THE CULTURE OF URBAN SPACE MANAGEMENT


Abstract

Currently in big cities throughout the world one can observe phenomena which change traditional form of the organisation of urban space. Individual needs of inhabitants and newcomers urge the processes of transformation which could be named fragmentation and specialization of the public space. This reflects social segregation and qualitative zoning of the urban space. The key questions which form the background of the study are as follows: What values define the urban today space? How should we design the space for the purpose of creation the harmonize city? Culture understand as knowledge and spiritual achievements of society and the system of its moral values being the pattern of people’s behavior should create the background for the process of shaping and managing the urban space.

Keywords:

urban space, public space, culture of management

Carter H., 1995, The study of urban geography, 5th edition, E. Arnold, London, John Wiley, New York.

Franck K.A., Stevens Q., 2007, Loose space: possibility and diversity in urban life, Routledge, Taylor & Francis Group.

Hall T., 2001, Urban geography, 2nd edition.

Hartshorn T.A., 1991, Interpreting the city: an urban geography, John Wiley, New York.

Kaczmarek S., 2002, Kultura przestrzeni miejskiej Łodzi, [w:] Kultura jako przedmiot badań geograficznych, red. E. Orłowska, Oddział Wrocławski Polskiego Towarzystwa Geograficznego, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, s. 137–152.

Kaczmarek S., Kaczmarek J., 2010, Aksjologia przestrzeni miejskiej – w stronę geografii moralności, [w:] Wartościowanie współczesnej przestrzeni miejskiej, red. M. Madurowicz, WGiSR Uniwersytetu Warszawskiego, Urząd m. st. Warszawy, Warszawa, s. 31–45.

Karta przestrzeni publicznej, 2009, III Kongres Urbanistyki Polskiej, Związek Miast Polskich i Towarzystwa Urbanistów Polskich, http://www.tup.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=106&Itemid=104&lang=pl (08.08.2011).

Kotus J., 2005, Społeczne dylematy w przestrzeni miejskiej, Wyd. Naukowe Bogucki, Poznań.

Królikowski J., 2010, Społeczno-kulturowe podstawy gospodarowania przestrzenią, Wyd. Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa.

Ley D., 1996, The new middle class and the remaking of the central city, Oxford University Press, Oxford.

Liszewski S., 1997, Przestrzeń miejska i jej organizacja, [w:] Geografia, człowiek, gospodarka, Instytut Geografii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 55–65.

Maik W., 1992, Podstawy geografii miast, Wyd. Uniwersytetu M. Kopernika, Toruń.

Parysek J., 2005, Miasta polskie na przełomie XX i XXI wieku. Rozwój a przekształcenia strukturalne, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań.

Place, culture, representation, 1993, eds. J. Duncan, D. Ley, Routledge, London.

Rutkowska K., 2009, Galeria uczuć. Duchowy wymiar miasta, [w:] Społeczno-kulturowe podstawy gospodarowania przestrzenią. Wybór tekstów, red. B. Gawryszewska, J. Królikowski, Wyd. Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa.

Sagan I., 2000, Miasto. Scena konfliktów i współpracy. Rozwój miast w świetle koncepcji reżimu miejskiego, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Short J.R., 1996, The urban order: an introduction to cities, culture and power, Routledge, London.

Słodczyk J., 2001, Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Uniwersytet Opolski, Opole, Studia i Monografie.

Węcławowicz G., 2003, Geografia społeczna miast, PWN, Warszawa.

Published
2020-10-23

Cited by

KACZMAREK, S. (2020). THE CULTURE OF URBAN SPACE MANAGEMENT. Studia Miejskie, 5, 9–17. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2308

Authors

Sylwia KACZMAREK 
https://orcid.org/0000-0001-7737-4455

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.