Publié le: 2019-07-03

EL GRECO – TEOLOGIA UKRYTA W GEŚCIE

Radosław Chałupniak
Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars
Rubrique: Sztuka sakralna
DOI https://doi.org/10.25167/ls.403

Résumé

Na obrazach El Greco można zaobserwować różne ważne gesty. Jeden z nich powtarza się wielokrotnie – tajemniczy gest, który niemal jak podpis występuje na wielu malowidłach stworzonych przez artystę: złączone dwa palce (środkowy i serdeczny) oraz oddzielone od nich kciuk, wskazujący i mały. Specjaliści od twórczości El Greca przedstawiają różne rozwiązania (gest oratorski, gest przysięgi, gest typowy dla manierystów, gest żydowski czy pokutny związany z duchowością jezuitów, gest masoński, jedna z mudr – symbolicznych gestów energetycznych, gest laktacyjny – pseudo­zygodaktyliczny). Autor artykułu wskazuje przede wszystkim interpretację teologiczną tego gestu: wyznanie wiary w Trójjedynego Boga i w Jezusa Chrystusa – Boga–Człowieka. Gest był swoistą modlitwą artysty, stawaniem w Bożej obecności i oddaniem hołdu Najwyższemu. Umieszczany w przestrzeni sakralnej miał zapraszać do wejścia w tajemnicę wiary i żywego włączenia się w liturgię Kościoła, łączącą świat widzialny i niewidzialny, realny i symboliczny, przyrodzony i nadprzyrodzony.

Télécharger des fichiers

Règles de citation

Chałupniak, R. (2019). EL GRECO – TEOLOGIA UKRYTA W GEŚCIE. Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars, 53(1). https://doi.org/10.25167/ls.403

##plugins.themes.libcom.share##


##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##