The image of the family in Polish school reading
Kornelia Czogalik
Zespół Szkolny w NędzyAbstract
This article presents the family image in Polish secondary school reading. There are no scientific studies about this field of school reality, so the conclusions come from own teacher’s practice and they are rather optimistic – the traditional family pattern is still strong and stable. The reason is that the vast majority of school reading are old (classic) books. Even the youth novels which the students read at school nowadays are the same as their parents read. We can hear that this is a defect of our school and students’ set books must become more modern. And here the problem begins, because in modern literature the family looks quite different – the parents are often divorced, the teens drink and take drugs, girls are pregnant. So the world in these books is similar to the reality that the youth live in. But the greatest problem is that there are no solutions nor indications for the youth in these books. They only show the world – like a mirror – with no pattern. Because showing directions and educating on the values isn’t important for the writers today. Teachers shouldn’t let these dangerous changes appear in Polish school. We can already see the signs of “new thinking” in the new interpretations of great literary works, for example in “Antigone” by Sophocles. In this modern reinterpretation the heroine becomes an advocate of alternative sexual models, like incest, and all her actions and words are interpreted according to the theories of gender.
Keywords:
the youth, set book, school, family, modelReferences
Biedrzycki K., Małgorzata Musierowicz i Borejkowie, Universitas, Kraków 1999, 94–96.
Butler J., Żądanie Antygony. Rodzina między życiem a śmiercią, tł. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2010, 28–39, 89–90.
Chołody M., W praktyce szkolnej: diagnozy, propozycje odczytań, postulaty, „Polonistyka” 2014, 6, 24–27.
Czupryński W., Chrześcijańskie wychowanie w rodzinie wobec współczesnych wyzwań kulturowych, w: J.J. Pawlik, Dom, rodzina, małżeństwo, Studio Poligrafii Komputerowej SQL, Olsztyn 2013, 55–65.
Duniec K., Krakowska J., Performans rodzinny, w: A. Adamiecka-Sitek, D. Buchwald (red.), Inna scena. Konstelacje rodzinne. Obraz rodziny w polskim dramacie i teatrze w perspektywie gender i queer, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2009, 129–144.
Dyczewski L., Małżeństwo i rodzina w nowoczesnym społeczeństwie, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007, 8.
Frycie S., O szkole, rodzinie i nie tylko we współczesnej prozie dla dzieci i młodzieży, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski, 2011, 39–46, 96–98.
Janicka E., Homoseksualne i antysemickie wątki w „Kamieniach na szaniec”, http://ksiazki.onet.pl/wiadomosci/homoseksualne-i-antysemickie-watki-w-kamieniach-na-szaniec/k20vp (23.09.2014).
Kania A., Wyzwania i perspektywy lektury tekstów biblijnych, „Język Polski w Gimnazjum”, 2013–2014, 4, 48–59.
Kwiatkowski W., Humanizm Saint-Exupéry’ego, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1969, 89–114.
Legutko P., Fałszywy kanon, http://kultura.wiara.pl/doc/2095630.Falszywy-kanon (20.09.2014).
Migeo M., Saint-Exupéry, tł. W. Bieńkowska, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2003, 13.
Szpakowska M., Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2003, 130–133.
Waszkiel H., Tygrys i świnka. Genderowe i queerowe tropy w konstruowaniu Obrazu rodziny we współczesnym teatrze lalek, w: A. Adamiecka-Sitek, D. Buchwald (red.), Inna scena. Konstelacje rodzinne. Obraz rodziny w polskim dramacie i teatrze w perspektywie gender i queer, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2009, 213–224.
Wojtalik M., „50 twarzy Greya” i „Gra o tron” wśród szkolnych lektur?, http://polska.newsweek.pl/lista-lektur-szkolnych-propozycje-zmian-newsweek-pl,arykuły28644 (23.09.2014).
Zygardowicz D., Romantyczna miłość i Adam Mickiewicz, Spółka Wydawnicza Heliodor, Warszawa 2005, 34–38.