Teologiczne przesłanki warunkujące międzyreligijny dialog oraz wzajemną tolerancję islamu i chrześcijaństwa

Stanisław Frącz



Abstrakt

Zasadniczym warunkiem międzyreligijnego dialogu i wzajemnej religijnej tolerancji islamu i chrześcijaństwa jest przezwyciężenie przez islam ekskluzywnego fundamentalizmu, tak jak to miało miejsce w religii chrześcijańskiej, gdzie przez wiele wieków ów ekskluzywizm wyrażał teologiczny aksjomat extra ecclesiam nulla salus. Obowiązująca do dziś fundamentalistyczno-ekskluzywna interpretacja dogmatu Koranu extra islam nulla salus wyklucza jakąkolwiek formę dialogu i tolerancji nie dlatego, że głosi ona, iż islam jest jedyną prawdziwą religią – takie prawo ex natura rei przysługuje każdej religii – ale dlatego, że degraduje ona chrześcijan do statusu wyznawców politeizmu, do statusu niewierzących („niewiernych“), a tym samym definitywnie dyskredytuje ich jako równoprawnych partnerów dialogu i tolerancji.

Słowa kluczowe:

dialog chrześcijańsko-islamski, tolerancja, ekskluzywny fundamentalizm, roszczenie absolutności, dokumenty Soboru Watykańskiego II, Koran

Abdel-Samad H., Mohammed. Eine Abrechnung, München 2015.
  Google Scholar

Allen J.L., Krieg gegen Christen, Gütersloh 2014.
  Google Scholar

Badawi R., 1000 Peitschenhiebe. Weil ich sage, was ich denke, hg. von Constantin Schreiber, Berlin 2015.
  Google Scholar

Benzine R., Islam und Moderne. Die neuen Denker, Berlin 2012.
  Google Scholar

Der Koran. Neu übertragen von Hartmut Bobzin unter Mitarbeit von Shahid Alam und Katharina Bobzin, München 2 2010.
  Google Scholar

Falaki S., Kampfbefehle Allahs im Koran. Warum Muslime gegen Ungläubige kämpfen müssen, „Beilage zu den Ost-West-Nachrichten“ 2 (2001), 10, o.S., http://de.soc.weltanschauung.islam.narkive.com/fWqxTIki/warummuslime-gegen-unglaubige-kampfen-mussen (4.05.2016).
  Google Scholar

Falco J.-M. di, Radcliffe T., Riccardi A. (Hg.), Czarna księga prześladowań chrześcijan w świecie, Poznań 2015 (dies., Livre noir de la condition des chrétiens dans le monde, Paris 2014).
  Google Scholar

Franziskus, Interview La Vanguardia, 13.06.2014, http://www.lavanguardia. com/internacional/20140612/54408951579/entrevista-papa-francisco.html (4.05.2016).
  Google Scholar

Gerik E.-M., Der andere Jesus. Hermeneutische Studie zum Koran als Dokument religiöser Identität am Beispiel der Gestalt Jesu, Berlin 2014.
  Google Scholar

Hoffmann H., Codes der Toleranz. Eine Anleitung für Weltverbesserer und Pessimisten, streng Gläubige und freie Geister, Freiburg u.a. 2014.
  Google Scholar

Johannes Paul II., Predigt anlässlich der Heiligen Messe am Tag der Vergebung im Heiligen Jahr 2000, Petersdom, Sonntag, 12. März 2000, https://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/de/homilies/2000/documents/hf_jp-ii_hom_20000312_pardon.html (4.05.2016).
  Google Scholar

Khorchide M., Focus online-Interview, http://www.focus.de/politik/ausland/mouhanad-khorchide-im-focus-online-interview-islamwissen-schaftlerextremisten-berufen-sich-auf-kein-anderes-buch-als-den-koran_id_4395381.html (4.05.2016).
  Google Scholar

Khorchide M., Islam ist Barmherzigkeit. Grundzüge einer modernen Religion, Freiburg 2012.
  Google Scholar

Khoury Th.A., Der Koran. Arabisch–Deutsch. Übersetzt und Kommentiert von Adel Theodor Khoury, Gütersloh 2004.
  Google Scholar

Küng H., Der Islam. Geschichte, Gegenwart, Zukunft, München – Zürich 2004.
  Google Scholar

Malik H., The Future of Christians in the Middle East, in: „Defining Ideas. A Hoover Institution Journal“, online-Ausgabe 7.01.2011 (http://www.hoover. org/research/future-christians-middle-east; 4.05.2016).
  Google Scholar

Ourghi A.-H., Das Erbe von Medina, „Süddeutsche Zeitung“ (4.05.2016).
  Google Scholar

Sinai N., Gottes Wort und menschliche Deutung. Überlegungen zum Verhältnis von islamischer Schriftauslegung und historischer Kritik, in: A. Feldtkeller, N. Slenczka (Hg.), Deutung des Wortes – Deutung der Welt im Gespräch zwischen Islam und Christentum (XII Reihlen-Vorlesung/XVI. Bonhoeffer-Vorlesung, Beihefte zur Berliner Theologischen Zeitschrift 32, 2014), Leipzig 2015, S. 151–171.
  Google Scholar

Soymen M., Schmiede H.A. (Hg.), Kleiner islamischer Katechismus. Veröffentlichungen der Behörde für religiöse Angelegenheiten Nr. 79, Ankara 1982.
  Google Scholar

Tibi B., Selig sind die Belogenen. Der christlich-islamische Dialog beruht auf Täuschungen – und fördert westliches Wunschdenken, „Die Zeit“ (29.5.2002), S. 9.
  Google Scholar

Zehetmair H., Christen in Bedrängnis. Anmerkungen zu einem verschwiegenen Thema, „Stimmen der Zeit“, online-Ausgabe April 2012, http://www.stimmen-der-zeit.de/zeitschrift/online_exklusiv/details_html?k_beitrag=3329610 (4.05.2016).
  Google Scholar


Opublikowane
2016-12-30

Cited By / Share

Frącz, S. (2016). Teologiczne przesłanki warunkujące międzyreligijny dialog oraz wzajemną tolerancję islamu i chrześcijaństwa. Studia Oecumenica, 16, 359–374. https://doi.org/10.25167/so.3280

Autorzy

Stanisław Frącz 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.