Wartości małżeńskie i ich znaczenie w teorii gender

Paulina Zalewska

Uniwersytet Opolski


Abstrakt

Współcześnie w debacie publicznej, bardzo często porusza się tematy związane z płciowością i seksualnością. Celem niniejszego artykułu jest pokazanie, jak ideologia gender odnosi się do podstawowych wartości małżeńskich. Spróbuje też wskazać, jakie to może nieść skutki dla małżonków, ale też społeczeństwa. Cele pomocnicze mają pomóc w całościowym zrozumieniu tematu i precyzują najważniejsze pojęcia z nim związane. Artykuł na początku przypomina, czym jest małżeństwo, podając klasyczne definicje. Wyjaśnia jego najważniejsze i podstawowe wartości takie jak: miłość, płciowość, płodność i nierozerwalnością, a także ukazując ich budujący charakter dla małżeństwa. Następnie poznajemy podstawowe definicje gender. Dowiadujemy się, że według genderystów, płeć to tylko konstrukt społeczny, który nie ma nic wspólnego z płcią biologiczną. Dlatego może ona być dowolnie kształtowana w trakcie życia. Ostatnia część artykułu zawiera odniesienia gender do fundamentalnych wartości małżeńskich. Dzięki czemu można zauważyć, jak gender podchodzi do wartości związku małżeńskiego, jak wpływa na małżeństwo. W gender wiele aspektów życia małżeńskiego, a co za tym idzie, także rodzinnego jest zupełnie innych.

Słowa kluczowe:

gender, płeć, małżeństwo, wartości

Adamski F., Rodzina: wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002.
Arystoteles, Etyka Nikomachejska, Warszawa 2007.
Benedykt XVI, Encyklika „Deus caritas est”, Katowice 2006.
Białecka B., Dlaczego gender jest groźne?, http://www.m.deon.pl/inteligentne-zycie/psychologia-na-co-dzien/art,605,dlaczego-gender-jest-grozne.html, (19.05.2013).
Brighouse H., Wright W.O., Strong gender egalitarianism, w: J.C. Gornick, M.K. Meyers (red.), Gender Equality. Transforming Family Divisions of Labor. The Real Utopias project, t. 6, London – New York 2009, 79–91.
Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003.
Ewertowski S., Karta Praw Podstawowych UE w kontekście „Gender Mainstreaming”, w: A. Jucewicz, M. Machinek (red.), Idea gender jako wyzwanie dla teologii, Olsztyn 2009, 187–203.
Fijałkowski W., Ku afirmacji życia, Warszawa 2003.
Fijałkowski W., Ukazać prawdę, „Naturalne Planowanie Rodziny” 1999, 3, 15–27.
Gender, http://pl.wikipedia.org/wiki/Gender, (12.08.2014).
Glombik K., Zagadnienia moralne małżeństwa i rodziny. Skrypt dla studentów kierunku nauk o rodzinie Wydziału Teologicznego UO, Opole 2013.
Gocko J., Elementy polityki prorodzinnej państwa, w: K. Jeżyna, T. Zadykowicz (red.), Miłość, wierność i uczciwość małżeńska. Przesłanie moralne Kościoła, Lublin 2006, 27–43.
Grochola-Szczepanek H., Kobiecość, męskość czy może płeć komplementarna i neutralna, „Alma Mater” 2008, 101, 62–67.
Grochowska I., Integralny wymiar ludzkiej seksualności w modelu SPICE profesora Thomasa Hilgersa, „Fides et Ratio” 2011, 3, 5–15.
Jan Paweł II, Encyklika „Evangelium vitae", Lublin 1997.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym „Familiaris consortio", Lublin 1987.
Jan Paweł II, List do rodzin „Gratissimam sane", Opole 1994.
Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Tekst z objaśnieniami Sekretariatu Konwencji, tł. M.A. Nowicki, Kraków 2003.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2012.
Kluzowa K., Slany K., Przemiany realizacji funkcji prokreacyjnej w rodzinie, w: B. Mierzwiński, E. Dybowska (red.), Oblicze współczesnej rodziny polskiej, Kraków 2003, 63–95.
Kocik L., Społeczna kondycja rodziny w procesie globalizacji systemu aksjonormatywnego, w: B. Mierzwiński, E. Dybowska (red.), Oblicze współczesnej rodziny polskiej, Kraków 2003, 19–29.
Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, Wytyczne wychowawcze w odniesieniu do ludzkiej miłości. Zasadnicze cechy wychowania seksualnego, F. Mąkinia (red.), Poznań 1984.
Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego i o godności jego przekazywania. Odpowiedzi na niektóre aktualne zagadnienia „Donum vitae”, Poznań 2001.
Kongregacja Nauki Wiary, Uwagi dotyczące projektów legalizacji związków między osobami homoseksualnymi, Poznań 2003.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej 1997.
Małżeństwo, http://sjp.pwn.pl/slownik/2481015/małżeństwo, (09.08.2014).
Mandal E., Kobiecość i męskość w psychologii, w: A. Barska, E. Mandal (red.), Tożsamość społeczno-kulturowa płci, Opole 2005, 29–43.
Morciniec P., Małżeństwo i rodzina w zderzeniu z gender, w: A. Bartoszek (red.), Familiaris splendor. Piękno życia rodzinnego jako wyzwanie dla społeczeństwa i Kościoła, Piekary 2011, 71–88.
Morciniec P., Płciowość w teorii gender – krytyka i bilans skutków, w: P. Morciniec (red.), Miłość, płciowość, płodność, Opole 2007, 117–130.
Nagórny J., Płciowość ludzka – z perspektywy chrześcijańskiego personalizmu, w: J. Nagórny, M. Pokrywka (red.), Płciowość ludzka w kontekście miłości: przesłanie moralne Kościoła, Lublin 2005, s. 19–117.
Pawłowicz J.J., Ideologia gender realnym zagrożeniem dla rodziny, „Teologia i Moralność” 2012, 11, 139–154.
Pokrywka M., Antropologiczne podstawy moralności małżeństwa i rodziny, Lublin 2011.
Raport organizacji pozarządowych, Sytuacja kobiet w Polsce, Warszawa 1995.
Rostowski J., Zarys psychologii małżeństwa, Warszawa 1987.
Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2006.
Sobkowiak J., Gender w perspektywie „nowego porządku moralnego”, http://www.jaroslawsobkowiak.pl/wp-content/uploads/2009/03/30-gender-a-nowy-porzadek-moralny.pdf, (09.12.2012).
Sobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim „Gravissimum educationis”, Poznań 2001.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, Poznań 2005.
Styczeń T., Ciało jako „znak obrazu Stwórcy”, w: T. Styczeń (red.), Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. O Jana Pawła II teologii ciała, Lublin 1981.
Szkodoń J., Nierozerwalność małżeństwa w nauczaniu Kościoła w Polsce w latach 1945–1982, w: A.L. Szafrański (red.), Małżeństwo i rodzina w świetle nauki Kościoła i współczesnej teologii, Lublin 1985, s. 147–199.
Szlendak T., Socjologia rodziny: ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010.
Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna. tł. F.W. Bednarski, Londyn 1970.
Ustawa z 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Warszawa 2010.
Wieczorek K., Miłość jako dar i tajemnica. Od Miłości i Odpowiedzialności do Deus caritas est, w: P. Morciniec (red.) Miłość, płciowość, płodność: aktualne problemy etyki seksualnej, Opole 2007, s. 11–25.
Wojaczek K., Małżeńskie obdarowanie – kontekst usytuowania i prawidłowego rozwoju prokreacyjnej funkcji rodziny, w: P. Morciniec (red.), Miłość, płciowość, płodność: aktualne problemy etyki seksualnej, s. 161–190.
Wyrostkiewicz M., Główne idee i status „filozofii gender”, w: A. Jucewicz, M. Machinek (red.), Idea gender jako wyzwanie dla teologii, Olsztyn 2009, 55–65.
Pobierz


Opublikowane
2019-04-17

Cited By / Share

Zalewska, P. (2019). Wartości małżeńskie i ich znaczenie w teorii gender. Family Forum, 4, 89–106. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/ff/article/view/849

Autorzy

Paulina Zalewska 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.