Towards the concept of mobility subscription?
Maciej Szymczak
Abstract
Considerations included in this paper are part of the concept of on-demand economy, which is based on the avoidance of ownership and sharing resources on a common pool of assets. They relate to urban area mobility that includes the city itself and its agglomeration. In this case, the avoidance of ownership relates to the vehicle and the parking space. The paper contains a sample calculation of the cost of owning a car to the cost of mobility realized by means of collective public transport and a vehicle occasionally rented on the commercial basis. The results of this calculation prompted the author to look for possible alternative scenarios of mobility services, including short-term vehicle rental. They have been discussed and accordingly, the chances of their implementation in the coming years, based on the observation of activities of different actors in the field, have been determined. Consequently this enabled the author to propose the concept of mobility subscription, which would offer the opportunity to move freely around the city and its outskirts with simultaneous avoidance of ownership and keeping in mind sustainable development of the city.
Keywords:
urban mobility, mobility management, city logistics, urban managementReferences
Bellon M., 2015, iParkomat namawia do dzielenia się miejscem, „Puls Biznesu”, 1 czerwca.
Benevolo C., Dameri R.P., D’Auria B., 2016, Smart mobility in smart city. Action taxonomy, ICT intensity and public benefits, [w:] Empowering organizations. Enabling platforms and artefacts, eds. T. Torre, A.M.
Braccini, R. Spinelli, Springer, Cham.
Bołtryk M., 2015, Wynajem aut bije rekordy, „Puls Biznesu”, 5 listopada.
ComfortRent, 2016, http://comfortrent.com.pl/rezerwacja-i-cennik/ (dostęp 18 marca 2016).
Denning S., 2014, An economy of access is opening for business: Five strategies for success, “Strategy and Leadership” vol. 42, No. 4.
The future of mobility, 2015, Deloitte University Press, Westlake.
Global Carbon Budget, 2014, http://www.globalcarbonproject.org/carbonbudget/index.htm (dostęp 10 lipca 2015).
GoDrive, 2015, https://www.go-drive.com (dostęp 17 września 2015).
Grabowski T., 2016, Rynek się ucywilizował? Test długodystansowy Ford Focus III, „Motor” nr 6.
Hyundai Abonament – nowoczesny sposób na posiadanie samochodu, 2016, https://www.hyundai.pl/O_Hyundai/Aktualnosc/Hyundai_Abonament_nowoczesny_sposob_na_posiadanie_samochodu/ (dostęp 15 stycznia 2016).
Kaczmarczyk M., 2015, Samochód na pięć minut. Zamiast metra w Londynie, „Gazeta Wyborcza”, 5 czerwca.
Kaczmarek W., 1991, Relacje między rozwojem miasta i transportu, [w:] Transport miejski, red. Z. Gługiewicz, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań. Skrypty Uczelniane nr 413.
Kierowca z uprawnieniami przedszkolanki, 2016, „Puls Biznesu”, 27 stycznia.
Malisz B., 1966, Zarys teorii kształtowania układów osadniczych, Arkady, Warszawa.
Ostrom E., 1990, Governing the commons. The evolution of institutions for collective action, Cambridge University Press, Cambridge.
Rywalizacja o wrocławski car sharing, 2015, „Puls Biznesu”, 2–4 października.
Strawiński P., 2013, Młodzi Polacy nie chcą samochodów, http://moto.onet.pl/aktualnosci/mlodzi-polacy-nie-chca-samochodow/64t3p (dostęp 5 lutego 2014).
Szymczak M., 2015, Idea smart convenience w łańcuchach dostaw produktów żywnościowych, „Logistyka” nr 3.
wnp.pl, 2016, http://nafta.wnp.pl/ceny_paliw/det_e95.html (dostęp 18 marca 2016).
Workers on tap, 2015, “The Economist”, January 3rd.
ZDM Poznań, 2016, http://www.zdm.poznan.pl/parkowanie.php?sp=strefa&layer=2 (dostęp 18 marca 2016).
ZTM Poznań, 2016, http://www.ztm.poznan.pl/bilety/cennik/ (dostęp 18 marca 2016).
Authors
Maciej SzymczakStatistics
Downloads
Most read articles by the same author(s)
- Maciej Szymczak, On-demand economy and its influence on city logistics , Studia Miejskie: Vol. 30 (2018)