Niniejszy artykuł zajmuje się szczególnym obszarem oraz analizuje powiązany z nim konkretny przykład, a mianowicie problemem, który prawie wyłącznie powstaje w byłych
krajach socjalistycznych: Jakie wymagania są określone przez prawo Unii Europejskiej w związku ze zwrotem majątku wywłaszczonego w tych krajach między 1945 a 1990? Zasada nieskrępowanego przepływu kapitału, w sposób szczególny zakazuje dyskryminacji ze względu na narodowość. Ogólne zasady prawa unijnego i założenia Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej określają dalsze wymogi jakie państwa członkowskie muszą wziąć pod uwagę tam, gdzie warunki zwrotu własności, jakie wprowadzają, wcielają w życie prawo Unii Europejskiej.
Z zasady, prawo Unii Europejskiej nie wymaga żeby rekompensata wypłacana w ramach środków określających zwrot majątku miała brać pod uwagę wartość rynkową danej nieruchomości. W swojej odpowiedzi na prośbę o pisemną wykładnię, Komisja Europejska określiła również sposób w jaki ogólne zasady i prawa własności powinny być rozważane kiedy podejmowane są kroki w kwestii zwrotu majątku. Niniejszy artykuł zawiera także analizę przypadku Rumunii, w odpowiedzi na pytanie czy środki jakie zastosowano w tym przykładzie są kompatybilne z wymaganiami zaleconymi w prawie UE, tj. czy prawo unijne
wymaga wypłacenia rynkowej wartości rekompensaty w niektórych wypadkach. W pracy rozważa się również dostęp do i możliwe utrudnienia egzekwowania praw wnioskodawców, które wywodzą się z prawa UE.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.