Remote hearing in proceedings before administrative courts, and the right to open hearing

Przemysław Krzykowski

Wydział Prawa i Administracji UWM w Olsztynie

Karolina Hrymowicz



Abstract

The subject of this publication is an analysis of the currently applicable regulations of the Act of March 2, 2020 on special solutions related to the prevention, counteraction and combating of COVID-19, other infectious diseases and crisis situations caused by them (i.e. Journal of Laws of 2021, item 2095, as amended, hereinafter: the covid act) and an indication of their shortcomings in the context of the implementation of the principle of open examination of administrative court cases. It follows from the overriding principles of administrative court proceedings that the trial should be open and the party should have the right to access the court, control the contested acts and actively participate in it. The right of an individual to a fair and public hearing of a case without undue delay, by a competent, independent, impartial and independent court has a constitutional dimension. The purpose of the principle of openness is to motivate the court to scrupulously and diligently fulfill procedural obligations and to enable third parties to exercise civic control over the activities of the courts. The authors of the article try to answer the question whether the hearing located in administrative courts and its substitute form, which is a closed session, meet the constitutional standards of open proceedings. An invaluable value for the party is its personal participation in the hearing and the possibility to freely present its position in the courtroom, directly in front of the court. This constitutes the exercise of the right to active participation in the procedure. The parties then have the opportunity to express their arguments, and this translates into a sense of treating them subjectively. The authors conclude that the legislator should explicitly define the formula for public access to remote hearing, or modify covid regulations in such a way that the court has the freedom to assess the situation allowing or not to conduct a hearing in the court building. Perhaps a greater range of options would allow for more appropriate solutions that would not violate the principle of open court proceedings and would not restrict the citizen's right to a court.

Keywords:

administrative court proceedings, remote hearing, right to a court, public hearing of the case, state of the epidemic, technical conditions

Adamiak, Barbara. 2012. Rozpoznanie sprawy sądowoadministracyjnej. Rozprawa. W: Metodyka pracy sędziego w sprawach administracyjnych, (red.) Barbara Adamiak, Janusz Borkowski. Warszawa: Wolters Kluwer, wydanie elektroniczne LEX, Dostęp: 10.01.2022.
Bińczyk, Agnieszka, Kopacz Marta. 2013. O znaczeniu akt sprawy dla wyniku sądowoadministracyjnej kontroli działalności administracji publicznej, ZNSA, nr 3, 125-137.
Gołaczyński Jacek, Dymitruk Maria. 2021. Rozprawa zdalna i doręczenia elektroniczne w dobie pandemii COVID-19 po wejściu w życie nowelizacji z 28.5.2021 r., Monitor Prawniczy, 13, Warszawa: C.H. Beck, wydanie elektroniczne Legalis, Dostęp: 22.03.2022.
Jasiński, Wojciech. 2009. Jawność zewnętrzna posiedzeń sądowych w polskim procesie karnym, Państwo i Prawo, 9, 76-77.
Kmieciak, Zbigniew. 2000, Ogólne zasady prawa i postępowania administracyjnego, Warszawa: Wydawnictwa Prawnicze PWN.
Krzykowski, Przemysław. 2019. Informatyzacja postępowania przed sądami administracyjnymi– refleksje na temat nowelizacji z 12 kwietnia 2019 r. (Dz.U. 2019, poz. 934), Studia Prawnoustrojowe, nr 46, 165-166.
Lis-Staranowicz, Dorota. 2016. Konstytucyjne środki ochrony wolności i praw. W: Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, (red.) Marek Chmaj, Warszawa: Wolters Kluwer.
Paduch, Andrzej. 2022. Skierowanie sprawy sądowoadministracyjnej na posiedzenie niejawne na podstawie przepisów ustawy antycovidowej a prawo do jawnego procesu. Glosa do wyroku NSA z dnia 26.04.2021 r., I OSK 2870/20, Orzecznictwo Sądów Polskich, nr 1.
Pietrasz, Piotr. 2020. Informatyzacja polskiego postępowania przed sądami administracyjnymi a jego zasady ogólne: Czynniki wpływające na potrzebę informatyzacji postępowania przed sądami administracyjnymi. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, wydanie elektroniczne LEX, Dostęp: 21.12.2021.
Romańska, Marta. 2016. Komentarz do art. 10. W: Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, (red.) Tadeusz Woś, LEX/el, Dostęp: 10.01.2022.
Rzewuski, Maciej. 2020, Wyrokowanie na posiedzeniach niejawnych według Tarczy 3.0, LEX/el, Dostęp: 10.01.2022.
Sarnecki, Paweł. 2016. Komentarz do art. 45. W: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz. Tom II, wyd. II, (red.) Lech Garlicki, Marek Zubik, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, wydanie elektroniczne LEX, Dostęp: 19.12.2021.
Skrzydło, Wiesław, Grabowska Sabina, Grabowski Radosław (red.). 2009. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz encyklopedyczny, Warszawa: Wolters Kluwer.
Szwed, Marcin. 2021. Gwarancje ochrony prawa do rzetelnego postępowania sądowego w systemie Organizacji Narodów Zjednoczonych. W: Nowe technologie, nowa sprawiedliwość, nowe pytania, (red.) Piotr Kładoczny, Katarzyna Wiśniewska, Warszawa: Helsińska Fundacja Praw Człowieka.
Tarno, Jan Paweł. 2011. Komentarz do art. 10. W: Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi. Komentarz, (red.) Jan Paweł Tarno, Warszawa: Lexis Nexis, wydanie elektroniczne LEX, Dostęp: 10.01.2022.
Tuleja, Piotr. 2019, Komentarz do art. 45. W: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, 2. Wydanie (red.) Piotr Czarny, Monika Florczak-Wątor, Bogumił Naleziński, Piotr Radziewicz, Piotr Tuleja, LEX/el, Dostęp: 9.12.2021.

Published
2022-11-29

Cited by

Krzykowski, P., & Hrymowicz, K. (2022). Remote hearing in proceedings before administrative courts, and the right to open hearing. The Opole Studies in Administration and Law, 20(1), 145–163. https://doi.org/10.25167/osap.4783

Authors

Przemysław Krzykowski 

Authors

Karolina Hrymowicz 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2022 The Opole Studies in Administration and Law

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Author’s economic rights to published works are held by Opole University (collective works) and individual Authors (individual parts of the collective work, ones that form a separate entity).

The journal Opole Studies in Administration and Law accepts for publication only works which have not been in circulation before.

On the basis of the Regulation (2016/679) of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC (referred to as General Data Protection Regulation or RODO) Opole University, based at 11a Plac Kopernika, 45-040 Opole, is the personal data controller for all the authors publishing their works in the Opole Studies in Administration and Law.

The articles published in Opole Studies in Administration and Law are available under a licence Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).

 

For aricles till 2017 your use is permitted by an applicable exception or limitation  –  see: 
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Read more about the license CC BY-NC-ND 4.0:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

View Legal Code:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode