W kontekście aktualnych procesów globalizacyjnych współczesności początków XXI stulecia autor podnosi doniosłość wyartykułowywanej refleksji także ze strony społeczności postkomunistycznych i posttotalitarnych, integrującej się Unii Europejskiej i jej państw członkowskich. Doniosłość wynika z konieczności podjęcia refleksji, która nie byłaby naznaczona jednostronnością postrzegania oraz interpretowania współczesnych procesów integracyjnych, jaką zdaje się być przeniknięta myśl intelektualna Zachodu europejskiego i zaatlantyckiego. Bowiem refleksja czyniona przez intelektualistów Zachodu zdaje się nie wychwytywać ważności faktu, że świeckie zamienniki religijności, czyli totalitaryzm i zachodni konsumpcjonistyczny kapitalizm, stały się zaledwie karykaturą ludzkich aspiracji oraz ideałów, powodując z kolei wypaczanie się intelektualnych koncepcji, stanowiących podstawę kształtowania kolejnych etapów mondializacji. Refleksja artykułu została rozwinięta w trzech etapach. W pierwszym autor podjął próbę scharakteryzowania potęgującej się aktualności zagadnienia globalizacyjnego.
W drugim etapie refleksji skoncentrował się na podniesieniu konieczności rozróżnień w analizach stanu ludzkich społeczności na obecnym etapie procesu globalizacyjnego. Podniósł ważność rozpoznania zróżnicowania etapów rozwoju historycznego ludzkich społeczności, które zostały zastane przez globalizacyjną równoczesność, wynikłą z możliwości techniczno-technologicznych. Natomiast w etapie trzecim i ostatnim podjął próbę zarysowania możliwości przezwyciężenia bezradności ideologicznych wizji w sprawie rozwiązania kwestii społecznych w konsekwencjach społeczno-ekologicznych procesów mondializacyjnych w zróżnicowaniu kontynentalnych lokalności kulturowo-religijnych.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.