Miłosierdzie sakramentalne dla ludzi w „złożonych sytuacjach”
Dostęp do sakramentów osób rozwiedzionych żyjących w powtórnych związkach według Amoris laetitia
Willibald Sandler
Instytut Teologii Systematycznej Uniwersytetu w InnsbruckuAbstrakt
Miłosierdzie oznacza dla papieża Franciszka poważne traktowanie ludzi w ich złożonych sytuacjach, zanim osądzi się ich przypadek jako nieregularny. Nie zostaje przez to wykluczony osąd moralny; powinien on się jednak tak dokonywać, aby pozostawić przestrzeń dla zbawczego działania Boga. Zgodnie z tym, miłosierdzie należy rozumieć jako pojęcie „w drodze”: Kościół okazuje się w takiej mierze miłosierny, w jakiej otwiera drogi zbawienia ludziom uwikłanym w winę. Jednocześnie jest niemiłosierny, kiedy ludzi w ich uwikłaniu pozostawia „im samym”, tak że nie zostaje zagwarantowany wzrost. Z tego wynika dla papieża Franciszka pryncypium miłosierdzia sakramentalnego, do którego dostępu
Kościół w szczególnych pojedynczych przypadkach nie może zakazać osobom rozwiedzionym żyjącym w powtórnych związkach. Spolaryzowany Kościół będzie do takiej reformy zdolny dopiero wtedy, kiedy sam podda się tej Bożej drodze miłosierdzia.
Słowa kluczowe:
Amoris laetitia, sakramentalne miłosierdzie, skuteczne rozumienie miłosierdzia, polaryzacja w Kościele, eklezjalna depolaryzacjaAutorzy
Willibald SandlerStatystyki
Downloads
Licencja
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.