Opublikowane: 2014-12-31

Bóg i Afryka – między impasem a rozczarowaniem

Cesar Mawanzi
Studia Oecumenica
Dział: Prawo, dialog i tolerancja
DOI https://doi.org/10.25167/so.3349

Abstrakt

Autor artykułu w konkluzji swego przedłożenia zastanawia się czy Afryka może doświadczyć w przyszłości symptomów sekularyzacji. Jednak aktualnie na horyzoncie jawi się raczej zróżnicowane doświadczenie transcendencji w kulturze Afryki. Staje się ono podstawą dla określonych postaw etycznych, które są też wypadkową wiary i doświadczenia osobistego. Koniunkcja wiary i rozumu nie jest tu identyczna z doświadczeniem kultury zachodniej. Dlatego proklamacja wiary w Jezusa Chrystusa przy zastosowaniu kategorii platońskich, kartezjańskich czy tomistycznych może nie trafiać do odbiorcy, który doświadcza swej wiary w komunii z historią. Na jej kanwie odkrywa dar życia i jego Dawcę. Afrykańczyk wyraża swą wiarę też przy pomocy różnych form językowych przejętych ze świata mitów, rytów i wierzeń, które wypowiadają świat niewidzialny. Stąd też uprawnione wydają się wysiłki wcielenia tego bogactwa kulturowego w dyskurs teologiczny Afryki. Wydają się one analogiczne do prób osadzenia współczesnej myśli chrześcijańskiej w kontekście postmodernistycznym.

Zasady cytowania

Mawanzi, C. (2014). Bóg i Afryka – między impasem a rozczarowaniem. Studia Oecumenica, 14, 303–314. https://doi.org/10.25167/so.3349

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.