Opublikowane: 2024-12-28

Religious education in the Czech Republic in the context of contemporary socio-cultural changes

Mariusz Kuźniar
Studia Oecumenica
Dział: Procesy integracyjne
DOI https://doi.org/10.25167/so.5692

Abstrakt

Artykuł podejmuje próbę analizy roli wychowania religijnego w Republice Czeskiej w kontekście współczesnych przemian społeczno-kulturowych prowadzących do wzrostu sekularyzacji i zmian postaw społecznych w podejściu do religii. Dla głębszego zrozumienia złożoności procesów poszczególnych i istotnych etapów kształtowania czeskiego społeczeństwa skorzystano z perspektywy historycznej i kulturowej. Koniec komunizmu w 1989 roku zapoczątkował przemiany gospodarczo-polityczne, były związane z wprowadzeniem systemu demokratycznego oraz wolną gospodarką rynkową. Otwarcie się na Zachodnią cywilizację przyspieszyły proces sekularyzacji społeczeństwa. W sposób zasadniczy jest to widoczne na wartościach i postawach społecznych wobec rodziny, religii, autorytetów różnych instytucji państwowych w tym również Kościoła. Celem artykułu jest pokazanie, złożoności procesów, które zasadniczo rzutowały na proces i stopień sekularyzacji oraz jak współczesne wychowanie religijne (nauka religii w szkołach i katecheza parafialna) reflektuje postawy społeczeństwa czeskiego, w którym chrześcijaństwo, odgrywa marginalną rolę społeczną.

Słowa kluczowe:

edukacja religijna, Republika Czeska, sekularyzm, zmiany społeczno-kulturowe

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kuźniar, M. (2024). Religious education in the Czech Republic in the context of contemporary socio-cultural changes. Studia Oecumenica, 24, 315–335. https://doi.org/10.25167/so.5692
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.