Zgłaszanie tematów badawczych do nowego numeru „Family Forum” możliwe jest do końca kwietnia (na przykład: do numeru za rok 2020 – do końca kwietnia 2020 r.) Artykuły do najnowszego numeru „Family Forum” należy zgłaszać do końca lipca (na przykład do numeru za 2020 – do końca lipca 2020 r.).
- Zasady publikowania
Redakcja „Family Forum” przyjmuje do oceny i publikacji jedynie oryginalne artykuły naukowe oraz recenzje i sprawozdania z konferencji dotyczące problematyki małżeństwa i rodziny.
W czasopiśmie „Family Forum” publikowanie artykułów jest nieodpłatne.
- Procedura recenzowania
Redakcja „Family Forum” prowadzi procedurę recenzowania artykułów naukowych zgodnie z „Podstawowymi zasadami recenzowania publikacji w czasopismach” zamieszczonymi na stronie internetowej MNiSW (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego). Oznacza to, że proces recenzowania przebiega z zachowaniem zasad poufności, czyli autor (autorzy) i recenzenci nie znają swoich tożsamości (tzw. procedura double-blind review).
Wszelkie krytyczne uwagi recenzenta (recenzentów) wymagają szczegółowego ustosunkowania się autora (autorów) artykułu. Korespondencja pomiędzy autorem i recenzentami odbywa się za pośrednictwem Redakcji „Family Forum”. Wszystkie przyjęte uwagi powinny być uwzględnione w korekcie pracy. W przypadku uwag dyskusyjnych wymagana jest jasna i jednoznaczna argumentacja, wskazująca podstawy braku zgodności autora z opinią recenzenta.
Artykuł może być skierowany do druku jedynie w przypadku dwóch, jednoznacznie pozytywnych recenzji. W sytuacji jednej negatywnej recenzji i jednej pozytywnej Redakcja powołuje trzeciego recenzenta, którego ocena decyduje o skierowaniu tekstu do druku bądź odrzuceniu.
Teksty, które nie mają charakteru naukowego (recenzje, sprawozdania, wywiady oraz opis wydarzeń) nie wymagają recenzji i są kwalifikowane do druku bezpośrednio przez Redakcję.
- Uwagi dotyczące przygotowania tekstu
Artykuły naukowe:
Teksty powinny dotyczyć szeroko pojętej problematyki małżeństwa oraz rodziny, szczególnie tematyki numeru.
Objętość tekstu: od 40 000 do 51 000 znaków (łącznie ze spacjami, przypisami i bibliografią). Odstępstwa od tej reguły muszą być indywidualnie uzgodnione z Redakcją.
Dopuszczalne jest publikowanie w językach: angielskim, niemieckim oraz polskim.
Tekst powinien zawierać śródtytuły.
Kolejność elementów w artykule:
- tytuł artykułu w języku oryginalnym. Tytuł powinien być krótki i wskazywać precyzyjnie, o czym jest artykuł. Dobrze jest zamieścić w tytule przynajmniej część słów kluczowych i nazwy własne;
- tytuł artykułu w języku angielskim;
- abstrakt w języku angielskim (w polskim, niemieckim może być, ale będzie zamieszczony tylko na stronie internetowej artykułu i przesłany do baz danych). Abstrakt powinien w jak najmniejszej ilości słów przedstawiać treść artykułu. Powinien koniecznie wyjaśniać:
- a) tło;
- b) cele;
- c) metodykę;
- d) wyniki;
- e) wnioski.
- słowa kluczowe angielskie;
- tekst główny. W tekście powinny konsekwentnie pojawiać się słowa kluczowe bądź synonimy;
- bibliografia załącznikowa w artykule musi być określona angielskim słowem References.
Redakcja wymaga dokładnie takiego układu elementów artykułu i w przypadku stwierdzenia braków tekst nie zostanie przyjęty do procedowania recenzyjnego.
Zapis bibliograficzny
Redakcja „Family Forum” wymaga stosowania systemu Harvard references format 1 (2017) albo Cite Them Right 12th edition – Harvard (2022) przy cytowaniu publikacji.
Podrecznik_cytowania_styl_Harvard_PL_v_02
Redakcja zaleca także stosowanie menedżerów bibliografii, takich jak: Zotero, Mendeley czy End Note. Sugerujemy stosowanie menedżera Zotero, gdyż ma 2 istotne zalety: a) działa na poważnych systemach operacyjnych (Windows, Mc OS, Linux); b) jest darmowy.
Krótki podręcznik (w języku polskim) można obejrzeć tu: http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/dlaczego-warto-uzywac-menedzera-bibliografii/. Są tam informacje: jak pobrać i zainstalować darmowego menedżera bibliografii; jak zintegrować z edytorem teksów oraz jak zintegrować z przeglądarką internetową. Ponadto są informacje, skąd pobierać dane bibliograficzne o publikacjach oraz jak przetwarzać takie informacje.
Jeżeli PT. Autorzy zdecydują się na korzystanie z menedżera bibliografii (lub już od jakiegoś czasu z takiego oprogramowania korzystają) prosimy o pobranie stylu cytowań Harvard references format 1 (2017) albo Cite Them Right 12th edition – Harvard (2022), który można pobrać z: w edytorze tekstu ikonka „koła zębatego” – (Set Document Preferences) / Zarządzaj stylami / Pobierz dodatkowe style / w oknie „Style Search” proszę wpisać: Harvard i wybrać: Harvard references format 1 (2017) albo Cite Them Right 12th edition – Harvard (2022).
Opis stylu cytowań Harvard references format 1 (2017) albo Cite Them Right 12th edition – Harvard (2022) można znaleźć np. tu:
https://www.mendeley.com/guides/harvard-citation-guide
Można też skorzystać z automatycznego tworzenia bibliografii:
https://www.citationmachine.net/harvard/cite-a-book
Akceptowalne formaty tekstu: *.odt, *.doc, *.docx, *.rtf (inne formaty możliwe po wcześniejszym uzgodnieniu z redaktorem technicznym).
Akceptowalne formaty graficzne: *.eps, *.ps, *.jpeg, *.png, *.gif, *.bmp (inne formaty możliwe po wcześniejszym uzgodnieniu z redaktorem technicznym) w minimalnej rozdzielczości 300 dpi.
Nota biograficzna o Autorze:
Kilkuzdaniowa informacja o autorze; koniecznie należy zamieścić afiliację, obszary badawcze oraz tytuły znaczących publikacji, a także służbowy adres e-mail oraz ORCID.
Recenzje publikacji zwartych:
Długość tekstu od 6 000 do 10 000 znaków, łącznie ze spacjami.
W przypadku publikacji obcojęzycznych – w j. polskim lub angielskim, w przypadku publikacji polskojęzycznych – w j. angielskim.
Opis publikacji recenzowanej powinien zawierać następujące dane: autora/redaktora, tytuł, podtytuł, wydawnictwo, miejsce i rok wydania, ISBN liczba stron, DOI (jeśli jest).