System of city transport towards sustainable development
Abstract
Progressive spatial development of city infrastructure expressed by an increase in population density or the number of factories, alteration of lifestyle and domination of individual transport usage, generate unwanted changes in the city space. these trends have a negative impact on the functioning of transport, thus the quality of citizens’ life is also affected. minimizing these nuisances requires usage of logistics management rules, as the concentration of significant business entities and people on a relatively small territory creates relevant problems in management. proper organization of city transport is of special significance to cities’ functioning, taking into account the rules of sustainable management. the author undertakes to discuss the problem of qualitative development of city transport system, considering the principles of sustainable development.
Keywords:
urban logistics, city, mobility, sustainable developmentReferences
Brzeziński A., 2000, Strefowanie ruchu – droga do poprawy jakości życia w Warszawie?, Warszawski Okrągły Stół Transportowy, Warszawa.
Google Scholar
Brzeziński A., Rezwow M., 2007, Zrównoważony transport – ekologiczne rozwiązania transportowe,http://www.transeko.com/publik/Ekorozwoj_czesc%20transportowa%20A%20Z.pdf (dostęp 15 marca 2018).
Google Scholar
Jaroszyński J., Chłąd M., 2015, Koncepcje logistyki miejskiej w aspekcie zrównoważonego rozwoju, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” nr 249.
Google Scholar
Korneć R., 2015, Wpływ transportu drogowego na bezpieczeństwo ekologiczne w województwie mazowieckim – rozprawa doktorska, AON, Warszawa.
Google Scholar
Litman T., 2017, Where we want to be. Home Location Preferences and their implications for smart growth, http://www.vtpi.org/sgcp.pdf (dostęp 21 kwietnia 2017).
Google Scholar
Mantey D., 2009, Żywiołowe rozpraszanie się funkcji mieszkaniowych Warszawy – przykład osiedli podwarszawskich, „Prace Geograficzne” nr 121.
Google Scholar
Parysek J., 2016, Dla kogo miasto? Dla ludzi czy dla samochodów, „Studia Miejskie” t. 23.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 października 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, Dz.U. z 2012 r., poz. 1109.
Google Scholar
Szołtysek J., Twaróg S., 2012, Problemy hałasu we współczesnych miastach, „Studia Miejskie” t. 6.
Google Scholar
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, Dz.U. z 2001 r., nr 62, poz. 627.
Google Scholar
Witkowski K., 2012, Rozwiązania usprawniające system transportu miejskiego, „Logistyka” nr 2.
Google Scholar
http://mapaakustyczna.gdansk.gda.pl/GdanskMakus/ (dostęp 10 kwietnia 2018).
Google Scholar
http://mapaakustyczna.gdansk.gda.pl/VisMap/apps/gdansk/public/ (dostęp 10 kwietnia 2018).
Google Scholar
http://www.gisbialystok.pl/imap/?locale=pl&gui=new&sessionID=167663 (dostęp 10 kwietnia 2018).
Google Scholar
http://www.igkm.pl/statystyka/ (dostęp 12 kwietnia 2018).
Google Scholar
http://www.mapaakustyczna.um.warszawa.pl/pl/ (dostęp 10 kwietnia 2018).
Google Scholar
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/warszawa-za-6080-zanieczyszczen-odpowiada-transport--drogowy-54015.html (dostęp 11 kwietnia 2018).
Google Scholar
https://data.europa.eu/euodp/data/dataset/S2070_419_ENG (dostęp 9 kwietnia 2018).
Google Scholar
https://www.spidersweb.pl/2016/10/traficar-carsharing-krakow.html (dostęp 12 kwietnia 2018).
Google Scholar
https://www.tomtom.com/en_gb/trafficindex/ (dostęp 9 kwietnia 2018).
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Copyright (c) 2020 Studia Miejskie
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.