Family education and the Church authority among secondary school students

Weronika Pańków

Uniwersytet Opolski

Agnieszka Rak

Uniwersytet Opolski


Abstract

The modern world is characterised by the lack of stability and by providing the choice amongst many, often conflicting values. In such conditions education of the young generation in the spirit of higher values, which are the bases for a mature understanding of faith, becomes extremely important and, at the same time, difficult. Religious education in the family is a foundation introducing young people into the world of faith and closeness to God. Unfortunately, more and more often the family ceases to be a carrier of the most crucial values – commonly, the parenting authority crisis is spoken of. In this crisis, the crisis of the Church should also be noticed.
The research carried out by the team of PhD students from the University of Opole aimed to show the youth’s attitude towards religion. The research was carried out on the sample group of 590 high school students. The method of diagnostic survey was used. The goal of the study was to get to know the opinion of the youth on the authority of the Church and the role of family in the religious education.
The participating young people notice that Church is going through a crisis. They see its sources mainly in inappropriate behaviour of some of the clergy. The analysis of the research indicates at the same time that the family is still an authority for youngsters. However, it should be emphasised that the quality of religious education in the family home becomes a question mark. The family stops being a carrier of religious values. It can be recognised as the source of crisis of the Church’s authority, which strongly and unequivocally favours higher values. This was evident in the answers of young people who recognise the Church’s authority, as they were more often motivated by the moral rules consistent with the teachings of the Church, as opposed to the respondents rejecting the Church’s authority.

Keywords:

education, family, youth, authority, Church

Adamski F., Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej, Kraków 1982.
Bilska-Wodecka E., Człowiek religijny i związki wyznaniowe w przestrzeni miasta w XX w. i na początku XXI w., Kraków 2012.
Boguszewski R., Ocena obecnej sytuacji Kościoła katolickiego oraz oczekiwania wobec nowego papieża, Warszawa 2013, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/­2013/K_037_13.PDF (20.06.2014).
Boguszewski R., Religijność a zasady moralne, Warszawa 2014, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_015_14.PDF (20.06.2014).
Boguszewski R., Religijność polskiej wsi, Warszawa 2014, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_003_14.PDF (20.06.2014).
Dębowski J., Autorytet, w: S. Jedynak (red.), Mały słownik etyczny, Bydgoszcz 1999, 8.
Dziewiecki M., Perspektywa rozwoju, „Wychowawca” 2012, 10, 21.
Goćkowski J., Autorytet, w: A. Kojder i in. (red.), Encyklopedia socjologii, Warszawa 1998, 48–49.
Górnicka B., Rodzina w działalności profilaktycznej wobec dzieci i młodzieży, w: M. Hanulewicz, D. Widelak (red.), Profilaktyka społeczna w środowisku otwartym. Konteksty krajowe i zagraniczne, Opole 2007, 109–120.
Jan Paweł II, Posynodalna Adhortacja Apostolska „Christifideles Laici", Rzym 1988.
Jasiński Z., Stosunek polskiej młodzieży do wiary, w: M. Worbs (red.), W przestrzeni wiary, Opole 2013, 135–162.
Karwatowska M., Autorytet w opiniach młodzieży, Lublin 2012.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2012.
Kielar-Turska M., O zmienności autorytetu, „Wychowawca” 2012, 10, 5–9.
Kozera-Mikuła P., Kryzys wartości w okresie adolescencji, „Wychowawca” 2014, 4, 20–22.
Kuczkowski S., Psychologia religii, Kraków 1993.
Kumaniecki K., Słownik łacińsko-polski, Warszawa 1982.
Mariański J., Czy ufamy Kościołowi, http://gosc.pl/doc/983186.Czy-ufamy-Kos­ciolowi (20.06.2014).
Mariański J., Nowe wymiary zróżnicowania religii w Polsce, w: A. Kojder (red.), Jedna Polska. Dawne i nowe zróżnicowania, Kraków 2007, 177–207.
Mariański J., Religijność w procesie przemian, Warszawa 1991.
Milerski B., Prywatyzacja religijności młodzieży polskiej. Raport z badań, ,,Rocznik Teologiczny”, 1997, 47–84.
Myrdzik B., Idol jako wzór osobowy dorastającej młodzieży, w: B. Myrdzik, M. Karwatowska (red.), Relacje między kulturą wysoką a popularną w literaturze, języku i edukacji, Lublin 2005, 59–70.
Pankowski K., O problemach Kościoła w Polsce, Warszawa 2013, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_145_13.PDF (20.06.2014).
Rogowski C., Pedagogika religii, Toruń 2011.
Róg A., Orzechowska M., Wychowanie do wartości, „Edukacja i Dialog” 2004, 4, 11–18.
Sakowicz E., Sekty – wyzwaniem do dialogu?, w: B. Wujek (red.), Nowe religie i sekty wyzwaniem dla Kościoła? Materiały z sesji misyjno-pastoralnej, Warszawa 1994, 176–190.
Szymczak M. (red.), Słownik Języka Polskiego, Warszawa 1998, 466.
Wagner I., Stałość czy zmienność autorytetów. Pedagogiczno-społeczne studium funkcjonowania i degradacji autorytetu w zmieniającym się społeczeństwie, Kraków 2005.
Walesa Cz., Rozwój religijności człowieka, t. 1: Dziecko, Lublin 2005.
Wciórka B., Co łączy Polaków z parafią, Warszawa 2005, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2005/K_049_05.PDF (20.06.2014).
Wojciechowski M., Kościół, w: B. Kaczorowski (red.), Nowa Encyklopedia Powszechna PWN, t. 7, Warszawa 2004.
Wysocka E., Młodzież a religia. Społeczny wymiar religijności młodzieży, Katowice 2000.
Żebrowska M., Łuczyńska B., Problem autorytetu rodziców w świetle badań nad nieletnimi z zakładów wychowawczych i poprawczych, „Psychologia Wychowawcza” 1969, 4, 381–397.

Published
2019-04-17

Cited by

Pańków, W., & Rak, A. (2019). Family education and the Church authority among secondary school students. Family Forum, 4, 141–162. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/ff/article/view/852

Authors

Weronika Pańków 

Authors

Agnieszka Rak 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.