Ku koncepcji abonamentu mobilności?

Maciej Szymczak




Abstrakt

Rozważania zamieszczone w artykule wpisują się w koncepcję on-demand economy, której podstawą jest unikanie własności i współdzielenie zasobów na zasadzie dóbr puli wspólnej, a dotyczą mobilności realizowanej na terenie miasta i jego aglomeracji. W tym przypadku unikanie własności dotyczy pojazdu i miejsca postojowego. Artykuł zawiera przykładową kalkulację kosztów posiadania samochodu wobec kosztów mobilności realizowanej za pomocą zbiorowego transportu publicznego oraz sporadycznie wypożyczanego pojazdu na zasadach komercyjnych. Wyniki tej kalkulacji skłoniły do poszukania możliwych alternatywnych scenariuszy mobilności z uwzględnieniem usługi krótkoterminowego wynajmu pojazdu. Zostały one omówione, jak również określone zostały szanse ich realizacji w najbliższych latach na podstawie obserwacji działań różnych podmiotów w tym zakresie. To skłoniło autora do zaproponowania koncepcji abonamentu mobilności, który dawałby możliwość swobodnego poruszania się po mieście w myśl unikania własności i zrównoważonego rozwoju miasta.

Słowa kluczowe:

mobilność w mieście, zarządzanie mobilnością, logistyka miejska, zarządzanie miastem

Autonomiczne auta na żądanie, 2016, „Puls Biznesu”, 5–6 stycznia.

Bellon M., 2015, iParkomat namawia do dzielenia się miejscem, „Puls Biznesu”, 1 czerwca.

Benevolo C., Dameri R.P., D’Auria B., 2016, Smart mobility in smart city. Action taxonomy, ICT intensity and public benefits, [w:] Empowering organizations. Enabling platforms and artefacts, eds. T. Torre, A.M.

Braccini, R. Spinelli, Springer, Cham.

Bołtryk M., 2015, Wynajem aut bije rekordy, „Puls Biznesu”, 5 listopada.

ComfortRent, 2016, http://comfortrent.com.pl/rezerwacja-i-cennik/ (dostęp 18 marca 2016).

Denning S., 2014, An economy of access is opening for business: Five strategies for success, “Strategy and Leadership” vol. 42, No. 4.

The future of mobility, 2015, Deloitte University Press, Westlake.

Global Carbon Budget, 2014, http://www.globalcarbonproject.org/carbonbudget/index.htm (dostęp 10 lipca 2015).

GoDrive, 2015, https://www.go-drive.com (dostęp 17 września 2015).

Grabowski T., 2016, Rynek się ucywilizował? Test długodystansowy Ford Focus III, „Motor” nr 6.

Hyundai Abonament – nowoczesny sposób na posiadanie samochodu, 2016, https://www.hyundai.pl/O_Hyundai/Aktualnosc/Hyundai_Abonament_nowoczesny_sposob_na_posiadanie_samochodu/ (dostęp 15 stycznia 2016).

Kaczmarczyk M., 2015, Samochód na pięć minut. Zamiast metra w Londynie, „Gazeta Wyborcza”, 5 czerwca.

Kaczmarek W., 1991, Relacje między rozwojem miasta i transportu, [w:] Transport miejski, red. Z. Gługiewicz, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań. Skrypty Uczelniane nr 413.

Kierowca z uprawnieniami przedszkolanki, 2016, „Puls Biznesu”, 27 stycznia.

Malisz B., 1966, Zarys teorii kształtowania układów osadniczych, Arkady, Warszawa.

Ostrom E., 1990, Governing the commons. The evolution of institutions for collective action, Cambridge University Press, Cambridge.

Rywalizacja o wrocławski car sharing, 2015, „Puls Biznesu”, 2–4 października.

Strawiński P., 2013, Młodzi Polacy nie chcą samochodów, http://moto.onet.pl/aktualnosci/mlodzi-polacy-nie-chca-samochodow/64t3p (dostęp 5 lutego 2014).

Szymczak M., 2015, Idea smart convenience w łańcuchach dostaw produktów żywnościowych, „Logistyka” nr 3.

wnp.pl, 2016, http://nafta.wnp.pl/ceny_paliw/det_e95.html (dostęp 18 marca 2016).

Workers on tap, 2015, “The Economist”, January 3rd.

ZDM Poznań, 2016, http://www.zdm.poznan.pl/parkowanie.php?sp=strefa&layer=2 (dostęp 18 marca 2016).

ZTM Poznań, 2016, http://www.ztm.poznan.pl/bilety/cennik/ (dostęp 18 marca 2016).
Pobierz


Opublikowane
2020-11-10

Cited By / Share

Szymczak, M. (2020). Ku koncepcji abonamentu mobilności?. Studia Miejskie, 23, 29–40. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2552

Autorzy

Maciej Szymczak 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.