W poszukiwaniu nowych paradygmatów prawniczej edukacji. Kilka spostrzeżeń o wykorzystaniu map myśli w szkolnictwie wyższym (w tym w dydaktyce historii doktryn polityczno-prawnych)
Marcin Niemczyk
Uniwersytet RzeszowskiAbstrakt
The model of educating lawyers, just as the model of university itself, undergoes constant changes. The search of new lawyer teaching paradigms seems to be a necessity on the one hand, but on the other one – it may be an opportunity to give a satisfying answer to all expectations from both higher education system as well as students. Exploitation of the potential of human creativity based on knowledge, because of the amount of external stimuli, requires the use of tools which allow its arranging. One of the techniques which may be of use here is mindmapping, since its basic purposes are: selection, arranging and remembering information, as well as supporting creative skills. Taking above into consideration, the aim of this article is both to make an attempt to show the mindmapping itself as well as to draw the reader’s attention to the opportunities given by using this technique in the teaching of law as well as the history of political-legal doctrines in particular. The article’s main part deals with the hypothesis based on the assumption that one of the elements of new legal education paradigms may be application of mind maps which allow not only increasing the attractiveness but, what is even more important – raise the effectiveness of teaching of law. Moreover, the ability to create and then to use mind maps can be a favourable factor in education of the so-called “soft skills”, such as: creativity, choice and selection of information, managing oneself at work or team work. To illustrate the contents, the author presents examples of his mind maps created with the use of specialized licensed software iMindMap.
Słowa kluczowe:
higher education, didactics, mind maps, history of political-legal doctrinesBibliografia
Bakunin M., Państwowość a anarchia, [w:] idem, Pisma wybrane, tł. Z. Krzyżanowska et al., t. 2, Warszawa 1965.
Google Scholar
Blakemore S.J., Frith U., Jak uczy się mózg, tł. R. Andruszko, Kraków 2008.
Google Scholar
Boczkowski A., Proces boloński jako ideologia edukacyjna strategii lizbońskiej, [w:] Proces boloński. Ideologia i praktyka edukacyjna, red. A. Buchner-Jeziorska, A. Dziedziczak-Foltyn, Łódź 2010.
Google Scholar
Brinkmann A., Graphical knowledge display – Mind Mapping and Concept Mapping as efficient tools in mathematics education, “Mathematics Education Review” 2003, No. 16.
Google Scholar
Bujnowicz-Szewczyk I., Metody aktywizujące z wykorzystaniem plakatu w edukacji polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2005, nr 7.
Google Scholar
Buzan T., Genialna pamięć, tł. D. Rossowski, Łódź 2007.
Google Scholar
Buzan T., Pamięć na zawołanie, tł. M. Siurawski, Łódź 1999.
Google Scholar
Buzan T., Rusz głową, tł. J. Morka, Łódź 2005, s. 68.
Google Scholar
Buzan T., Buzan B., Mapy twoich myśli. Mindmapping, czyli notowanie interaktywne, tł. M. Stefaniak, Łódź 2002.
Google Scholar
Chmielecka E., Informacje, wiedza, mądrość. Co społeczeństwo wiedzy cenić powinno?, [w:] Wymiar społeczny procesu bolońskiego, red. J. Górniewicz, Olsztyn 2005.
Google Scholar
Chmielecka E., Kilka uwag o etosie i kodeksach akademickich oraz o odpowiedzialności uczelni, [w:] Społeczna odpowiedzialność uczelni, red. K. Leja, Gdańsk 2008.
Google Scholar
Davies M., Concept Mapping, Mind Mapping and Argument Mapping: What are the differences and do they matter?, „Higher Education” 2011, vol. 62.
Google Scholar
Denek K., Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Nauka i edukacja w uniwersytecie XXI wieku, Poznań 2011.
Google Scholar
Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, tł. B. Jóźwiak, Poznań 2003.
Google Scholar
Drzewiecki P., Metody aktywizujące w akademickim kształceniu dziennikarzy, Warszawa 2014.
Google Scholar
Evans J.A.S., Justynian i imperium bizantyńskie, tł. B. Godzińska, Warszawa 2008.
Google Scholar
Farrand P., Hussain F., Hennessy E., The efficacy of the „Mind Map” study technique, “Medical Education” 2002, No. 36.
Google Scholar
Gębuś D., Zastosowanie map myśli w procesie dydaktycznym. Mindmapping a weryfikacja efektów kształcenia z zakresu edukacyjnej analizy transakcyjnej, „Edukacyjna Analiza Transakcyjna” 2014, nr 3.
Google Scholar
Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J., Mózg a zachowanie, Warszawa 2012.
Google Scholar
Janowicz M., Wykorzystanie map myśli w dydaktyce, „Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Seria Oeconomica” 2011, nr 287(63).
Google Scholar
Kasperowicz A., Wykorzystanie mapy myśli jako narzędzia wspomagającego pamięć w nauczaniu rachunkowości, „Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Seria Oeconomica” 2014, nr 311(75).
Google Scholar
Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Warszawa 1994.
Google Scholar
Kwiatkowski S.M., Jakość kształcenia a krajowe ramy kwalifikacji, [w:] Jakość kształcenia akademickiego w świecie mobilności i ryzyka, red. H. Kwiatkowska, R. Stępień, Pułtusk 2011.
Google Scholar
Laskowski M., Pisanie kreatywne na poziomie szkoły średniej, „Lingwistyka Stosowana” 2010, nr 2.
Google Scholar
Luty T., Przedmowa, [w:] Jakość kształcenia w szkołach wyższych, red. T. Szulc, Wrocław 2007.
Google Scholar
Marek Tulliusz Cyceron, Mowy, tł. i oprac. S. Kołodziejczyk, J. Mrukówna, D. Turkowska, Kęty 1998.
Google Scholar
Marian M., Mnemotechnika i „mapy myśli” jako narzędzia wspomagające proces uczenia się, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych” 2008, nr 4.
Google Scholar
Marzano R.J., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, tł. A. Kasprzak, J. Czernik, A. Kurzemska, Warszawa 2012.
Google Scholar
Novak J.D., The theory underlying concept maps and how to construct them, http://cmap.ihmc. us/docs/theory-of-concept-maps (6.05.2016).
Google Scholar
Nowak S., Stefaniuk D., Mapowanie biznesowe – od pomysłu do procesu, http://jleszczynski. swspiz.pl/Strona_1_2/WFin/Archiwum/Tizib-05/PDF/A18_Nowak.pdf (6.05.2016).
Google Scholar
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001.
Google Scholar
Olszewska B., Wokół tzw. metod aktywnych, „Warsztaty Polonistyczne” 2000, nr 2.
Google Scholar
Osoba E., Mapy myśli na lekcjach – zastępstwach, „Języki Obce w Szkole” 2002, nr 5.
Google Scholar
Paszko M., Mind mapping. Jak ogarnąć całość, Warszawa 2006.
Google Scholar
Paszko M., Skuteczne zarządzanie informacją, czyli równowaga pomiędzy logiką a wyobraźnią, „E-mentor” 2005, nr 2.
Google Scholar
Polakowski M., O zmierzchu pewnej idei, „Dialogi Polityczne” 2007, nr 7.
Google Scholar
Rau Z., Nauki społeczne i humanistyczne w wykształceniu prawniczym z perspektywy dydaktyki doktryn polityczno-prawnych, [w:] Humanizacja zawodów prawniczych a nauczanie akademickie, red. A. Turska, Warszawa 2002.
Google Scholar
Rose C., Taraszkiewicz M., Atlas efektywnego uczenia (się), Warszawa 2010.
Google Scholar
Sadowski P., Szkoła prawa w Bejrucie w świetle listów i mów Libaniusza, „Studia Prawnoustrojowe” 2010, nr 12.
Google Scholar
Skibska J., Asymetria funkcjonalna mózgu a wykorzystanie mnemotechnik w procesie dydaktycznym, [w:] Oblicza edukacji. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Wojciechowi Kojsowi, red. J. Gabzdyl, B. Oelszlaeger, Sosnowiec 2010.
Google Scholar
Stachowiak-Kudła M., Autonomia szkół wyższych a instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości w Polsce i wybranych państwach europejskich, Warszawa 2012.
Google Scholar
Szewczuk K., Metody dydaktyczne stosowane w szkole wyższej, Kraków 2013.
Google Scholar
Szulc A., Słownik dydaktyki języków obcych, Warszawa 1994.
Google Scholar
Toffler A., Trzecia fala, tł. E. Woydyłło, M. Kłobukowski, Poznań 2006.
Google Scholar
Turek K., Techniki efektywnego uczenia się – sposób na rozwijanie zdolności intelektualnych, „E‑mentor” 2005, nr 3.
Google Scholar
Węgrzyn A., Węgrzyn E., Technologia mappingu jako wsparcie nauczyciela w przekazie wiedzy, [w:] Uczelnia oparta na wiedzy. Organizacja procesu dydaktycznego oraz zarządzanie wiedzą w ekonomicznym szkolnictwie wyższym, red. T. Gołębiowski, M. Dąbrowski, B. Mierzejewska, Warszawa 2005.
Google Scholar
Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2014.
Google Scholar
http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/1981/ (6.05.2016).
Google Scholar
http://www.tonybuzan.com/about/mind-mapping/ (6.05.2016).
Google Scholar
Autorzy
Marcin NiemczykStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz poszczególni Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego, mających samodzielne znaczenie).
W Opolskich Studiach Administracyjno - Prawnych mogą być publikowane tylko utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
Na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO") administratorem danych osobowych osób publikujących w Opolskich Studiach Administracyjnoprawnych (Wydawnictwo UO) jest Uniwersytet Opolski z siedzibą przy pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole.
Artykuły zamieszczone w czasopiśmie objęte są licencją Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe
(CC BY-NC-ND 4.0)
Z pozostałych zamieszczonych w niniejszym czasopiśmie utworów można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Więcej szczegółów o licencji CC BY-NC-ND 4.0 znajdą Państwo na stronie:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pl
Treść licencji dostępna pod linkiem: