakt

Wiek XXI to okres coraz dynamiczniej rozwijającej się konkurencji między miastami. Wraz ze wzrostem stawek w globalnym konkursie na najpowabniejsze miejsce świata zwiększa się również zakres narzędzi mających na celu oczarowanie potencjalnego odbiorcy/turysty/mieszkańca. W ramach tych zmagań od dwóch – trzech dekad w ośrodkach miejskich zaczęły wyrastać obiekty architektoniczne, których głównym zadaniem było zaskoczenie oglądającego i przez to wyróżnienie miejsca swojej lokalizacji. Najsłynniejszym chyba budynkiem-ikoną architektoniczną jest powstały w Polowie lat dziewięćdziesiątych XX w. budynek Muzeum Fundacji Guggenheima w Bilbao. Artykuł analizuje przykład naszej rodzimej ikony architektonicznej – Krzywego Domku w  Sopocie, będącego jednym z pierwszych współczesnych obiektów w Polsce, których celem nadrzędnym w zamyśle architektów było zadziwienie odbiorcy. Autor na podstawie przeprowadzonych badań rozważa percepcję Krzywego Domku przez mieszkańców Sopotu, jak również przez turystów, bada marketingową siłę oddziaływania i testuje dystans odbiorców do niecodziennych koncepcji architektonicznych.

Słowa kluczowe:

miasta, promocja, ikony architektoniczne, Sopot, Krzywy Domek, turystyka

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Rouba, R. (2020). Promocja miast XXI w. poprzez ikony architektoniczne – przykład krzywego domku w Sopocie. Studia Miejskie, 7, 91–105. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2650

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.