Prawosławie i islam
Adrian Boldişor
Abstrakt
Dokonując historycznego spojrzenia na przebieg dialogu międzyreligijnego, nie można przeoczyć udziału w nim przedstawicieli Kościołów prawosławnych, uczestniczących aktywnie w spotkaniach z reprezentantami innych religii. Kościoły prawosławne angażują się w ten proces, niosąc w sobie całą swoją tradycję, sięgającą pierwszych wieków, oraz doświadczenie relacji z Żydami i muzułmanami, będące integralną częścią historii prawosławnego chrześcijaństwa. Chrześcijanie prawosławni z ich dwutysiącletnią tradycją, w której podejmowano zróżnicowane interpretacje innych religii, wnoszą we współczesny kontekst bogactwo osobistych relacji z osobami wywodzącymi się z innych religii. Analizując sposób rozwiązywania aktualnych problemów przez prawosławnych i muzułmanów w Rumunii, można stwierdzić, że zarówno w wymiarze ilościowym, jak i jakościowym następuje wyraźne ożywienie dialogu międzyreligijnego, międzykulturowego i międzyetnicznego w tym kraju. Relacje pomiędzy wyznawcami tych religii, zamieszkującymi od wieków terytorium Rumunii, zmieniały się w różnych okresach, osiągając obecnie poziom, w którym wierni żyją w pokoju, strzeżonym przez rumuńskie prawo państwowe, gwarantujące wolność myśli i wyznania. Co więcej, ostatnio podjęto próby rozwiązania globalnych kryzysów, które nierzadko mają charakter religijny
Słowa kluczowe:
dialog międzyreligijny, prawosławie, Islam, , „model Danube” w RumuniiBibliografia
Ablachim Onder, Cultul musulman. Material referitor la învăţământul religios şi teologic al cultului musulman, in: Învăţământul religios şi teologic în România, Ediţie îngrijită de lect. Dr. Adrian Lemeni şi Bogdan Dedu, Sibiu: Ed. Techno Media 2006.
Google Scholar
Alexey II Patriarch, “Response to the Open Letter of 138 Muslim Theologians”, in: A Common Word Between Us and You, 5-Year Anniversary Edition, MABDA, English Monograph Series, No. 20, 2012.
Google Scholar
Alfeyev Hilarion, Orthodox Witness Today, Geneva: WCC Publications 2006.
Google Scholar
Clapsis Emmanuel, Orthodoxy in Conversation. Orthodox Ecumenical Engagements, Geneva: WCC Publications – Brookline, Massachusetts: Holy Cross Orthodox Press 2000.
Google Scholar
Kalaitzidis Pantelis, FitzGerald Thomas, Hovorun Cyril, Pekridou Aikaterini, Asproulis Nikolaos, Liagre Guy, Werner Dietrich (ed.), Orthodox Handbook on Ecumenism. Resources for Theological Education, Oxford: Regnum Books International 2013.
Google Scholar
Kinnamon Michael, Cope Brian E. (ed.),The Ecumenical Movement. An Anthology of Key Texts and Voices, Geneva: WCC Publications 1997.
Google Scholar
Secretariatul de Stat pentru Culte, Viaţa religioasă din România, Coordonator Dr. Adrian Lemeni, Volum realizat de Dr. Florin Frunză şi Ştefan Ioniţă, București: Ed. Bizantină 2005.
Google Scholar
State Secretariat for Religious Affairs, State and Religions in Romania, transl. Della L. Marcus, Bucharest 2015.
Google Scholar
Visser’t Hooft W.A., The Genesis and Formation of the World Council of Churches, Geneva: World Council of Churches 1982.
Google Scholar
Yannoulatos Anastasios, Facing the World. Orthodox Christian Essays on Global Concerns, transl. Pavlos Gottfried, Geneva: WCC Publications 2003.
Google Scholar
Yannoulatos Anastasios, Mission in Christ’s Way. An Orthodox Understanding of Mission, Brookline: Holy Cross Orthodox Press – Geneva: World Council of Churches 2010.
Google Scholar
Autorzy
Adrian BoldişorStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Inne teksty tego samego autora
- Adrian Boldisor, Orthodoxy and interreligious dialogue , Studia Oecumenica: Tom 23 (2023)