Ekonomia „na żądanie” i jej wpływ na logistykę miasta
Abstrakt
Rozważania przedstawione w artykule mają uzmysłowić rolę, jaką zyskuje model ekonomii „na żądanie” (on-demand economy), który przebija się do codzienności w coraz większej liczbie aspektów życia. Celem artykułu jest odniesienie walorów tego modelu do logistyki miejskiej, w której występuje szczególna konieczność współdzielenia zasobów i unikania własności. Jej nasilenie w środowisku miasta czy aglomeracji miejskiej spowodowane jest przede wszystkim nadmiernym nagromadzeniem pewnych zasobów wobec dostępnej przestrzeni, które to zjawisko przyczynia się w odczuwalny sposób do pogorszenia jakości życia i gospodarowania w mieście poprzez znaczące ograniczenie mobilności. Autor zabiera głos w przedmiotowej dyskusji, zastanawiając się nad wpływem ekonomii „na żądanie” na logistykę miasta i nad jej znaczeniem dla budowy systemu przepływów zasobów w miastach.
Słowa kluczowe:
logistyka miasta, ekonomia „na żądanie”, mobilność miejskaBibliografia
Autonomiczne auta na żądanie, 2016, „Puls Biznesu”, 5–6 I, s. 20.
Google Scholar
Baheti R., Gill H., 2011, Cyber-physical systems, [w:], Samad T., Annaswamy A.M. (eds.), The impact of control technology, IEEE Control Systems Society, s. 161–166.
Google Scholar
Belleghem S. van, 2015, When digital becomes human. The transformation of customer relationships, Kogan Page, London.
Google Scholar
Christensen C.M., 1997, The innovator’s dilemma: When new technologies cause great firms to fail, Harvard Business School Press, Brighton.
Google Scholar
Cyfert S., 2012, Granice organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań.
Google Scholar
Dąbrowski I., 2016, Mechanizmy sprzężeń zwrotnych a równowaga i dynamika systemu ekonomicznego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Google Scholar
Drozd A., 2017, Włoski styl, stołeczny charakter, „Puls Biznesu”, 28 II, s. 12.
Google Scholar
Heinrich C., 2003, Adapt or die. Transforming your supply chain into an adaptive business network, John Wiley & Sons, Hoboken.
Google Scholar
Karnaszewski P., 2017, Życie toczy się na platformach, „Forbes” nr 4, s. 34–39.
Google Scholar
Kostro P., 2017, Konsumenci chcą sklepów bez kasjerów, „Puls Biznesu”, 18 V, s. 13.
Google Scholar
Lee J., Bagheri B., Kao H.A., 2015, A Cyber-physical systems architecture for industry 4.0-based manufacturing systems, “Manufacturing Letters” vol. 3, s. 18–23.
Google Scholar
Leibovitz L., 2015, The companies we keep: Social networks, customer service, and the coming corporate challenges, [w:] Einav G. (ed.), The new world of transitioned media. digital realignment and industry transformation, Springer International, Cham.
Google Scholar
Łańcuch dostaw w sieci, 2017, „Puls Biznesu”, 23 II.
Google Scholar
Masajło D., 2017, Dania z wzorem dostawy, „Puls Biznesu”, 10–12 III, s. 13.
Google Scholar
Mikroprzedsiębiorca zwykle lojalny jednemu bankowi, 2018, „Puls Biznesu”, 29 III, s. 13.
Google Scholar
The on-demand mobile industry in 9 charts, 2017, https://www.cbinsights.com/blog/on-demand-mobile--trend-charts/ (dostęp 17 maja 2017)
Google Scholar
Paprocki W., 2016, Koncepcja Przemysł 4.0 i jej zastosowanie w warunkach gospodarki cyfrowej, [w:] Gajewski J., Paprocki W., Pieriegud J. (red.), Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa. Szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk, s. 39–57.
Google Scholar
Paprocki W., 2017, Role of virtual platform operators in transforming consumer goods market, “Journal of Management and Financial Sciences” vol. 11, No. 27, s. 25–37.
Google Scholar
Petrella R., 1998, Technological innovation and welfare, “Concepts and Transformation” vol. 3, No. 3, s. 283–298.
Google Scholar
Pieriegud J., 2016, Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa – wymiar globalny, europejski i krajowy, [w:] Gajewski J., Paprocki W., Pieriegud J. (red.), Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa. Szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk, s. 11–37.
Google Scholar
Rajkumar R.R., Lee I., Sha L., Stankovic J., 2010, Cyber-physical systems: The next computing revolution, [w:] Proceedings of the 47th Design Automation Conference, ACM, Anaheim, s. 731–736.
Google Scholar
Ratajczak-Mrozek M., 2010, Sieci biznesowe a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw zaawansowanych technologii na rynkach zagranicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań.
Google Scholar
Ruszył mobilny serwis Huawei, 2017, „Chip”,http://www.chip.pl/news/wydarzenia/trendy/2017/01/ruszyl-mobilny-serwis-huawei (dostęp 24 lutego 2017).
Google Scholar
Samochody na minuty, 2017, „Motor” nr 1, s. 32–33.
Google Scholar
Samochody Volvo będzie można zatankować zdalnie, 2016, „Chip”, http://www.chip.pl/news/wydarzenia/trendy/2016/11/samochody-volvo-bedzie-mozna-zatankowac-zdalnie (dostęp 18 listopada 2016).
Google Scholar
Szczepańska M., 2017, Dostawa nie lubi poniedziałków, „Puls Biznesu”, 12 VI, s. 6.
Google Scholar
Szymczak M., 2016, Ku koncepcji abonamentu mobilności?, „Studia Miejskie” nr 23, s. 29–40.
Google Scholar
Uber dla ciężarówek, 2017, „Chip”, http://www.chip.pl/news/oprogramowanie/programy-narzedziowe/2017/05/uber-freight-pomoze-kierowcom-ciezarowek-znalezc-ladunek (dostęp 22.05.2017)
Google Scholar
Wątor J., Minta M., 2017, UberEats już działa w Warszawie. Dostarczy jedzenie w maksimum pół godziny, http://wyborcza.pl/7,155287,21342497,ubereats-juz-dziala-w-warszawie-dostarczy-jedzenie-w-maksimum.html (dostęp 24 lutego 2017).
Google Scholar
Wedziuk S., 2017, Rośnie sieć mobilnych wpłatomatów, „Puls Biznesu”, 7–9 IV, s. 12.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Maciej Szymczak, Ku koncepcji abonamentu mobilności? , Studia Miejskie: Tom 23 (2016)