Wspomaganie procesu organizacji uczenia się dziecka w okresie zdalnej edukacji w doświadczeniu rodziców zastępczych

Patrycja Kaszubska-Dziergas

Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych

Edward Nycz

Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych
https://orcid.org/0000-0002-3182-0728

Abstract

Tło badań: Rodzicielstwo zastępcze jest szczególnym rodzajem rodzicielstwa, które wymaga zaangażowania, poświęcenia, cierpliwości oraz odpowiednich umiejętności. Zdalne nauczanie w okresie Covid-19 było nową sytuacją zadaniową dla uczniów i ich opiekunów. Artykuł jest pewnym zapisem podmiotowej świadomości czasu zarazy lat 2020–2022.
Cel badań: Poznanie doświadczeń rodziców zastępczych w sytuacji wyznaczonych im przez system edukacyjny zachowań ułatwiających funkcjonowanie dzieci w czasie nauki zdalnej.
Metoda badawcza: Artykuł prezentuje rezultaty pilotażowych badań metodą wywiadu częściowo ustrukturyzowanego, przeprowadzonych na grupie rodziców zastępczych w marcu 2022 roku.
Osiągnięte wyniki: Analiza zebranego materiału empirycznego ukazała, że w swoich doświadczeniach i wyznaczonych im zachowaniach przez system edukacyjny – rodzice zastępczy wskazywali głównie na niedostatki współdziałania z nauczycielami i uogólnioną placówką szkoły we wspomaganiu procesu uczenia się dziecka w okresie zdalnej edukacji.
Wnioski: Świadomość zmian u badanych rodziców zastępczych uwarunkowana czynnikami zewnętrznymi zaistniałej sytuacji wskazywała na osobistą potrzebę dopasowania się do zaistniałej sytuacji edukacyjnej w celu pomocy wychowankom poddanym ich opiece.

Schlagworte:

rodzice zastępczy, proces uczenia się dziecka, zdalna edukacja, pandemia

Babiuch, M. (2002) Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  Google Scholar

Ciechowska M., Szymańska M. (2018) Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, cz. I., Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
  Google Scholar

Creswell, J.W. (2013) Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Ćwirynkało, K., Bartnikowska, U. (2018) ‘Dzieci z rodzin zastępczych w szkole. Raport o współpracy rodziców zastępczych z personelem szkoły’, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 4.
DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2018.43.07   Google Scholar

Dobrowolska, M. (2018) Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  Google Scholar

Green, P., Bowden, J.A. (2009) ‘Principles of developmental phenomenography’, The Malaysian Journal of Qualitative Research, vol. 2, no. 2.
  Google Scholar

Jurgiel-Aleksander, A. (2016) ‘Fenomenografia i jej poznawcze konsekwencje w świetle projektu projektu na temat doświadczeń edukacyjnych dorosłych. Refleksja badacza’, Rocznik Andragogiczny, no. 23.
DOI: https://doi.org/10.12775/RA.2016.014   Google Scholar

Kaszubska-Dziergas P., (2000) Rodzicielstwo zastępcze w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim, Szkice Kędzierzyńsko-Kozielskie XXI, Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  Google Scholar

Kupczyk, A. (2021) Organizacja kształcenia i wychowania – prawne aspekty edukacji zdalnej. Zdalne zarządzanie szkołami przez organ prowadzący, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  Google Scholar

Luberadzka-Gruca, J., Wojtasińska, E., Zmarzlik, J. (2014)‘Kodeks bezpiecznej opieki w rodzicielstwie zastępczym, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.
  Google Scholar

Ministerstwo Edukacji Narodowej (2020) Kształcenie na odległość – Poradnik dla szkół, Warszawa: Departament Informacji i Promocji.
  Google Scholar

Moroz, J. (2018) ‘Fenomenografia jako metoda badania treści świadomościowych’, Pedagogika Szkoły Wyższej, no. 1.
  Google Scholar

Ustawa z 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej [Dz.U. 2011, nr 149 z późn. zm.].
  Google Scholar

Winiarski, M. (2002) ‘Dialog i współpraca nauczycieli i rodziców’, Nowa Szkoła, no. 10.
  Google Scholar

Wyka A., (1993) Badacz społeczny wobec doświadczenia, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
  Google Scholar


Veröffentlicht
2023-01-12

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Kaszubska-Dziergas, P., & Nycz, E. (2023). Wspomaganie procesu organizacji uczenia się dziecka w okresie zdalnej edukacji w doświadczeniu rodziców zastępczych. Family Forum, 12, 209–222. https://doi.org/10.25167/FF/4777

Authors

Patrycja Kaszubska-Dziergas 

Patrycja Kaszubska-Dziergas

Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych

https://orcid.org/0000-0002-3335-0432


Authors

Edward Nycz 
https://orcid.org/0000-0002-3182-0728

Edward Nycz

Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych

https://orcid.org/0000-0002-3182-0728



Statistics

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.