Published: 2021-07-09

Criticism of the Catholic Liturgical Music in polemics and reports from the second half of the 18th century

Mariusz Urban
Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars
Section: Muzyka w liturgii
DOI https://doi.org/10.25167/ls.3604

Abstract

Proces zeświecczenia muzyki pisanej na potrzeby Kościoła katolickiego nasilał się przez cały wiek XVIII, osiągając swą kulminację pod koniec stulecia. Szczególnie podatny na wpływy muzyki świeckiej był nurt concertato, w ramach którego kompozytorzy nader często eksponowali elementy stylu neapolitańskiego i weneckiego. Przejmowanie wzorców obcych przestrzeni sacrum doprowadziło w konsekwencji do rozluźnienia związków między muzyką a wymową i przebiegiem czasowym akcji liturgicznej. Nasilający się kryzys muzyki katolickiej wywołał reakcję zarówno ze strony Magisterium Kościoła jak i kierujących się ideami oświeceniowymi władców świeckich. Zarządzane reformy nie przyczyniły się jednak do poprawy sytuacji, o czym świadczą liczne wypowiedzi osób postronnych: publicystów, redaktorów prasowych, teoretyków muzyki oraz kompozytorów. Swoje obserwacje wyrażali oni w różnego rodzaju dokumentach: publikacjach polemicznych, satyrach, sprawozdaniach i dziennikach z podróży po krajach ówczesnej Europy. Lektura tych źródeł dostarcza cennych informacji na temat rzeczywistego stanu, w jakim pod koniec XVIII stulecia znajdowała się katolicka muzyka liturgiczna.

Keywords:

Catholic Church Music, Liturgical Music, Secularisation, 18th century, Josephinism.

Citation rules

Urban, M. (2021). Criticism of the Catholic Liturgical Music in polemics and reports from the second half of the 18th century. Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars, 57(1), 195–216. https://doi.org/10.25167/ls.3604

Cited by / Share


This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.