Przekonania młodzieży licealnej i akademickiej na temat osób starszych – perspektywa familiologiczna
Beata Lucyna Szluz
Uniwersytet RzeszowskiAnna Kanios
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w LublinieAbstrakt
Procesy demograficznymi, tj. wydłużanie się czasu trwania życia i wzrost odsetka seniorów w ogólnej populacji, przyczyniają się i stają się impulsem do tego, że funkcjonowanie osób starszych staje się coraz częściej przedmiotem analiz badawczych. Celem artykułu uczyniono zobrazowanie przekonań osób będących w różnej fazie dorosłości na temat funkcjonowania osób starszych w rodzinie, z uwzględnieniem różnic w percepcji pomiędzy młodzieżą szkolną i akademicką. Główny problem badawczy brzmi: Jakie są przekonania osób będących w różnej fazie dorosłości na temat funkcjonowania osób starszych w rodzinie i czy istnieją różnice w tym zakresie pomiędzy młodzieżą szkolną i akademicką? Zastosowano narzędzie w postaci kwestionariusza ankiety autorstwa A. Kanios, M. Czechowskiej-Bielugi, A. Weissbrot-Koziarskiej, R. Krawczyk, P. Zielińskiej. Przeprowadzono badania wśród 1084 uczniów i studentów z 9 polskich województw (opolskiego, śląskiego, podlaskiego, dolnośląskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, mazowieckiego, małopolskiego, podkarpackiego). Badania pozwoliły ukazać obraz życia rodzinnego w percepcji młodzieży licealnej i akademickiej w perspektywie gerontologicznej.
Słowa kluczowe:
rodzina, starość, młodzież, relacje międzygeneracyjne, przekonaniaAutorzy
Beata Lucyna SzluzAutorzy
Anna KaniosStatystyki
Downloads
Inne teksty tego samego autora
- Anna Kanios, Anna Bocheńska-Brandt, Anga Engelke-Herrmannsfeldt, Rola rodziny w procesie zdrowienia osób z zaburzeniami psychicznymi – polsko-niemieckie badania porównawcze , Family Forum: Tom 12 (2022): Przemiany rodziny