Wspomaganie procesu organizacji uczenia się dziecka w okresie zdalnej edukacji w doświadczeniu rodziców zastępczych
Patrycja Kaszubska-Dziergas
Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk PedagogicznychEdward Nycz
Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznychhttps://orcid.org/0000-0002-3182-0728
Abstract
Tło badań: Rodzicielstwo zastępcze jest szczególnym rodzajem rodzicielstwa, które wymaga zaangażowania, poświęcenia, cierpliwości oraz odpowiednich umiejętności. Zdalne nauczanie w okresie Covid-19 było nową sytuacją zadaniową dla uczniów i ich opiekunów. Artykuł jest pewnym zapisem podmiotowej świadomości czasu zarazy lat 2020–2022.
Cel badań: Poznanie doświadczeń rodziców zastępczych w sytuacji wyznaczonych im przez system edukacyjny zachowań ułatwiających funkcjonowanie dzieci w czasie nauki zdalnej.
Metoda badawcza: Artykuł prezentuje rezultaty pilotażowych badań metodą wywiadu częściowo ustrukturyzowanego, przeprowadzonych na grupie rodziców zastępczych w marcu 2022 roku.
Osiągnięte wyniki: Analiza zebranego materiału empirycznego ukazała, że w swoich doświadczeniach i wyznaczonych im zachowaniach przez system edukacyjny – rodzice zastępczy wskazywali głównie na niedostatki współdziałania z nauczycielami i uogólnioną placówką szkoły we wspomaganiu procesu uczenia się dziecka w okresie zdalnej edukacji.
Wnioski: Świadomość zmian u badanych rodziców zastępczych uwarunkowana czynnikami zewnętrznymi zaistniałej sytuacji wskazywała na osobistą potrzebę dopasowania się do zaistniałej sytuacji edukacyjnej w celu pomocy wychowankom poddanym ich opiece.
Schlagworte:
rodzice zastępczy, proces uczenia się dziecka, zdalna edukacja, pandemiaLiteraturhinweise
Babiuch, M. (2002) Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Ciechowska M., Szymańska M. (2018) Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, cz. I., Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Google Scholar
Creswell, J.W. (2013) Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Ćwirynkało, K., Bartnikowska, U. (2018) ‘Dzieci z rodzin zastępczych w szkole. Raport o współpracy rodziców zastępczych z personelem szkoły’, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 4.
DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2018.43.07
Google Scholar
Dobrowolska, M. (2018) Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Google Scholar
Green, P., Bowden, J.A. (2009) ‘Principles of developmental phenomenography’, The Malaysian Journal of Qualitative Research, vol. 2, no. 2.
Google Scholar
Jurgiel-Aleksander, A. (2016) ‘Fenomenografia i jej poznawcze konsekwencje w świetle projektu projektu na temat doświadczeń edukacyjnych dorosłych. Refleksja badacza’, Rocznik Andragogiczny, no. 23.
DOI: https://doi.org/10.12775/RA.2016.014
Google Scholar
Kaszubska-Dziergas P., (2000) Rodzicielstwo zastępcze w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim, Szkice Kędzierzyńsko-Kozielskie XXI, Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Kupczyk, A. (2021) Organizacja kształcenia i wychowania – prawne aspekty edukacji zdalnej. Zdalne zarządzanie szkołami przez organ prowadzący, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Google Scholar
Luberadzka-Gruca, J., Wojtasińska, E., Zmarzlik, J. (2014)‘Kodeks bezpiecznej opieki w rodzicielstwie zastępczym, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.
Google Scholar
Ministerstwo Edukacji Narodowej (2020) Kształcenie na odległość – Poradnik dla szkół, Warszawa: Departament Informacji i Promocji.
Google Scholar
Moroz, J. (2018) ‘Fenomenografia jako metoda badania treści świadomościowych’, Pedagogika Szkoły Wyższej, no. 1.
Google Scholar
Ustawa z 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej [Dz.U. 2011, nr 149 z późn. zm.].
Google Scholar
Winiarski, M. (2002) ‘Dialog i współpraca nauczycieli i rodziców’, Nowa Szkoła, no. 10.
Google Scholar
Wyka A., (1993) Badacz społeczny wobec doświadczenia, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Google Scholar
Authors
Patrycja Kaszubska-DziergasPatrycja Kaszubska-Dziergas
Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych
https://orcid.org/0000-0002-3335-0432
Authors
Edward Nyczhttps://orcid.org/0000-0002-3182-0728
Edward Nycz
Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych
https://orcid.org/0000-0002-3182-0728
Statistics
Downloads
Lizenz
Copyright (c) 2023 Family Forum
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.
Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in
- Patrycja Kaszubska-Dziergas, Predictors of foster father’s engagement in foster family homes , Family Forum: Bd. 11 (2021): Compatibility of Work and Family Life