Wybrane aspekty pracy z rodziną w opinii kuratorów sądowych
Sławomir Stasiorowski
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w WarszawieAgnieszka Lewicka-Zelent
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniehttps://orcid.org/0000-0002-6967-8966
Abstrakt
W procesie zwiększania efektywności pracy kuratorów rodzinnych niezwykle ważne są ich opinie na temat wykonywanej przez nich pracy. Dlatego celem artykułu jest poznanie ich opinii na temat wybranych aspektów zadań podejmowanych w ramach obowiązków służbowych. Na przełomie roku 2020 i 2021 przeprowadzono wywiady indywidualne z 13 kuratorami rodzinnymi, którzy podzielili się swoimi opiniami na temat pozytywnych i negatywnych aspektów swojej pracy. Odnieśli się również do swojego poczucia bezpieczeństwa, roli jaką pełnią oraz trudności, na jakie napotykają podczas pandemii. Uzyskane od osób badanych informacje stanowią podstawę do przeprowadzenia badań ilościowych oraz zaproponowania zmian legislacyjnych.
Słowa kluczowe:
oddziaływania resocjalizacyjne na rodzinę, kurator sądowy, wykonywanie orzeczeń rodzinnych i nieletnich, wywiad środowiskowy, resocjalizacja nieletnichBibliografia
Hołyst B. and Wojtera E. (2013) Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich, Warszawa.
Google Scholar
Kopeć-Chrościńska M. (1984) Kurator sądowy – zadania profilaktyczne i resocjalizacyjne, Warszawa.
Google Scholar
Kwadrans Ł. (2019) Metody pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich, Warszawa.
Google Scholar
Lewicka-Zelent A. and Lasota A. (2018) ‘Uczestnictwo kuratora sądowego w kontaktach rodziców z dzieckiem. Wybrane zagadnienia ogólne w świetle projektu kodeksu rodzinnego’, Probacja, no 1, pp. 5–24.
Google Scholar
Ostrihanska Z. and Greczuszkin A. (2000) Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Lublin.
Google Scholar
Paszkiewicz A. (2012) Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Lublin.
Google Scholar
Stasiorowski S. (2018a) ‘Rola kuratora sądowego w systemie readaptacji społecznej skazanych w prognozowaniu przestępczości’, w: Prognozowanie kryminologiczne w wymiarze społecznym, red. B. Hołyst, N. Malec and Z.M. Wawrzyniak, vol. 2, Szczytno.
Google Scholar
Stasiorowski S. (2018b) Metody pracy resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach karnych, Warszawa.
Google Scholar
Stasiorowski S., ‘Podstawowe czynniki wpływające na funkcjonowanie systemu readaptacji społecznej skazanych- diagnoza i rozwój’, Roczniki Pedagogiczne 2019, vol. 11 (47), pp. 452–457.
DOI: https://doi.org/10.18290/rped.2019.11s-26
Google Scholar
Szymanowski T. (2003), ‘Kuratorzy sądowi i zadania przez nich wykonywane po dokonanej reformie’, Archiwum Kryminologii, vol. 4, pp. 67–113.
Google Scholar
Wojtera-Stasiorowska E. and Stasiorowski S. (2020) Geneza i rozwój kurateli sądowej w Polsce na przełomie wieków, Legislacja w Polsce w latach 1918–2018, Warszawa.
Google Scholar
Wojtera-Stasiorowska E. (2018) ‘Prognoza zadań kuratorskiej służby sądowej jako czynnika regresji przestępczości do 2022 r.’, w: Prognozowanie kryminologiczne w wymiarze społecznym, B. Hołyst, N. Malec and Z.M. Wawrzyniak (ed.), vol. 2, Szczytno, pp. 481–491.
Google Scholar
Akty prawne
Google Scholar
Dekret w przedmiocie utworzenia sądów dla nieletnich, 1919, poz. 171.
Google Scholar
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, 1964, poz. 59.
Google Scholar
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, 1997, poz. 53.
Google Scholar
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, 1982, poz. 230.
Google Scholar
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, 1994, poz. 882.
Google Scholar
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, 2001, poz. 1071.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w przedmiocie urządzenia sądów dla nieletnich, 1919.
Google Scholar
MS-S40 Sprawozdanie z działalności kuratorskiej służby sądowej, 2021.
Google Scholar
Autorzy
Sławomir StasiorowskiSławomir Stasiorowski – doktor nauk prawnych, radca prawny prowadzący Kancelarię radcy prawnego, adiunkt Wydziału Nauk Społecznych Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, wcześniej wykładowca m.in. Uniwersytetu w Białymstoku oraz Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Jest wieloletnim wykładowcą Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury; w latach 2005–2020 zawodowy kurator sądowy dla dorosłych oraz rodzinny, w latach 2010–2013 delegat Krajowej rady Kuratorów; w latach 2012–2018 delegowany do Ministerstwa Sprawiedliwości do nadzoru nad pracą kuratorów sądowych; w latach 2015–2018 desygnowany przez Prezesa Rady Ministrów do Rady Głównej ds. Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym jako przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości; od 2013 roku prowadzi szkolenia zawodowe, m.in. dla kuratorów sądowych, funkcjonariuszy Policji, Służby Więziennej, pracowników pomocy społecznej, organizacji pozarządowych oraz samorządów – dotyczące w szczególności readaptacji społecznej oraz metodyki pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej i profilaktycznej. Był kierownikiem badań realizowanych dla Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości nt. „Metody pracy resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach karnych”, które ukazały się w formie raportu w 2018 r.
Przykładowe publikacje:
Rola kuratora sądowego w systemie readaptacji społecznej skazanych w prognozowaniu przestępczości [w:] Prognozowanie kryminologiczne w wymiarze społecznym, Tom 2, red. Brunon Hołyst PWN 2018, ss. 45, ISBN 978-83-01-20469-3.
Deontologia zawodu kuratora sądowego w perspektywie 100-lecia kuratorskiej służby sądowej [w:] Prawo jako zawód i powołanie. Deontologia i etos zawodowy polskich prawników w badaniach socjologicznych. Red. A. Syryt, S.H. Zaręba, M Zarzecki, Wyd. WWS, Warszawa 2018; ISBN 978-83-66223-02-8, ss. 23.
Podstawowe czynniki wpływające na funkcjonowanie systemu readaptacji społecznej skazanych – diagnoza i rozwój. Roczniki Pedagogiczne 11 (47), Annales Pedagogiues, KUL 2019; ISSN 2080-850X; ss. 20.
Rola Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych w społecznej readaptacji osób odbywających karę pozbawienia wolności, Studia Prawnicze KUL, 2021, ss. 16. DOI: 10.31743/sp.5745; Part of ISSN: 2719-4264; Part of ISSN: 1897-7146
Mechanizmy finansowe wspierające oddziaływania Służby Więziennej na rzecz readaptacji społecznej osób odbywających karę pozbawienia wolności. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J - Paedagogia-Psychologia 2021, ss. 19; DOI: 10.17951/j.2020.33.4.49-67; Part of ISSN: 0867-2040.
Tematyka badawcza:
Polityka kryminalna oraz karna państwa
Wykonywanie orzeczeń w sprawach karnych
System polskiej probacji
Resocjalizacja stosowana – metody oddziaływań wychowawczo-resocjalizacyjnych, profilaktycznych i kontrolnych realizowane przez polskie służby korekcyjne
System readaptacji społecznej osób zwalnianych z jednostek
https://orcid.org/0000-0002-5451-6171
Autorzy
Agnieszka Lewicka-Zelenthttps://orcid.org/0000-0002-6967-8966
dr hab. Agnieszka Lewicka-Zelent, prof. UMCS – pedagog specjalny: pedagog resocjalizacyjny, tyflopedagog, oligofrenopedagog; Prodziekan ds. Jakości Kształcenia na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UMCS; autorka ponad stu publikacji z zakresu pedagogiki, penitencjarystyki, kryminologii, komunikacji i mediacji; mediator i trener mediacji; autor programów profilaktycznych, wychowawczych i resocjalizacyjnych oraz ich realizator w szkołach, zakładach karnych, organizacjach pozarządowych.
Najważniejsze publikacje (monografie):
Lewicka A., 2006, Rozwijanie empatii u studentów pedagogiki specjalnej, Lublin, Wyd. UMCS, ss. 247.
Lewicka-Zelent A., 2010, Obniżanie poziomu przemocy i lęku młodzieży gimnazjalnej, Lublin, Wyd. UMCS, ss. 130.
Lewicka A., Grudziewska E., 2010, Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin, Wyd. UMCS, ss. 219.
Lewicka-Zelent A., Korona K., Lesiuk M., 2013, Psychospołeczne funkcjonowanie uczestników programu resocjalizacyjnego ,,Uwolnij swoje emocje. Uwolnij siebie”, Lublin, Wyd. EPISTEME, ss.168.
Lewicka-Zelent A., 2014, Analiza zasobów osobistych uczestników szkolnego warsztatu mediacyjnego, Opole, Wyd. SCRIPTORIUM, ss. 231.
Lewicka-Zelent A., 2014, Klimat szkół gimnazjalnych. Diagnoza weryfikacyjna programu "Mediacja w szkole", Opole, Wyd. SCRIPTORIUM, ss. 248.
Lewicka-Zelent A., 2015, Uwarunkowania gotowości nieletnich do zadośćuczynienia w paradygmacie sprawiedliwości naprawczej, Lublin, Wyd. UMCS, ss. 330.
Lewicka-Zelent A., 2017, Gotowość osób pozbawionych wolności do zadośćuczynienia osób, UMCS Lublin, ss. 279.
Lewicka-Zelent A., Klimczak W., Trojanowska E., 2020, Przemoc w rodzinie wobec kobiet z wyższym wykształceniem. Indywidualne studium przypadku, UMCS Lublin, ss. 180.
Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., 2020, Uwarunkowania poczucia własnej godności osób pozbawionych wolności, Wyd. APS Warszawa, ss. 174.
Tematyka badawcza:
kompetencje psychospołeczne osób w różnych rolach społecznych i zawodowych;
sprawiedliwość restytucyjna oraz mediacja w sprawach: karnych, nieletnich, rodzinnych, szkolnych;
profilaktyka społeczna;
resocjalizacja nieletnich;
readaptacja społeczna osób pozbawionych wolności;
funkcjonowanie członków społeczności szkolnych w zmieniających się warunkach społeczno-politycznych.
https://orcid.org/0000-0002-6967-8966
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Family Forum
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.