Opublikowane: 2016-12-31

„Chrislamskie” hybrydy? Artefakty na styku chrześcijaństwa i islamu

Krystyna Greub-Frącz
Studia Oecumenica
Dział: Dialogi ekumeniczne i międzyreligijne
DOI https://doi.org/10.25167/so.3289

Abstrakt

W okresie krucjat fatymidzkie szklanki, ajjubidzkie misy i tace, jedwabne tkaniny czy olifanty docierały do chrześcijańskiej Europy, gdzie często bywały wintegrowywane w chrześcijański kontekst sakralny. W kontekście aktualnego kryzysu migracyjnego historia sztuki zwykła określać te obiekty mianem „hybryd”. Niniejszy tekst pyta o warunki umożliwiające integrację tego rodzaju przedmiotów w obręb chrześcijańskiego kultu, by następnie na przykładzie dzieł sztuki współczesnej, powstałych na styku chrześcijaństwa i islamu, rozpatrzyć problematykę stosowania pojęcia hybrydyczności do sztuki wczesnośredniowiecznej. Pojęcie to zostaje na koniec poddane krytycznej analizie na tle zyskującej coraz większą popularność pseudo-chrześcijańsko-islamskiej religii zwanej „chrislamem”.

Słowa kluczowe:

islam, chrześcijaństwo, sztuka, religijno-kulturowa hybrydyczność, chrislam

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Greub-Frącz, K. (2016). „Chrislamskie” hybrydy? Artefakty na styku chrześcijaństwa i islamu. Studia Oecumenica, 16, 375–399. https://doi.org/10.25167/so.3289

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.