Revitalization of the post-railvay urban areas. The case of Leipzig
Abstract
Revitalization processes include areas with different prior use (eg communication) and different locations in the urban structure. They aim to revive degraded areas and restore them to proper functioning through programs covering not only material but social spheres as well. In the early 1990’s as consequence of social and economic changes the local authorities in Leipzig authorities (Germany), faced severe problem of depopulation. Among the recovery projects prepared one can find several issues related to the identification of degraded areas and introducing there the revitalization process. The purpose of the study was to identify the scale and the types of spatial and functional transformations taking place in the degraded former railway areas surrounded the main railway station in Leipzig. The research was based on a detailed field inventory carried out in 2016 and an analysis of available data. The carried investigation allows to recognize and analyze the main streams of the revitalization process, and identify the areas being subject to degradation at the same time than define their mutual functional and spatial relations.
Keywords:
Leipzig Hauptbahnhof, post-railway areas, demolished, revitalizationReferences
Antolak M., Krawiecka E., 2016, Analiza i waloryzacja krajobrazu nieczynnych linii kolejowych na przykładzie trasy Lidzbark Warmiński–Jarzeń, „Przestrzeń i Forma” nr 26, s. 177–186.
Google Scholar
City-Tunnel Leipzig. Chronik einer Eisenbahnverbindung vom 19. Bis zum 21. Jahrhundert, 2004, Hrsg. K. Ackermann, A. Glowienka, R.W. Heinemann, D. Ludwig, C. Schulze, W. Stein, Verlag Strom & Strom, Leipzig.
Google Scholar
Engel J., 2012, Wien Hauptbahnhof – Mehr als ein Bahnhof, „Beton- und Stahlbetonbau” Vol. 107, Iss. 6, s. 421–428.
Google Scholar
Hager B., 2015, Hauptbahnhof Leipzig. Eine Kathedrale des Verkers, VBN, Berlin.
Google Scholar
Hełdak M., Różak A., 2013, Możliwości zagospodarowania terenu nieczynnej linii kolejowej relacji Wołów–Lubiąż, „Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich” nr 3/III, s. 249–261.
Google Scholar
Johannsen, V., 1999, Der neue Hauptbahnhof Leipzig – Projektentwicklung und Projektmanagement, „Bautechnik” Nr. 76(2), s. 109–119.
Google Scholar
Kaczmarek S., Kowalczyk A., 2016, Rewitalizacja terenów poprzemysłowych i turystycznych, „Folia Turistica” nr 41, s. 283–308.
Google Scholar
Kostrzewski M., 2014, Development of the post-railroad lands – solutions background in the world, „Logistyka” nr 4, s. 4496–4501.
Google Scholar
Lewandowski K., 2007, Kolejowe przewozy poczty i przesyłek kurierskich, zmierzch czy szansa? Część 1, „TTS Technika Transportu Szynowego” nr 3, s. 31–38.
Google Scholar
Miszewska B., Szmytke R., 2015, Likwidacja linii kolejowych na Dolnym Śląsku a zmiany w strukturze funkcjonalno-przestrzennej miast, „Studia Miejskie” t. 20, s. 189–202.
Google Scholar
Muszyńska E., 2016, Przykłady wykorzystania opuszczonych terenów powojskowych i pokolejowych w centralnej Polsce, „Mazowsze Studia Regionalne” nr 19, s. 261–279.
Google Scholar
Nowacka-Rejzner U., 2014, Nowa przestrzeń publiczna w zielonej strukturze Berlina – Park am Gleisdreieck, „Czasopismo Techniczne. Architektura” nr 111 9-A, s. 197–216.
Google Scholar
Pięt A., 2014, Przestrzeń publiczna wewnątrz dworców kolejowych i w ich otoczeniu, „Architecturae et Artibus” nr 6(3), s. 45–53.
Google Scholar
Skiba M., 2009, Przekształcenie nieczynnej linii kolejowej w promenadę w Zielonej Górze, „Architektura Krajobrazu” nr 1, vol. 22, s. 49–53.
Google Scholar
Taczanowski J., 2012, Stacja Wien Hauptbahnhof jako czynnik rozwoju przestrzennego i funkcjonalnego Wiednia, „Studia Miejskie” t. 5. s. 33–45.
Google Scholar
Załuski D., 2009, Tereny pokolejowe PKP S.A. – szanse i możliwości przekształceń na nowe funkcje miejskie, [w:] Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe, red. W. Jarczewski, Instytut Rozwoju Miast, Kraków, s. 199–242.
Google Scholar
Załuski D., 2014, Dworzec kolejowy – jaki był, jaki jest i jaki być powinien, „TTS Technika Transportu Szynowego” nr 21, s. 7–16.
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Copyright (c) 2020 Studia Miejskie
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Piotr Kosmowski, Railway station as an element of the exchange space in the large european cities , Studia Miejskie: Vol. 18 (2015)