Revitalization of the post-railvay urban areas. The case of Leipzig

Abstract

Revitalization processes include areas with different prior use (eg communication) and different locations in the urban structure. They aim to revive degraded areas and restore them to proper functioning through programs covering not only material but social spheres as well. In the early 1990’s as consequence of social and economic changes the local authorities in Leipzig authorities (Germany), faced severe problem of depopulation. Among the recovery projects prepared one can find several issues related to the identification of degraded areas and introducing there the revitalization process. The purpose of the study was to identify the scale and the types of spatial and functional transformations taking place in the degraded former railway areas surrounded the main railway station in Leipzig. The research was based on a detailed field inventory carried out in 2016 and an analysis of available data. The carried investigation allows to recognize and analyze the main streams of the revitalization process, and identify the areas being subject to degradation at the same time than define their mutual functional and spatial relations.

Keywords:

Leipzig Hauptbahnhof, post-railway areas, demolished, revitalization

Antolak M., Krawiecka E., 2016, Analiza i waloryzacja krajobrazu nieczynnych linii kolejowych na przykładzie trasy Lidzbark Warmiński–Jarzeń, „Przestrzeń i Forma” nr 26, s. 177–186.
  Google Scholar

City-Tunnel Leipzig. Chronik einer Eisenbahnverbindung vom 19. Bis zum 21. Jahrhundert, 2004, Hrsg. K. Ackermann, A. Glowienka, R.W. Heinemann, D. Ludwig, C. Schulze, W. Stein, Verlag Strom & Strom, Leipzig.
  Google Scholar

Engel J., 2012, Wien Hauptbahnhof – Mehr als ein Bahnhof, „Beton- und Stahlbetonbau” Vol. 107, Iss. 6, s. 421–428.
  Google Scholar

Hager B., 2015, Hauptbahnhof Leipzig. Eine Kathedrale des Verkers, VBN, Berlin.
  Google Scholar

Hełdak M., Różak A., 2013, Możliwości zagospodarowania terenu nieczynnej linii kolejowej relacji Wołów–Lubiąż, „Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich” nr 3/III, s. 249–261.
  Google Scholar

Johannsen, V., 1999, Der neue Hauptbahnhof Leipzig – Projektentwicklung und Projektmanagement, „Bautechnik” Nr. 76(2), s. 109–119.
  Google Scholar

Kaczmarek S., Kowalczyk A., 2016, Rewitalizacja terenów poprzemysłowych i turystycznych, „Folia Turistica” nr 41, s. 283–308.
  Google Scholar

Kostrzewski M., 2014, Development of the post-railroad lands – solutions background in the world, „Logistyka” nr 4, s. 4496–4501.
  Google Scholar

Lewandowski K., 2007, Kolejowe przewozy poczty i przesyłek kurierskich, zmierzch czy szansa? Część 1, „TTS Technika Transportu Szynowego” nr 3, s. 31–38.
  Google Scholar

Miszewska B., Szmytke R., 2015, Likwidacja linii kolejowych na Dolnym Śląsku a zmiany w strukturze funkcjonalno-przestrzennej miast, „Studia Miejskie” t. 20, s. 189–202.
  Google Scholar

Muszyńska E., 2016, Przykłady wykorzystania opuszczonych terenów powojskowych i pokolejowych w centralnej Polsce, „Mazowsze Studia Regionalne” nr 19, s. 261–279.
  Google Scholar

Nowacka-Rejzner U., 2014, Nowa przestrzeń publiczna w zielonej strukturze Berlina – Park am Gleisdreieck, „Czasopismo Techniczne. Architektura” nr 111 9-A, s. 197–216.
  Google Scholar

Pięt A., 2014, Przestrzeń publiczna wewnątrz dworców kolejowych i w ich otoczeniu, „Architecturae et Artibus” nr 6(3), s. 45–53.
  Google Scholar

Skiba M., 2009, Przekształcenie nieczynnej linii kolejowej w promenadę w Zielonej Górze, „Architektura Krajobrazu” nr 1, vol. 22, s. 49–53.
  Google Scholar

Taczanowski J., 2012, Stacja Wien Hauptbahnhof jako czynnik rozwoju przestrzennego i funkcjonalnego Wiednia, „Studia Miejskie” t. 5. s. 33–45.
  Google Scholar

Załuski D., 2009, Tereny pokolejowe PKP S.A. – szanse i możliwości przekształceń na nowe funkcje miejskie, [w:] Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe, red. W. Jarczewski, Instytut Rozwoju Miast, Kraków, s. 199–242.
  Google Scholar

Załuski D., 2014, Dworzec kolejowy – jaki był, jaki jest i jaki być powinien, „TTS Technika Transportu Szynowego” nr 21, s. 7–16.
  Google Scholar


Published
2020-11-15

Cited by

Kosmowski, P. (2020). Revitalization of the post-railvay urban areas. The case of Leipzig. Studia Miejskie, 28, 87–98. https://doi.org/10.25167/sm2017.028.06

Authors

Piotr Kosmowski 
https://orcid.org/0000-0002-0786-0228

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.