W poszukiwaniu nowych paradygmatów prawniczej edukacji. Kilka spostrzeżeń o wykorzystaniu map myśli w szkolnictwie wyższym (w tym w dydaktyce historii doktryn polityczno-prawnych)

Marcin Niemczyk

Uniwersytet Rzeszowski

Abstrakt

The model of educating lawyers, just as the model of university itself, undergoes constant changes. The search of new lawyer teaching paradigms seems to be a necessity on the one hand, but on the other one – it may be an opportunity to give a satisfying answer to all expectations from both higher education system as well as students. Exploitation of the potential of human creativity based on knowledge, because of the amount of external stimuli, requires the use of tools which allow its arranging. One of the techniques which may be of use here is mindmapping, since its basic purposes are: selection, arranging and remembering information, as well as supporting creative skills. Taking above into consideration, the aim of this article is both to make an attempt to show the mindmapping itself as well as to draw the reader’s attention to the opportunities given by using this technique in the teaching of law as well as the history of political-legal doctrines in particular. The article’s main part deals with the hypothesis based on the assumption that one of the elements of new legal education paradigms may be application of mind maps which allow not only increasing the attractiveness but, what is even more important – raise the effectiveness of teaching of law. Moreover, the ability to create and then to use mind maps can be a favourable factor in education of the so-called “soft skills”, such as: creativity, choice and selection of information, managing oneself at work or team work. To illustrate the contents, the author presents examples of his mind maps created with the use of specialized licensed software iMindMap.

Słowa kluczowe:

higher education, didactics, mind maps, history of political-legal doctrines

Bakunin M., Państwowość a anarchia, [w:] idem, Pisma wybrane, tł. Z. Krzyżanowska et al., t. 2, Warszawa 1965.
  Google Scholar

Blakemore S.J., Frith U., Jak uczy się mózg, tł. R. Andruszko, Kraków 2008.
  Google Scholar

Boczkowski A., Proces boloński jako ideologia edukacyjna strategii lizbońskiej, [w:] Proces boloński. Ideologia i praktyka edukacyjna, red. A. Buchner-Jeziorska, A. Dziedziczak-Foltyn, Łódź 2010.
  Google Scholar

Brinkmann A., Graphical knowledge display – Mind Mapping and Concept Mapping as efficient tools in mathematics education, “Mathematics Education Review” 2003, No. 16.
  Google Scholar

Bujnowicz-Szewczyk I., Metody aktywizujące z wykorzystaniem plakatu w edukacji polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2005, nr 7.
  Google Scholar

Buzan T., Genialna pamięć, tł. D. Rossowski, Łódź 2007.
  Google Scholar

Buzan T., Pamięć na zawołanie, tł. M. Siurawski, Łódź 1999.
  Google Scholar

Buzan T., Rusz głową, tł. J. Morka, Łódź 2005, s. 68.
  Google Scholar

Buzan T., Buzan B., Mapy twoich myśli. Mindmapping, czyli notowanie interaktywne, tł. M. Stefaniak, Łódź 2002.
  Google Scholar

Chmielecka E., Informacje, wiedza, mądrość. Co społeczeństwo wiedzy cenić powinno?, [w:] Wymiar społeczny procesu bolońskiego, red. J. Górniewicz, Olsztyn 2005.
  Google Scholar

Chmielecka E., Kilka uwag o etosie i kodeksach akademickich oraz o odpowiedzialności uczelni, [w:] Społeczna odpowiedzialność uczelni, red. K. Leja, Gdańsk 2008.
  Google Scholar

Davies M., Concept Mapping, Mind Mapping and Argument Mapping: What are the differences and do they matter?, „Higher Education” 2011, vol. 62.
  Google Scholar

Denek K., Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Nauka i edukacja w uniwersytecie XXI wieku, Poznań 2011.
  Google Scholar

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, tł. B. Jóźwiak, Poznań 2003.
  Google Scholar

Drzewiecki P., Metody aktywizujące w akademickim kształceniu dziennikarzy, Warszawa 2014.
  Google Scholar

Evans J.A.S., Justynian i imperium bizantyńskie, tł. B. Godzińska, Warszawa 2008.
  Google Scholar

Farrand P., Hussain F., Hennessy E., The efficacy of the „Mind Map” study technique, “Medical Education” 2002, No. 36.
  Google Scholar

Gębuś D., Zastosowanie map myśli w procesie dydaktycznym. Mindmapping a weryfikacja efektów kształcenia z zakresu edukacyjnej analizy transakcyjnej, „Edukacyjna Analiza Transakcyjna” 2014, nr 3.
  Google Scholar

Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J., Mózg a zachowanie, Warszawa 2012.
  Google Scholar

Janowicz M., Wykorzystanie map myśli w dydaktyce, „Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Seria Oeconomica” 2011, nr 287(63).
  Google Scholar

Kasperowicz A., Wykorzystanie mapy myśli jako narzędzia wspomagającego pamięć w nauczaniu rachunkowości, „Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Seria Oeconomica” 2014, nr 311(75).
  Google Scholar

Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Warszawa 1994.
  Google Scholar

Kwiatkowski S.M., Jakość kształcenia a krajowe ramy kwalifikacji, [w:] Jakość kształcenia akademickiego w świecie mobilności i ryzyka, red. H. Kwiatkowska, R. Stępień, Pułtusk 2011.
  Google Scholar

Laskowski M., Pisanie kreatywne na poziomie szkoły średniej, „Lingwistyka Stosowana” 2010, nr 2.
  Google Scholar

Luty T., Przedmowa, [w:] Jakość kształcenia w szkołach wyższych, red. T. Szulc, Wrocław 2007.
  Google Scholar

Marek Tulliusz Cyceron, Mowy, tł. i oprac. S. Kołodziejczyk, J. Mrukówna, D. Turkowska, Kęty 1998.
  Google Scholar

Marian M., Mnemotechnika i „mapy myśli” jako narzędzia wspomagające proces uczenia się, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych” 2008, nr 4.
  Google Scholar

Marzano R.J., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, tł. A. Kasprzak, J. Czernik, A. Kurzemska, Warszawa 2012.
  Google Scholar

Novak J.D., The theory underlying concept maps and how to construct them, http://cmap.ihmc. us/docs/theory-of-concept-maps (6.05.2016).
  Google Scholar

Nowak S., Stefaniuk D., Mapowanie biznesowe – od pomysłu do procesu, http://jleszczynski. swspiz.pl/Strona_1_2/WFin/Archiwum/Tizib-05/PDF/A18_Nowak.pdf (6.05.2016).
  Google Scholar

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001.
  Google Scholar

Olszewska B., Wokół tzw. metod aktywnych, „Warsztaty Polonistyczne” 2000, nr 2.
  Google Scholar

Osoba E., Mapy myśli na lekcjach – zastępstwach, „Języki Obce w Szkole” 2002, nr 5.
  Google Scholar

Paszko M., Mind mapping. Jak ogarnąć całość, Warszawa 2006.
  Google Scholar

Paszko M., Skuteczne zarządzanie informacją, czyli równowaga pomiędzy logiką a wyobraźnią, „E-mentor” 2005, nr 2.
  Google Scholar

Polakowski M., O zmierzchu pewnej idei, „Dialogi Polityczne” 2007, nr 7.
  Google Scholar

Rau Z., Nauki społeczne i humanistyczne w wykształceniu prawniczym z perspektywy dydaktyki doktryn polityczno-prawnych, [w:] Humanizacja zawodów prawniczych a nauczanie akademickie, red. A. Turska, Warszawa 2002.
  Google Scholar

Rose C., Taraszkiewicz M., Atlas efektywnego uczenia (się), Warszawa 2010.
  Google Scholar

Sadowski P., Szkoła prawa w Bejrucie w świetle listów i mów Libaniusza, „Studia Prawnoustrojowe” 2010, nr 12.
  Google Scholar

Skibska J., Asymetria funkcjonalna mózgu a wykorzystanie mnemotechnik w procesie dydaktycznym, [w:] Oblicza edukacji. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Wojciechowi Kojsowi, red. J. Gabzdyl, B. Oelszlaeger, Sosnowiec 2010.
  Google Scholar

Stachowiak-Kudła M., Autonomia szkół wyższych a instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości w Polsce i wybranych państwach europejskich, Warszawa 2012.
  Google Scholar

Szewczuk K., Metody dydaktyczne stosowane w szkole wyższej, Kraków 2013.
  Google Scholar

Szulc A., Słownik dydaktyki języków obcych, Warszawa 1994.
  Google Scholar

Toffler A., Trzecia fala, tł. E. Woydyłło, M. Kłobukowski, Poznań 2006.
  Google Scholar

Turek K., Techniki efektywnego uczenia się – sposób na rozwijanie zdolności intelektualnych, „E‑mentor” 2005, nr 3.
  Google Scholar

Węgrzyn A., Węgrzyn E., Technologia mappingu jako wsparcie nauczyciela w przekazie wiedzy, [w:] Uczelnia oparta na wiedzy. Organizacja procesu dydaktycznego oraz zarządzanie wiedzą w ekonomicznym szkolnictwie wyższym, red. T. Gołębiowski, M. Dąbrowski, B. Mierzejewska, Warszawa 2005.
  Google Scholar

Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2014.
  Google Scholar

http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/1981/ (6.05.2016).
  Google Scholar

http://www.tonybuzan.com/about/mind-mapping/ (6.05.2016).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-06-30

Cited By / Share

Niemczyk, M. (2017). W poszukiwaniu nowych paradygmatów prawniczej edukacji. Kilka spostrzeżeń o wykorzystaniu map myśli w szkolnictwie wyższym (w tym w dydaktyce historii doktryn polityczno-prawnych). Opolskie Studia Administracyjno-Prawne, 15(2), 247–266. https://doi.org/10.25167/osap.1284

Autorzy

Marcin Niemczyk 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz poszczególni Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego, mających samodzielne znaczenie).
W Opolskich Studiach Administracyjno - Prawnych mogą być publikowane tylko utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
Na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO") administratorem danych osobowych osób publikujących w Opolskich Studiach Administracyjnoprawnych (Wydawnictwo UO) jest Uniwersytet Opolski z siedzibą przy pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole.

Artykuły zamieszczone w czasopiśmie objęte są licencją Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe
(CC BY-NC-ND 4.0)

Z pozostałych zamieszczonych w niniejszym czasopiśmie utworów można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Więcej szczegółów o licencji CC BY-NC-ND 4.0 znajdą Państwo na stronie:

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pl

Treść licencji dostępna pod linkiem: