Supporting the process of organizing a child’s learning during the period of remote education in the experience of foster parents

Patrycja Kaszubska-Dziergas

Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych

Edward Nycz

Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych
https://orcid.org/0000-0002-3182-0728

Abstract

Background: Foster parenting is a particular form of parenthood which requires engagement, devotion, patience and relevant skills. Distance learning in the period of the Covid-19 pandemic posed a challenge to both children-students and their guardians, regarding the new situation. The article is a recording of the subjective awareness of the time of plague years 2020–2022.
Study aims: Finding out about foster parents’ experience in the situation of responsibilities set to them by the education system, meant to facilitate the functioning of children during online learning.
Research method: The article presents results of pilot research conducted with the use of interview, partly structured, carried out among a group of foster parents in March 2022.
Results: The analysis of the collected empirical material proved that as regards their experience and the roles set to them by the education system, foster parents mainly pointed to the shortcomings of cooperation with teachers and the general school in supporting the child’s learning process during the remote education period
Conclusions: The awareness of changes, which has arisen in the examined foster parents, as determined by external factors of the arisen situation, indicated the personal need for adjustment to the current educational situation with the aim to aid the young remaining in their care.

Keywords:

foster parents, child’s learning process, remote education, pandemic

Babiuch, M. (2002) Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  Google Scholar

Ciechowska M., Szymańska M. (2018) Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, cz. I., Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
  Google Scholar

Creswell, J.W. (2013) Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Ćwirynkało, K., Bartnikowska, U. (2018) ‘Dzieci z rodzin zastępczych w szkole. Raport o współpracy rodziców zastępczych z personelem szkoły’, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 4.
DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2018.43.07   Google Scholar

Dobrowolska, M. (2018) Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  Google Scholar

Green, P., Bowden, J.A. (2009) ‘Principles of developmental phenomenography’, The Malaysian Journal of Qualitative Research, vol. 2, no. 2.
  Google Scholar

Jurgiel-Aleksander, A. (2016) ‘Fenomenografia i jej poznawcze konsekwencje w świetle projektu projektu na temat doświadczeń edukacyjnych dorosłych. Refleksja badacza’, Rocznik Andragogiczny, no. 23.
DOI: https://doi.org/10.12775/RA.2016.014   Google Scholar

Kaszubska-Dziergas P., (2000) Rodzicielstwo zastępcze w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim, Szkice Kędzierzyńsko-Kozielskie XXI, Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  Google Scholar

Kupczyk, A. (2021) Organizacja kształcenia i wychowania – prawne aspekty edukacji zdalnej. Zdalne zarządzanie szkołami przez organ prowadzący, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  Google Scholar

Luberadzka-Gruca, J., Wojtasińska, E., Zmarzlik, J. (2014)‘Kodeks bezpiecznej opieki w rodzicielstwie zastępczym, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.
  Google Scholar

Ministerstwo Edukacji Narodowej (2020) Kształcenie na odległość – Poradnik dla szkół, Warszawa: Departament Informacji i Promocji.
  Google Scholar

Moroz, J. (2018) ‘Fenomenografia jako metoda badania treści świadomościowych’, Pedagogika Szkoły Wyższej, no. 1.
  Google Scholar

Ustawa z 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej [Dz.U. 2011, nr 149 z późn. zm.].
  Google Scholar

Winiarski, M. (2002) ‘Dialog i współpraca nauczycieli i rodziców’, Nowa Szkoła, no. 10.
  Google Scholar

Wyka A., (1993) Badacz społeczny wobec doświadczenia, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
  Google Scholar


Published
2023-01-12

Cited by

Kaszubska-Dziergas, P., & Nycz, E. (2023). Supporting the process of organizing a child’s learning during the period of remote education in the experience of foster parents. Family Forum, 12, 209–222. https://doi.org/10.25167/FF/4777

Authors

Patrycja Kaszubska-Dziergas 

Patrycja Kaszubska-Dziergas

Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych

https://orcid.org/0000-0002-3335-0432


Authors

Edward Nycz 
https://orcid.org/0000-0002-3182-0728

Edward Nycz

Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych

https://orcid.org/0000-0002-3182-0728



Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2023 Family Forum

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.