Opublikowane: 2021-12-02

Theological Aspects of Educational Postulates of Ludwika Jeleńska (1885–1961) in the Light of Contemporary Interdisciplinary Discourses of Theology with Education Sciences

Leszek Waga
Studia Oecumenica
Dział: Procesy integracyjne
DOI https://doi.org/10.25167/so.2870

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest ukazanie współczesnych perspektyw dyskursu interdyscyplinarnego między teologią a naukami o edukacji. Podstawą rozważań jest koncepcja pedagogiki integralnej zrekonstruowana na podstawie postulatów wychowania polskiej pedagog Ludwiki Jeleńskiej (1885–1961). Oryginalność i aktualność tej koncepcji wynika nie tyle z powiązania treści wychowania z treściami wiary, ile raczej ze ścisłego powiązania pedagogiki z teologią oraz teorii z praktyką. W dziełach Jeleńskiej teologia – w sposób prekursorski i charakterystyczny dla współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej – nie pełni jedynie roli normatywnego przekaziciela wartości i idei chrześcijańskich, ale jest elementem inspirującym rozwój współczesnej nauki i szeroko pojętej kultury.

Słowa kluczowe:

Ludwika Jeleńska, pedagogika chrześcijańska, teologia a pedagogika, interdyscyplinarność

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Waga, L. (2021). Theological Aspects of Educational Postulates of Ludwika Jeleńska (1885–1961) in the Light of Contemporary Interdisciplinary Discourses of Theology with Education Sciences. Studia Oecumenica, 21, 325–340. https://doi.org/10.25167/so.2870

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.