Supporting the process of organizing a child’s learning during the period of remote education in the experience of foster parents
Patrycja Kaszubska-Dziergas
Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk PedagogicznychEdward Nycz
Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznychhttps://orcid.org/0000-0002-3182-0728
Abstract
Background: Foster parenting is a particular form of parenthood which requires engagement, devotion, patience and relevant skills. Distance learning in the period of the Covid-19 pandemic posed a challenge to both children-students and their guardians, regarding the new situation. The article is a recording of the subjective awareness of the time of plague years 2020–2022.
Study aims: Finding out about foster parents’ experience in the situation of responsibilities set to them by the education system, meant to facilitate the functioning of children during online learning.
Research method: The article presents results of pilot research conducted with the use of interview, partly structured, carried out among a group of foster parents in March 2022.
Results: The analysis of the collected empirical material proved that as regards their experience and the roles set to them by the education system, foster parents mainly pointed to the shortcomings of cooperation with teachers and the general school in supporting the child’s learning process during the remote education period
Conclusions: The awareness of changes, which has arisen in the examined foster parents, as determined by external factors of the arisen situation, indicated the personal need for adjustment to the current educational situation with the aim to aid the young remaining in their care.
Keywords:
foster parents, child’s learning process, remote education, pandemicReferences
Babiuch, M. (2002) Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Ciechowska M., Szymańska M. (2018) Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, cz. I., Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Google Scholar
Creswell, J.W. (2013) Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Ćwirynkało, K., Bartnikowska, U. (2018) ‘Dzieci z rodzin zastępczych w szkole. Raport o współpracy rodziców zastępczych z personelem szkoły’, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 4.
DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2018.43.07
Google Scholar
Dobrowolska, M. (2018) Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Google Scholar
Green, P., Bowden, J.A. (2009) ‘Principles of developmental phenomenography’, The Malaysian Journal of Qualitative Research, vol. 2, no. 2.
Google Scholar
Jurgiel-Aleksander, A. (2016) ‘Fenomenografia i jej poznawcze konsekwencje w świetle projektu projektu na temat doświadczeń edukacyjnych dorosłych. Refleksja badacza’, Rocznik Andragogiczny, no. 23.
DOI: https://doi.org/10.12775/RA.2016.014
Google Scholar
Kaszubska-Dziergas P., (2000) Rodzicielstwo zastępcze w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim, Szkice Kędzierzyńsko-Kozielskie XXI, Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Kupczyk, A. (2021) Organizacja kształcenia i wychowania – prawne aspekty edukacji zdalnej. Zdalne zarządzanie szkołami przez organ prowadzący, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Google Scholar
Luberadzka-Gruca, J., Wojtasińska, E., Zmarzlik, J. (2014)‘Kodeks bezpiecznej opieki w rodzicielstwie zastępczym, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.
Google Scholar
Ministerstwo Edukacji Narodowej (2020) Kształcenie na odległość – Poradnik dla szkół, Warszawa: Departament Informacji i Promocji.
Google Scholar
Moroz, J. (2018) ‘Fenomenografia jako metoda badania treści świadomościowych’, Pedagogika Szkoły Wyższej, no. 1.
Google Scholar
Ustawa z 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej [Dz.U. 2011, nr 149 z późn. zm.].
Google Scholar
Winiarski, M. (2002) ‘Dialog i współpraca nauczycieli i rodziców’, Nowa Szkoła, no. 10.
Google Scholar
Wyka A., (1993) Badacz społeczny wobec doświadczenia, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Google Scholar
Authors
Patrycja Kaszubska-DziergasPatrycja Kaszubska-Dziergas
Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych
https://orcid.org/0000-0002-3335-0432
Authors
Edward Nyczhttps://orcid.org/0000-0002-3182-0728
Edward Nycz
Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych
https://orcid.org/0000-0002-3182-0728
Statistics
Downloads
License
Copyright (c) 2023 Family Forum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Patrycja Kaszubska-Dziergas, Predictors of foster father’s engagement in foster family homes , Family Forum: Vol. 11 (2021): Compatibility of Work and Family Life