„Chrislamskie” hybrydy? Artefakty na styku chrześcijaństwa i islamu

Krystyna Greub-Frącz



Abstrakt

W okresie krucjat fatymidzkie szklanki, ajjubidzkie misy i tace, jedwabne tkaniny czy olifanty docierały do chrześcijańskiej Europy, gdzie często bywały wintegrowywane w chrześcijański kontekst sakralny. W kontekście aktualnego kryzysu migracyjnego historia sztuki zwykła określać te obiekty mianem „hybryd”. Niniejszy tekst pyta o warunki umożliwiające integrację tego rodzaju przedmiotów w obręb chrześcijańskiego kultu, by następnie na przykładzie dzieł sztuki współczesnej, powstałych na styku chrześcijaństwa i islamu, rozpatrzyć problematykę stosowania pojęcia hybrydyczności do sztuki wczesnośredniowiecznej. Pojęcie to zostaje na koniec poddane krytycznej analizie na tle zyskującej coraz większą popularność pseudo-chrześcijańsko-islamskiej religii zwanej „chrislamem”.

Słowa kluczowe:

islam, chrześcijaństwo, sztuka, religijno-kulturowa hybrydyczność, chrislam


Opublikowane
2016-12-31

Cited By / Share

Greub-Frącz, K. (2016). „Chrislamskie” hybrydy? Artefakty na styku chrześcijaństwa i islamu. Studia Oecumenica, 16, 375–399. https://doi.org/10.25167/so.3289

Autorzy

Krystyna Greub-Frącz 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.