Automated personalised pricing practices online
Gergely G. Karácsony
Széchenyi István UniversityAbstrakt
The paper discusses the problem of practices of online automated personalised pricing in Internet-based trading. The first part concerns the economics of price discrimination; the second discusses the ways this can be carried out in an online shopping environment, and the third one deals with legal aspects of the personalised pricing online practice. Finally, the author tries to assess the question whether personalised pricing is illegal, immoral, or just something we do not feel entirely comfortable about.
Słowa kluczowe:
automated personalised pricing, price discrimination, online trade, legal aspects of personalised pricingBibliografia
Acquisti, Alessandro; R. Varian, Hal: Conditioning Prices on Purchase History, Marketing Science 24. (2005).
Google Scholar
Miller, Akiva A.: What Do We Worry About When We Worry About Price Discrimination? Journal of Technology Law and Policy, Vol. 19, 2014.
Google Scholar
Stole, Lars A.: Price Discrimination and Competition. In Schmalensee, Richard; Willig, Robert D. (Eds.), Handbook of industrial organization. Amsterdam, Elsevier, 1989. Vol. III.
Google Scholar
J. Richards; Timothy Liaukonyte: Jura Streletskaya, Nadia A.: Personalized pricing and price fairness. International Journal of Industrial Organization 44 (2016).
Google Scholar
Shiller, Benjamin Reed: First-Degree Price Discrimination Using Big Data. No. 58, Working Papers from Brandeis University, Department of Economics and International Business School. Stiglitz, Joseph E., Salop, Steven C.: The Theory of Sales: A Simple Model of Equilibrium Price Dispersion with Identical Agents. The American Economic Review, 72, December 1982.
Google Scholar
Turow J., King, J., Hoofnagle, C.J., Bleakley, A., & Hennessy, M. (2009). Americans Reject Tailored Advertising and Three Activities that Enable it. Annenberg School of Communications, Departmental Papers 9. (2009.)
Google Scholar
Varian, H.R.: Price discrimination. In R. Schmalensee & R.D. Willig (Eds.), Handbook of industrial organization. Amsterdam, Elsevier, 1989.
Google Scholar
Zarsky, Tal: Desperately Seeking Solutions: Using Implementation-Based Solutions for the Troubles of Information Privacy in the Age of Data Mining and the Internet Society, Maine Law Review 56, no. 1 (2004).
Google Scholar
Zuiderveen Borgesius, Frederik; Poort, Joost: Online Price Discrimination and EU Data Privacy Law. Journal of Consumer Policy September 2017, Volume 40, Issue 3.
Google Scholar
Autorzy
Gergely G. KarácsonyStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz poszczególni Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego, mających samodzielne znaczenie).
W Opolskich Studiach Administracyjno - Prawnych mogą być publikowane tylko utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
Na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO") administratorem danych osobowych osób publikujących w Opolskich Studiach Administracyjnoprawnych (Wydawnictwo UO) jest Uniwersytet Opolski z siedzibą przy pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole.
Artykuły zamieszczone w czasopiśmie objęte są licencją Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe
(CC BY-NC-ND 4.0)
Z pozostałych zamieszczonych w niniejszym czasopiśmie utworów można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Więcej szczegółów o licencji CC BY-NC-ND 4.0 znajdą Państwo na stronie:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pl
Treść licencji dostępna pod linkiem: