Rozważania na temat podmiotów systemu oświaty
Danuta Kurzyna-Chmiel
Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Etnologii i Nauk o EdukacjiAbstrakt
The legislator considers the term “educational system” as one of the basic education laws. The legal term (included in the Education Law Act) “the educational system covers” lists its elements. They include, for example, various types of schools, kindergartens, alternative forms of preschool education, children’s holiday homes, centers of education. This system realizes recognized values, principles, as well as certain postulates and guidelines contained in the law. In essence, it is a collection of organizational units, whose activity is regulated by the Education Law Act. The majority of these activities are addressed to pupils. Some elements are also addressed to teachers and serve to develop them. Colleges of Social Service Workers do not fit in with the rest of the educational system.
Słowa kluczowe:
system of education, education, schools, kindergartens, educational institutionsBibliografia
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 1991 r. Nr 95, poz. 425 z późn. zm.
Google Scholar
Ustawa z dnia 25 lipca 1998 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, Dz.U. z 1999 r. Nr 111, poz. 759.
Google Scholar
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. o szkolnictwie wyższym, Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365.
Google Scholar
Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1292.
Google Scholar
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r.o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. z 2017 r., poz. 697, 1292.
Google Scholar
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz.U. z 2017 r. Nr 0, poz. 59 i 949.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, Dz.U. z 2010 r. Nr 161, poz. 1080.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dnia 8 czerwca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, Dz.U. z 2011 r. Nr 143, poz. 839.
Google Scholar
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych, Dz.U. z 2013 r., poz. 369.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, Dz.U. z 2016 r., poz. 1591.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2017 r. w sprawie typów szkół artystycznych, publicznych i niepublicznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1125.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1632.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1647.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, Dz.U. z 2017 r., poz. 1606.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 września 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1763.
Google Scholar
Aleksander T., Kształcenie ustawiczne, [w:] Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się świecie, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 2005.
Google Scholar
Banach C., Pozaszkolna edukacja ustawiczna wobec wyzwań i problemów polskiej transformacji oraz gospodarki opartej na wiedzy, [w:] Edukacja i animacja społeczno-kulturalna dorosłych (diagnoza – potrzeby – prognozy), red. A. Horbowski, J. Potoczny, Rzeszów 2007.
Google Scholar
Chmielnicki P., Świadczenie usług przez samorząd terytorialny w Polsce. Zagadnienia ustrojowoprawne, Warszawa 2005.
Google Scholar
Chrisidu-Budnik A., Korczak J., Pakuła A., Supernat J., Nauka organizacji i zarządzania, Wrocław 2005.
Google Scholar
Duniewska Z., Jaworska-Dębska B., Michalska-Badziak R., Olejniczak-Szałowska E., Stahl M., Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. M. Stahl, Warszawa 2009.
Google Scholar
Fundowicz S., Decentralizacja administracji publicznej w Polsce, Lublin 2005.
Google Scholar
Gęsicki J., Samorządowy model oświaty, Warszawa 2001.
Google Scholar
Kulesza M., O tym, ile jest decentralizacji w centralizacji, a także o osobliwych nawykach uczonych administratywistów, „Samorząd Terytorialny” 2009, nr 12.
Google Scholar
Kurzyna-Chmiel D., Oświata jako zadanie publiczne, Warszawa 2013.
Google Scholar
Kurzyna-Chmiel D., Wybrane formy partycypacji organizacji pozarządowych w realizację przez samorząd terytorialny oświatowych zadań publicznych, [w:] Partycypacja społeczna w samorządzie terytorialnym, red. B. Dolnicki, Warszawa 2014.
Google Scholar
Nowacki J., Tobor Z., Wstęp do prawoznawstwa, Katowice 1991.
Google Scholar
Pilich M., Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Warszawa 2008.
Google Scholar
Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, t. 3, Warszawa 1992.
Google Scholar
Ślusarczyk M., Prawo do nauki a nierówności edukacyjne, [w:] Jednostka w demokratycznym państwie prawa, red. J. Filipek, Bielsko-Biała 2003.
Google Scholar
Zieleniewski J., Organizacja i zarządzanie, Warszawa 1969.
Google Scholar
Autorzy
Danuta Kurzyna-ChmielStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz poszczególni Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego, mających samodzielne znaczenie).
W Opolskich Studiach Administracyjno - Prawnych mogą być publikowane tylko utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
Na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO") administratorem danych osobowych osób publikujących w Opolskich Studiach Administracyjnoprawnych (Wydawnictwo UO) jest Uniwersytet Opolski z siedzibą przy pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole.
Artykuły zamieszczone w czasopiśmie objęte są licencją Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe
(CC BY-NC-ND 4.0)
Z pozostałych zamieszczonych w niniejszym czasopiśmie utworów można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Więcej szczegółów o licencji CC BY-NC-ND 4.0 znajdą Państwo na stronie:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pl
Treść licencji dostępna pod linkiem:
Inne teksty tego samego autora
- Danuta Kurzyna-Chmiel, Ustalanie sieci szkolnej z perspektywy kompetencji kuratora oświaty – analiza rozwiązań prawnych w świetle ostatniej reformy oświaty , Opolskie Studia Administracyjno-Prawne: Tom 17 Nr 4 (2019)