Considerations on subjects of the educational system

Danuta Kurzyna-Chmiel

Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji

Abstract

The legislator considers the term “educational system” as one of the basic education laws. The legal term (included in the Education Law Act) “the educational system covers” lists its elements. They include, for example, various types of schools, kindergartens, alternative forms of preschool education, children’s holiday homes, centers of education. This system realizes recognized values, principles, as well as certain postulates and guidelines contained in the law. In essence, it is a collection of organizational units, whose activity is regulated by the Education Law Act. The majority of these activities are addressed to pupils. Some elements are also addressed to teachers and serve to develop them. Colleges of Social Service Workers do not fit in with the rest of the educational system.

Keywords:

system of education, education, schools, kindergartens, educational institutions

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 1991 r. Nr 95, poz. 425 z późn. zm.
  Google Scholar

Ustawa z dnia 25 lipca 1998 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, Dz.U. z 1999 r. Nr 111, poz. 759.
  Google Scholar

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. o szkolnictwie wyższym, Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365.
  Google Scholar

Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1292.
  Google Scholar

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r.o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. z 2017 r., poz. 697, 1292.
  Google Scholar

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz.U. z 2017 r. Nr 0, poz. 59 i 949.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, Dz.U. z 2010 r. Nr 161, poz. 1080.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dnia 8 czerwca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, Dz.U. z 2011 r. Nr 143, poz. 839.
  Google Scholar

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych, Dz.U. z 2013 r., poz. 369.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, Dz.U. z 2016 r., poz. 1591.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2017 r. w sprawie typów szkół artystycznych, publicznych i niepublicznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1125.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1632.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1647.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, Dz.U. z 2017 r., poz. 1606.
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 września 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1763.
  Google Scholar

Aleksander T., Kształcenie ustawiczne, [w:] Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się świecie, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 2005.
  Google Scholar

Banach C., Pozaszkolna edukacja ustawiczna wobec wyzwań i problemów polskiej transformacji oraz gospodarki opartej na wiedzy, [w:] Edukacja i animacja społeczno-kulturalna dorosłych (diagnoza – potrzeby – prognozy), red. A. Horbowski, J. Potoczny, Rzeszów 2007.
  Google Scholar

Chmielnicki P., Świadczenie usług przez samorząd terytorialny w Polsce. Zagadnienia ustrojowoprawne, Warszawa 2005.
  Google Scholar

Chrisidu-Budnik A., Korczak J., Pakuła A., Supernat J., Nauka organizacji i zarządzania, Wrocław 2005.
  Google Scholar

Duniewska Z., Jaworska-Dębska B., Michalska-Badziak R., Olejniczak-Szałowska E., Stahl M., Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. M. Stahl, Warszawa 2009.
  Google Scholar

Fundowicz S., Decentralizacja administracji publicznej w Polsce, Lublin 2005.
  Google Scholar

Gęsicki J., Samorządowy model oświaty, Warszawa 2001.
  Google Scholar

Kulesza M., O tym, ile jest decentralizacji w centralizacji, a także o osobliwych nawykach uczonych administratywistów, „Samorząd Terytorialny” 2009, nr 12.
  Google Scholar

Kurzyna-Chmiel D., Oświata jako zadanie publiczne, Warszawa 2013.
  Google Scholar

Kurzyna-Chmiel D., Wybrane formy partycypacji organizacji pozarządowych w realizację przez samorząd terytorialny oświatowych zadań publicznych, [w:] Partycypacja społeczna w samorządzie terytorialnym, red. B. Dolnicki, Warszawa 2014.
  Google Scholar

Nowacki J., Tobor Z., Wstęp do prawoznawstwa, Katowice 1991.
  Google Scholar

Pilich M., Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Warszawa 2008.
  Google Scholar

Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, t. 3, Warszawa 1992.
  Google Scholar

Ślusarczyk M., Prawo do nauki a nierówności edukacyjne, [w:] Jednostka w demokratycznym państwie prawa, red. J. Filipek, Bielsko-Biała 2003.
  Google Scholar

Zieleniewski J., Organizacja i zarządzanie, Warszawa 1969.
  Google Scholar


Published
2019-09-13

Cited by

Kurzyna-Chmiel, D. (2019). Considerations on subjects of the educational system. The Opole Studies in Administration and Law, 16(1 (3), 59–69. https://doi.org/10.25167/osap.1144

Authors

Danuta Kurzyna-Chmiel 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Author’s economic rights to published works are held by Opole University (collective works) and individual Authors (individual parts of the collective work, ones that form a separate entity).

The journal Opole Studies in Administration and Law accepts for publication only works which have not been in circulation before.

On the basis of the Regulation (2016/679) of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC (referred to as General Data Protection Regulation or RODO) Opole University, based at 11a Plac Kopernika, 45-040 Opole, is the personal data controller for all the authors publishing their works in the Opole Studies in Administration and Law.

The articles published in Opole Studies in Administration and Law are available under a licence Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).

 

For aricles till 2017 your use is permitted by an applicable exception or limitation  –  see: 
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Read more about the license CC BY-NC-ND 4.0:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

View Legal Code:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode