Veröffentlicht am: 2019-04-29

Präsenz der theoretischen und metatheoretischen Annahmen der gegwärtigen christlichen Pädagogik in De catechiyandis rudibus von hl. Augustinus

Leszek Waga
Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego
Rubrik: Wissenschaftliche Artikel
DOI https://doi.org/10.25167/sth.938

Abstract

Celem artykułu jest zbadanie aktualności postulatów wychowawczych św. Augustyna, przedstawionych w rozprawie De catechizandis rudibus, napisanej około 400 r. W pierwszych dwóch częściach rozważań autor dokonał prezentacji metateoretycznych i teoretycznych założeń współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej. Założenia te opracował Zespół Pedagogiki Chrześcijańskiej PAN w 2004 r. W części trzeciej założenia te zostały zrekonstruowane na podstawie postulatów wychowawczych zawartych w De catechizandis rudibus. Podejmowane przez św. Augustyna kwestie: otwarcia na dialog ze światem współczesnym, braku autorytaryzmu w wychowaniu oraz uwzględnienia wolnego wyboru wychowanka, realistycznej wizji świata i Kościoła, podmiotowości wszystkich uczestników relacji wychowawczej, integralności wychowania, a także wychowawczej (a nie jedynie moralizatorskiej) funkcji Biblii wpisują się w zagadnienia współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej.

Schlagworte:

heiliger Augustinus, christliche Pädagogik, De catechiyandis rudibus, integrale Erziehung, Subjektivität des Schützlings

Dateien herunterladen

Zitierregeln

Waga, L. (2019). Präsenz der theoretischen und metatheoretischen Annahmen der gegwärtigen christlichen Pädagogik in De catechiyandis rudibus von hl. Augustinus. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 36(1), 227–249. https://doi.org/10.25167/sth.938

Zitiert von / Teilen


##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##