Obecność teoretycznych i metateoretycznych założeń współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej w De catechizandis rudibus św. Augustyna

Leszek Waga

Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie aktualności postulatów wychowawczych św. Augustyna, przedstawionych w rozprawie De catechizandis rudibus, napisanej około 400 r. W pierwszych dwóch częściach rozważań autor dokonał prezentacji metateoretycznych i teoretycznych założeń współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej. Założenia te opracował Zespół Pedagogiki Chrześcijańskiej PAN w 2004 r. W części trzeciej założenia te zostały zrekonstruowane na podstawie postulatów wychowawczych zawartych w De catechizandis rudibus. Podejmowane przez św. Augustyna kwestie: otwarcia na dialog ze światem współczesnym, braku autorytaryzmu w wychowaniu oraz uwzględnienia wolnego wyboru wychowanka, realistycznej wizji świata i Kościoła, podmiotowości wszystkich uczestników relacji wychowawczej, integralności wychowania, a także wychowawczej (a nie jedynie moralizatorskiej) funkcji Biblii wpisują się w zagadnienia współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej.

Słowa kluczowe:

św. Augustyn, pedagogika chrześcijańska, De catechizandis rudibus, wychowanie integralne, podmiotowość wychowanka

Pobierz


Opublikowane
2019-04-29

Cited By / Share

Waga, L. (2019). Obecność teoretycznych i metateoretycznych założeń współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej w De catechizandis rudibus św. Augustyna. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 36(1), 227–249. https://doi.org/10.25167/sth.938

Autorzy

Leszek Waga 

Statystyki

Downloads



Licencja

Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.