Bóg i Afryka – między impasem a rozczarowaniem
Cesar Mawanzi
Abstrakt
Autor artykułu w konkluzji swego przedłożenia zastanawia się czy Afryka może doświadczyć w przyszłości symptomów sekularyzacji. Jednak aktualnie na horyzoncie jawi się raczej zróżnicowane doświadczenie transcendencji w kulturze Afryki. Staje się ono podstawą dla określonych postaw etycznych, które są też wypadkową wiary i doświadczenia osobistego. Koniunkcja wiary i rozumu nie jest tu identyczna z doświadczeniem kultury zachodniej. Dlatego proklamacja wiary w Jezusa Chrystusa przy zastosowaniu kategorii platońskich, kartezjańskich czy tomistycznych może nie trafiać do odbiorcy, który doświadcza swej wiary w komunii z historią. Na jej kanwie odkrywa dar życia i jego Dawcę. Afrykańczyk wyraża swą wiarę też przy pomocy różnych form językowych przejętych ze świata mitów, rytów i wierzeń, które wypowiadają świat niewidzialny. Stąd też uprawnione wydają się wysiłki wcielenia tego bogactwa kulturowego w dyskurs teologiczny Afryki. Wydają się one analogiczne do prób osadzenia współczesnej myśli chrześcijańskiej w kontekście postmodernistycznym.
Autorzy
Cesar MawanziStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Inne teksty tego samego autora
- César Mawanzi, Phénoménologie du pathos de la vie comme visée de maturité : Dominique Kahang’a Rukonkish, lecteur de Michel Henry , Studia Oecumenica: Tom 19 (2019)
- Cesar Mawanzi, Phenomenologie du christianisme africain. Une rÈflexion thÈologique sur la rÈception du christianisme en Afrique postcoloniale , Studia Oecumenica: Tom 12 (2012)
- Cesar Mawanzi, Dominique Kahang’a – éthique transculturelle de la vie face aux défis de la modernité: Pathos, Responsabilité et Destin , Studia Oecumenica: Tom 15 (2015)